Companiile aeriene europene afectate de criza generată de coronavirus au cerut o scutire de la impozitele de mediu – într-o acțiune prin care își pun supraviețuirea imediată deasupra obiectivelor pe termen lung cu privire la emisii, potrivit Reuters.
Această cerinţă pentru scutirea de la plată a unor taxe imense subliniază schimbarea liniilor de luptă pentru mediu și pune o întrebare importantă pentru guvernele care injectează miliarde în economiile lor, afectate de criză: Ar trebui ca salvările de la faliment să fie puse înaintea obiectivelor climatice sau mai degrabă folosite pentru a le avansa?
Sectorul aerian a militat mereu împotriva taxelor în Europa. Cu toate acestea, guvernele au impus noi taxe pentru a încetini creșterea traficului și a emisiilor, în timp ce Uniunea Europeană intenționează să înceapă impozitarea combustibilului.
„Această industrie va avea mai multe impozite, nu mai puțin impozite și cred că știți toți”, le-a transmis în această lună directorul general al transporturilor din UE, Henrik Hololei, CEO-urilor companiilor aeriene, într-o întâlnire la Bruxelles. „Așadar, vă puteți răsfăța cu un studiu despre cum ar fi dacă nu ar exista taxe – dar, din păcate, realitatea este mult mai aspră.”
Peste câteva zile de la acea întâlnire, pandemia s-a agravat dramatic, obligând companiile aeriene să suspende majoritatea zborurilor, să concedieze mii de angajaţi și să caute ajutor guvernamental pentru a evita colapsul.
În afară de solicitarea de bani publici, companiile aeriene încearcă să amâne sau să renunțe la o schimbare a impozitelor și taxelor europene.
„După criză, sperăm că guvernele vor înțelege că fragilitatea acestei industrii se datorează marjelor scăzute și costurilor grele de capital”, a declarat șeful Asociației Internaționale pentru Transportul Aerian (IATA). „Și că nu este înțelept din punct de vedere economic și financiar creșterea impozitării pe un sector care este fragil din punct de vedere structural și slab din punct de vedere financiar”, a declarat reporterii Alexandre de Juniac.
Dar, ecologiştii se tem că acțiunile climatice ar putea pierde din avânt, așa cum s-a întâmplat după criza financiară din 2008. De asemenea, colapsul prețului petrolului acţionează descurajează folosirea biocombustibililor de aviație, care sunt mai scumpi.
„Banii publici ar trebui să sprijine tehnologiile viitorului și nu să consolideze greșelile trecutului”, a declarat Andrew Murphy, de la ONG-ul Transport & Environment.
Asociaţia dorește ca operatorii aerieni să fie obligaţi să folosească mai mult combustibil cu emisii reduse de carbon și să plătească impozit pe vânzările de kerosen și bilete internaționale, în schimbul protecţiei din partea statelor.
„Companiile aeriene care solicită sprijin public în perioadele proaste ar trebui să accepte că trebuie să înceapă să plătească impozite în perioadele bune”, a spus el.
Criza generată de coronavirus poate duce la o scădere a emisiilor din aviație și alte industrii. Unii experți spun că acest lucru ar putea diminua sprijinul public pentru acțiuni climatice.
Companiile aeriene prinse în criză rămân determinate să obțină scutiri de taxe pe o lungă perioadă, inclusiv taxa de combustibil propusă de Comisia Europeană. Transportatorii europenii plătesc 6 miliarde de euro în impozite anuale.