Filantropie, antreprenoriat social, ecologie, responsabilitate socială sunt doar câteva dintre domeniile pe care le explorează tinerii ”înrolați” în mișcarea Youth Bank România (YB), prezentă în țara noastră din 2006. Printre calitățile unui youthbanker, care are proiecte diverse, amenajează spații verzi, face drumeții, învață să mănânce sănătos sau participă la competiții de ciclism, se numără entuziasmul, creativitatea și seriozitatea. Iar pentru că un youthbanker, care are la dispoziție un an să devină, pe rând, inițator, specialist și finanțator de proiecte, rezultatele se măsoară, cu siguranță, și în cifre. Youth Bank România are, acum, aproape 500 de membri, liceeni din 15 orașe din țară, care au strâns, până în 2014, fonduri în valoare de aproape 95.000 euro și au finanțat, până în prezent, 329 de proiecte ale colegilor lor, de care au beneficiat, indirect, alți 150.000 de tineri români.
Cluj-Napoca a fost primul oraș din România care a dat prima generație de youthbankeri. Conceptul Youth Bank a fost implementat aici în cadrul unui proiect-pilot de către Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) prin Programul de dezvoltare al Fundației Comunitare Cluj.
Proiectul s-a extins din 2009 în 15 orașe, printre care se numără și Bucureștiul, iar ideea aparține The Irish Youth Foundation, fondată în 1985, organizație care a simțit nevoia, într-o perioadă destul de tulbure, să-i ajute pe tinerii irlandezi al căror potențial nu era valorificat îndeajuns în școală sau în societate. Şi în România, YouthBank își propune să creeze cadrul în care energia, inițiativele și creativitatea tinerilor să fie încurajate, să le permită acestora să se implice activ și să ia decizii în comunitățile în care trăiesc, explică Petruța Grijincu, coordonator național, Youth Bank România.
Licitații de experiență, planuri de afaceri, ecologie și fundraising
Liceeni clujeni, ajutați de mentorii lor, au început, așadar, din 2006, să învețe să identifice nevoile comunității lor, să elaboreze, planuri de afaceri, proiecte. Să strângă fonduri pentru aceste proiecte și, mai ales, să le gestioneze responsabil și transparent, dar și să se bucure, alături de colegi, de rezultate.
Este bine de știu că o echipă YB are aproximativ 15 membri cu vârste cuprinse între 14-19 ani, se constituie la începutul unui an școlar, decide singură ce are de făcut și, după ce identifică un proiect, tot singură hotărăște de la cine poate primi îndrumări, astfel încât să aibă succesul asigurat, adică fac licitații de experiență.
”Tinerii din Cluj, înscriși în YB, sunt foarte implicați. Din 2007, prin proiectele inițiate, coordonate și finanțate de ei, și anume rasteluri de biciclete în curtea școlii, amenajarea unor spații verzi, remarcarea unor trasee turistice sau acțiuni ecologice, au reușit să câștige experiență în multe domenii, să cunoască specialiști, să-și ajute colegii sau să aibă grijă de natură”, a adăugat Petruța Grijincu.
Sustainable Fun sau cum să te distrezi în natură
Youthbankerii au realizat la Cluj un proiect, Sustainable Fun, prin care au urmărit să le demonstreze colegilor lor că se pot distra mai bine în natură decât în fața calculatorului ori în cluburi. ”Noi am încercat să urmărim dorința de implicare a tinerilor în activitățăți ecologice și creative și am încercat să le demonstrăm că se pot distra și prin alte metode, în afară de calculator sau ieșit noaptea în oraș”, este de părere un membru al echipei YB.
Valoarea finanțării a fost de 2.893 lei, iar scopul proiectului a fost acela de a-i învăța pe tinerii din liceele din Cluj-Napoca despre EDD (Educație pentru Dezvoltare Durabilă). Tinerii au gătit în natură și au participat la Treasure Hunting pe biciclete, unde s-au distrat de minune.
Cum să mergi la școală sănătos?
Mersul pe bicicletă, potrivit youthbankerilor, are nevoie de promovare în rândul liceenilor si poate reprezenta o alternativă pentru a ajunge la școală. Aceasta a fost ideea pentru un alt proiect marca YB, realizat, de astă-dată, de youthbankerii din București.”Cum mergi la școală sănătos?” a fost realizat în urmă cu un an, iar ideea le-a venit youthbanker-ilor din București la o oră de Managementul Proiectelor.
„Liceenii din sectorul 1 și 2 din Capitală, membri ai YB din București, învață să planifice și să atragă fonduri din comunitate, să promoveze un fond creat, să organizeze conferințe de presă, să analizeze și să evalueze proiecte. Noi, coordonatorii, îi îndrumăm, participăm activ ședințele lor săptămânale, care au loc în afara orelor de școală, însă ideile de proiecte, cât și implementarea acestora, inclusiv licitațiile și finanțarea le aparțin. Tinerii sunt entuziaști și dornici să învețe lucruri noi în cadrul acestui program de educație non-formală si antreprenoriat social”, a subliniat Ionuț Alexandrescu, coordonator echipa YB București.
BRD susțineYB din 2006
Banca Română de Dezvoltare (BRD) susține tinerii YouthBank încă de la lansarea la Cluj, în 2006. Potrivit Ralucăi Tripa, coordonator Comunicare YouthBank România, BRD, partener stabil al YB, apreciază acest proiect și se implică financiar în susținerea tinerilor care sunt îndrumați să evolueze inclusiv ca manageri de top. ”Banca dublează sumele strânse de youthbankeri prin fundraising, încurajându-i, astfel, să-și promoveze și să-și ducă la bun sfârșit proiectele”, potrivit reprezentanților YB România.
YB colectează telefoane mobile,
alături de Orange
Youthbankerii din toată țara sunt antrenați acum într-o campanie de colectare și reciclare a telefoanelor mobile, inițiată de Orange România. Ei vor fi beneficiarii fondurilor strânse în urma acestei campanii de voluntariat, desfășurată în perioada 3-14 noiembrie 2014, în care Orange își propune să recicleze peste 1.000 de telefoane mobile în doar 5 zile.
”Orange va dona 3 euro către programul YouthBank al care încurajează responsabilizarea tinerilor, inițiativa civică și contribuie la dezvoltarea comportamentului responsabil al acestora”, potrivit reprezentanților Orange România.
„Organizația noastră continuă colaborarea pe care o are cu Orange. Ne bucură faptul că Orange România dorește să investească în tinerii din programul nostru, tineri care, peste ani, vor deveni lideri ai comunității”, a explicat Raluca Tripa, coordonator Comunicare, YouthBank România.
Membrii YB din toată țara sunt încântați de această campanie și participă activ la colectarea telefoanelor.
”Își sună prietenii, le explică părinților că locul unui telefon mobil nu este la coșul de gunoi și consideră că această campanie, pe lângă faptul că le este dedicată lor, ca susținere financiară, are un rol foarte important în protecția mediului. Mediul înconjurător reprezintă pentru noi, cei de la YB, o preocupare importantă. Tinerii bancheri inițiază inclusiv proiecte de ecologizare sau de plantare a copacilor”, a încheiat Petruța Grijincu, coordonator național Youth Bank România.