Astăzi sărbătorim încă o dată Circular Monday, o inițiativă care încurajează reducerea consumului excesiv, recuperarea resurselor și achiziții sustenabile. Alexandru Laibăr, director executiv al Coaliției pentru Economie Circulară, a explicat într-un interviu pentru Green Report cum tranziția către un model economic bazat pe reparare, reutilizare și atașament față de produse poate transforma consumul și crea noi oportunități.
De la dreptul la reparare la popularizarea inițiativelor precum Circular Monday, economia circulară promite o schimbare profundă în societate, oferind beneficii pentru mediu și bunăstare.
- Reporter: Ce se întâmplă dacă încercăm să nu mai cumpărăm tot ce ni se propune ca fiind necesar? Ar însemna o schimbare care să se reflecteze în viețile oamenilor, să scadă PIB-ul, să se diminueze creșterea economică – de exemplu?
Alexandru Laibăr: Probabil că, in prima fază, vom avea mai mulți bani, disponibili pentru activități, excursii și well-being! Nu, PIB-ul nu ar scădea, chiar și într-o economie ca a noastră, bazată mult pe consum, s-ar schimba doar repartizarea cheltuielilor, de la cumpărare la reparare și închiriere, iar cei care azi doar vând, ar putea să dezvolte și aceste servicii.
R: Uniunea Europeană vorbește despre „dreptul la reparare”. Ce orizont de timp va fi necesar pentru a readuce repararea în prim-plan, dar și pentru a o face eficientă pentru utilizator și pentru cei care oferă serviciile?
Alexandru Laibăr: Există multe discuții acum despre cum se va implementa Directiva R2R. Orizontul de timp necesar pentru aplicarea sa concretă depinde de modul în care statele membre vor înțelege că pentru a face repararea o opţiune viabilă, trebuie să stimuleze financiar consumatorii (de exemplu, prin oferirea de vouchere) și fiscal companiile care fac aceste activități, dar și pe cele care pun pe piață produse ușor reparabile, cu un ciclu de viață extins și care, la finalul acestuia, pot fi reciclate aproape integral.
- R: Vor fi joburile din sectorul de reparații suficiente pentru a le înlocui pe cele din fabricile de producție? Sau chiar putem miza că numărul de joburi va crește, ținând cont că, de fapt, în UE se produce destul de puțin?
Alexandru Laibăr: Evident, avem nevoie urgentă să (re)calificăm oamenii pentru a face reparații, dar și sa pregătim inginerii care să proiecteze mai bine produsele. Da, joburile din acest sector vor crește suficient de mult pentru a echilibra o eventuală scădere de producție, pe care nu trebuie s-o vedem ca pe ceva negativ, ci ca pe ceva care ne va oferi de fapt condiții mai bune de viață, prin scăderea impactului de mediu datorat exploatării la maxim a materiilor prime.
- R: Ne va ajuta „atașamentul față de produs” să cumpărăm mai puțin? Companiile vor fi motivate să realizeze astfel de produse pe care să le prețuim mai mult timp?
Alexandru Laibăr: Dacă vorbim de companii responsabile, care vor să se decarbonizeze, cu siguranță că da. Vom prefera să cumpărăm un produs durabil, despre care știm ca poate fi reparat ușor, ieftin și care are piese de schimb disponibile pe o perioadă lungă de timp, la un preț rezonabil – acesta este, de fapt, „atașamentul față de produs”.
- R: Ce strategii avem să facem Circular Monday mai popular decât Black Friday?
Alexandru Laibăr: Circular Monday este o mișcare globală voluntară, pe care o creștem organic de la an la an, încercând să aducem la cunoștința unui public din ce în ce mai larg, de ce este mai bine să ne schimbăm modelul de consum actual. În afară de activarea online, există și un eveniment local, deschis oricuri vrea să participe, cu ocazia Circular Monday, între 17:00 – 18:00.
CITEŞTE ŞI