Bucureștiul nu e un oraș tocmai prietenos cu bicicliștii. Autoritățile nu asigură infrastructura necesară, iar mulți dintre locuitori, descurajați, chiar dacă și-ar dori să folosească bicicleta, își fac drumurile zilnice cu mașina personală sau, în cel mai bun caz, cu transportul în comun.
Asociația Green Revolution a organizat campania Bike2Work ca să încurajeze angajații companiilor să se deplaseze cu bicicleta. Aproape 1.000 de oameni au răspuns provocării și au pedalat spre muncă timp de șase săptămâni. Ieri seară, în atmosfera relaxantă, de vară, de la Roaba de Cultură din Parcul Herăstrău, a avut loc premierea celor care au acumulat cei mai mulți kilometri parcurși cu bicicleta. Campania, însă, nu se oprește aici: angajații sunt încurajați să continue să meargă la birou cu bicicleta, pentru a aduce o schimbare în oraș.
Cu toate că a fost o zi caniculară, mai mulți bicicliști s-au strâns ieri seară pe pajiștea Roabei de Cultură, în Parcul Herăstrău. Unii se legănau în hamace, alții stăteau de povești pe pufuri, la umbra pomilor sau a umbrelelor. O mămică și un copil alergau prin iarbă, printre țâșnitoare, să se răcorească. Fundalul muzical completa atmosfera de vară, de leneveală.
Pe toți i-a adunat aici faptul că în ultimele șase săptămâni s-au înscris în campania Bike2Work, un proiect prin care Asociația Green Revolution și-a dorit să motiveze angajații să ia bicicleta, în locul mașinii, în drum spre birou și să atragă companiile către categoria Cycle Friendly Employer și certificarea acestora conform standardelor UE. Ieri seară a avut loc premierea câștigătorilor, ocazie cu care bicicliștii au putut să se cunoască între ei și să schimbe impresii atât despre proiectul Bike2Work, cât și despre cum e să fii biciclist în București.
La categoria „Individual după distanță”, Anemona Fediuc, angajată a companiei Fashion Days, a luat locul I, cu 1.263,38 kilometri pedalați. Anemonei i se pare că deplasarea cu bicicleta e extrem de practică. Deși își dorește să circule pe piste pentru biciclete, crede că absența lor nu ar trebui să împiedice oamenii să pedaleze. „Am auzit foarte mulți oameni care spun că evită să mergă pe bicicletă pentru că le este teamă de câini sau de mașinile din trafic. Dar cu atenție poți să treci peste asta. Trebuie să învățăm să fim mai flexibili, atât noi cât și șoferii, și cred că vom putea să trecem împreună prin trafic”, a spus Anemona.
La „Individual după frecvență”, câștigătorul locului I e Costel Rădulescu, cu 93 de curse înregistrate. Costel e angajat al companiei Soft Vision și a învățat să meargă cu bicicleta abia acum un an. Avantajul lui a fost că locuiește în apropiere de locul de muncă, așa că în pauza de masă mai face câte două drumuri, să mănânce acasă, povestește el.
La cea de-a treia categorie, pedalatul în echipe, câștigătorii locului I sunt trei angajați ai companiei Oracle: Marius Neacșa, Mihai Ciungu și Ștefan Alexe. Împreună, au pedalat 2475.31 km.
Marius merge cu bicicleta de când se știe, participă la tot felul de concursuri de ciclism, iar la birou merge în fiecare zi de când lucrează la Oracle. Companie le asigură angajaților accesul la dușuri, garaje pentru biciclete și alte condiții care îi motivează să ia bicicleta în loc de mașină. „Când a început campania mi s-a părut o bună oportunitate să participăm. Sunt și niște premii motivante și, în principal, competiția te motivează”, a spus Marius. El crede că cei care refuză să se deplaseze cu bicicleta nu au nicio scuză. „Traficul: dacă mergi corect, nu prea ai probleme. Plouă: poți să-ți iei aripi, să-ți iei o vestă. Sunt noxe: uite, el are acolo o mască, din-aia folosesc și eu, e un filtru pe care poți să-l folosești. Şi așa mai departe. Nu există motive reale să nu mergi cu bicicleta”, a mai spus el.
Ştefan mergea la birou, până de curând, cu mașina. „Am lucrat în Pantelimon și făceam juma de oră sau 20 de minute cu mașina. Am început cu o săptămână sau două înainte de campanie să vin cu bicicleta la birou, să văd cum merge, cât timp îmi ia. Şi când am văzut că fac 13 minute, sau 20 de minute când e aglomerat față de 40 de minute și o oră și 20 de minute, mi-am dat seama că în total eu pierdeam două ore pe drum. Nu găseam loc de parcare și așa mai departe. Şi-am zis că nu are niciun rost. Dacă vreau să merg așa cu mașina, mai bine pornesc motorul în parcare și pun muzică și stau în coloană, că tot aia e”, mi-a explicat.
Mihai a început tot anul ăsta să meargă la birou cu bicicleta, cu foarte puțin timp înainte de startul campaniei Bike2Work. Campania l-a motivat. „Acum vin doar cu bicicleta. Colegii mă-ntreabă ai mai venit cu bicicleta? Le zic „Nu. Vin cu bicicleta. Mă-ntrebați când nu mai vin cu bicicleta”, spune el.
Compania cu cei mai mulți cicliști înscriși în campanie este Raiffeisen Bank România, cu 134 de bicicliști.
Iată și lista completă a câștigătorilor:
Individual după distanță
- Anemona Fediuc cu 1,263.38 km pedalați
- Mihai Ciungu cu 1,054.60 km individuali
- Narcis Costache cu 1,051.88 km parcurși
Individual după frecvență
- Costel Rădulescu cu 93 curse înregistrate
- Dan Savu cu 76 de curse
- Matei Iucha cu 73 de trasee
Echipe
- Oracle: Marius Neacșa, Mihai Ciungu, Ștefan Alexe – 2475.31 km
- Hai-Hui: Bogdan Nicoară, Florin Barbu și Nicolae Moroianu- 2334.24 km
- Mihai Bravu: Marius Băzăvan, Olivian Bălănică, Marian Vătafu – 1793.72 km
Topul companiilor care au avut cei mai mulți cicliști înscriși în campanie
- Raiffeisen Bank România cu 134 de bicicliști înscriși;
- Oracle România cu 103 biciliști înscriși;
- Telekom România cu 68 de bicicliști înscriși;
- Orange România cu 53 înscriși;
- UPC România cu 51 înscriși.
Premiile pentru câștigătorii celor trei categorii au fost oferite de La bicla loca și de Veloteca. De asemenea, cei prezenți la Roaba de Cultură au participat la o tombolă cu premii oferite de Sprint Sports și Pizza Hut.
Campania Bike2Work 2015
Pe parcursul celor șase săptămâni de campanie (18 mai – 28 iunie), aproape 1.000 de participanți și-au înregistrat cei 84.634 de mii de kilometri acumulați pe bicicletă cu ajutorul aplicației mobile I’Velo, disponibilă pe IOS în App Store și pe Google Play pentru Android. Aceștia au acumulat, în total, peste 7.058 de ore pe bicicletă, cu o medie de 11,99 km /h k, iar distanța medie a traseelor parcurse cu bicicleta a fost de 6,68 km, bicicliștii pedalând în medie cel puțin 14, 9 minute în fiecare zi.
Bike2Work este un proiect co-finanțat prin Programul “Energie Inteligentă – Europa” al Uniunii Europene și desfășurat sub umbrela Federației Bicicliștilor Europeni (ECF).
25 de companii din toată țara s-au înscris în campania Bike2Work și și-au încurajat angajații să folosească bicicleta ca mijloc de transport alternativ, printre acestea numărându-se: Raiffeisen Bank, Ericsson, Oracle, Orange, Telekom, Stefanini, InSoft, Poșta Română, KFC.
Asociația Green Revolution s-a alăturat acestui proiect împreună cu alte organizații din 11 state europene (Olanda, Germania, Danemarca, Austria, Italia, Slovenia, Marea Britanie, Franța, Croația, Malta și Bulgaria), participarea asigurând, în mod oficial, un loc în marea familie de bicicliști europeni.
“Ne bucurăm că, în șase săptămâni de campanie Bike2Work, am reușit să convingem aproape 1.000 de angajați din București și din țară să folosească bicicleta pentru transportul zilnic. Campania Bike2Work ne-a oferit informații utile despre motivele pentru care bicicleta este benefică, pentru sănătatea unui oraș și despre felul în care bicicleta este folosită ca mijloc de transport alternativ în București și în țară. Proiectul rămâne deschis, chiar dacă dispare conceptul de competiție și ne bazăm pe implicarea tuturor pentru a ne asigura continuitatea campaniei. Vă mulțumim tuturor pentru suport și vă încurajăm să continuați să pedalați”, a declarat Raluca Fișer, președintele Asociației Green Revolution.
Bicicliștii care vor să susțină campania Bike2Work o pot face în continuare, se pot înscrie pe site-ul www.bike2work.ro, își pot descărca aplicația I’Velo și își pot înregistra cursele.
Ediția următoare a campaniei va avea loc în 2016, însă, până atunci, toți angajații sunt încurajați să folosească în continuare bicicleta pentru transportul zilnic. În plus, până la următoarea ediție Bike2Work, kilometri pedalați în următoarele săptămâni vor fi din nou premiați în această toamnă, în cadrul BikeFest.
Mai citește și:
Aproape 1.000 de angajați, bicicliști în campania Bike2Work
Comunitatea de bicicliști de la Orange are deja cinci ani de biciclit spre serviciu
Telekom România încurajează mersul pe bicicletă ca metodă de reducere a emisiilor de carbon
Peste 30 de angajați ai Stefanini România au ales bicicleta pentru a veni la birou
Bike2Work: NOD susține alegerea angajaților de a veni la birou pe bicicletă
Poștașii, primii la biciclit. Poșta Română s-a înscris în Bike2Work
Aplicația care monitorizează drumurile pe bicicletă, descărcate de sute de ori în prima zi
Angajații Ericsson au luat startul în Bike2Work
Campania Bike2Work a luat startul! Angajații renunță la mașini