Comisia promite ajutor industriei auto. Regulile de mediu, negociabile?

Bruxelles-ul promite sprijin unuia dintre cei mai mari poluatori industriali ai Europei: sectorul auto. Pe 5 martie, Comisia Europeană va prezenta un Plan de Acțiune menit să mențină competitivitatea industriei auto, într-un moment în care vânzările scad, locurile de muncă dispar, iar tranziția către vehicule electrice se dovedește mai dificilă decât anticipase Bruxelles-ul.

Acest plan va include măsuri pentru reducerea presiunii reglementărilor, sprijin pentru inovație și flexibilizări ale obiectivelor de emisii –toate acestea în beneficiul constructorilor auto.

În timp ce Comisia Europeană a impus în ultimii ani cele mai stricte reglementări de mediu din lume, acum face un pas înapoi. Sub presiunea marilor producători auto, Bruxelles-ul a lansat Dialogul Strategic privind Viitorul Industriei Auto, o consultare directă cu reprezentanții sectorului, menită să conducă la măsuri concrete pentru a atenua impactul reglementărilor asupra industriei.

La întâlnirea dintre președinta Ursula von der Leyen și reprezentanții industriei auto au participat:

  • ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile)
  • BEUC (Organizația Europeană a Consumatorilor)
  • BMW Group
  • Robert Bosch GmbH
  • ChargeUp Europe
  • CLEPA (Asociația Europeană a Furnizorilor de Piese Auto)
  • Daimler Truck
  • ETF (Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi)
  • Forvia
  • IndustriAll European Trade Union
  • IVECO Group
  • MAHLE Group
  • MILENCE
  • RECHARGE
  • Renault Group
  • T&E (Federația Europeană pentru Transport și Mediu)
  • Traton Group
  • Valeo
  • Volkswagen Group
  • Volvo Cars
  • Volvo Group
  • ZF Group

Această reuniune a reunit atât marii producători auto, cât și sindicate, furnizori de piese, ONG-uri și organizații pentru protecția consumatorilor, ceea ce arată complexitatea provocărilor cu care se confruntă industria auto europeană.

Industria auto, între reglementări stricte și sprijin guvernamental

Deși industria auto europeană este un motor economic esențial, care susține peste 13 milioane de locuri de muncă, aceasta rămâne și una dintre cele mai mari surse de emisii de CO₂ din Europa.

În 2024 s-au produs cu două milioane de mașini mai puțin decât înainte de pandemia de COVID-19, o scădere generată de reducerea puterii de cumpărare a clasei de mijloc, afectată de creșterea costurilor vieții și a dobânzilor.

În plus, strategia „local pentru local”, prin care marile companii mută producția în piețele de desfacere, a redus semnificativ avantajul fabricilor din Europa.

„Industria auto europeană se află într-un moment de cotitură, iar noi recunoaștem provocările cu care se confruntă. De aceea, acționăm rapid pentru a le aborda”, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, subliniind că Planul de Acțiune va trasa „un parcurs clar” pentru viitorul sectorului.

„Întrebarea fundamentală la care trebuie să răspundem împreună este: ce ne lipsește încă pentru a debloca puterea inovatoare a companiilor noastre și a asigura un sector auto robust și sustenabil?”,

a adaugat președinta Comisiei Europene.

5 martie: Planul de Acțiune pentru industrie

Comisia Europeană a mandatat comisarul pentru Transporturi Durabile și Turism, Apostolos Tzitzikostas, să prezinte, pe 5 martie, un Plan de Acțiune care va aborda:

  • accesul la resurse și forță de muncă specializată, în contextul deficitului de competențe și al problemelor de aprovizionare cu materiale pentru vehiculele electrice;
  • inovația tehnologică și competitivitatea globală, în fața avansului rapid al producătorilor auto din China și SUA;
  • simplificarea reglementărilor și crearea unui cadru legislativ mai previzibil, cerut insistent de marii producători auto din Europa.

Pentru a defini prioritățile acestui plan, Comisia a deschis o consultare publică și a stabilit patru grupuri tematice de lucru, fiecare coordonat de un comisar european:

  • Comisarul Hoekstra – Tranziția către mobilitate curată;
  • Comisarul Séjourné – Lanțul valoric industrial;
  • Comisarul Virkkunen – Inovație tehnologică și digitalizare;
  • Comisarul Mînzatu – Competențe și aspecte sociale.

Bruxelles-ul se pregătește să relaxeze regulile pentru industria auto

Deși oficial Comisia susține că nu va compromite obiectivele climatice, Busola Competitivității, documentul său strategic privind reformele economice, indică deja o schimbare de direcție. În acest document, Comisia propune „soluții imediate” pentru a evita amenzile impuse constructorilor auto care nu respectă țintele de emisii CO₂.

Mai exact, Bruxelles-ul analizează posibilitatea unei aplicări flexibile a obiectivelor climatice, printr-un sistem de reevaluare și decalare a termenelor-limită.

Această abordare este rezultatul presiunilor venite din partea statelor cu industrii auto puternice, precum Germania, Franța, Italia și Cehia, care cer reducerea penalizărilor pentru constructorii auto.

Ministrul Economiei din Germania, Robert Habeck, a propus deja ca țintele de emisii să fie reevaluate pe mai mulți ani, ceea ce ar permite producătorilor să amâne implementarea tehnologiilor mai puțin poluante.

Concluzie: Bruxelles-ul în fața unui test de autoritate și credibilitate

Planul de Acțiune pe care Comisia Europeană îl va prezenta pe 5 martie nu este doar o strategie pentru industria auto. Este un barometru al influenței economice asupra deciziilor politice și o dovadă clară a direcției pe care Bruxelles-ul este dispus să o urmeze: impunerea unor politici coerente sau cedarea în fața marilor corporații.

Faptul că Uniunea Europeană ia în calcul relaxarea reglementărilor de mediu și atenuarea sancțiunilor pentru constructorii auto demonstrează că atunci când interesele economice sunt suficient de puternice, principiile pot fi negociate.

Întrebarea reală nu mai este dacă industria auto va primi concesii, ci cât de departe va merge Bruxelles-ul pentru a satisface cerințele producătorilor auto.

Dacă acest Plan de Acțiune slăbește normele climatice, Europa transmite un semnal de vulnerabilitate. Azi este industria auto cea care obține derogări, dar această decizie va fi un precedent pentru orice sector suficient de influent încât să preseze instituțiile europene.

Urmează sectorul energetic? Urmează industria chimică? Fiecare grup de lobby care știe să apese pe pârghiile potrivite va putea transforma regulile în simple opțiuni.

Comisia Europeană nu își decide doar relația cu industria auto, ci își joacă propria credibilitate politică și autoritatea în fața statelor membre și a piețelor globale.

Dacă Bruxelles-ul arată că poate fi forțat să revină asupra propriilor angajamente, întreaga strategie de tranziție verde riscă să devină un exercițiu de imagine fără aplicabilitate reală.

Pe 5 martie, Europa va vedea dacă regulile pe care le-a impus lumii sunt doar lozinci politice sau dacă este dispusă să le respecte chiar și atunci când marile interese economice îi cer contrariul.

CITEȘTE ȘI

Invadați de mașini vechi poluante! Industria & ONG-urile cer taxare

#transport #lobby #tranzitieverde #industriaauto #emisii #UrsulavonderLeyen #obiectiveclimatice #climateobjectives #greentransition

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri