China a rezistat mult timp influențelor vestului, dar spre finalul anilor 1990 a luat o decizie majoră, îmbrățișând cultura auto occidentală. Creșterea clasei de mijloc a Chinei a mers mână în mână cu o creștere a numărului proprietarilor de mașini. Clasa de mijloc a Chinei ”a crescut de la aproape zero în 1995 la aproximativ 87 de milioane în 2005”, potrivit unui studiu comun MasterCard / HSBC.
Același studiu estimează că în 2015, clasa de mijloc a Chinei va număra 317 milioane de oameni, o cifră destul de uluitoare, ținând cont de întreaga populație a Statelor Unite ale Americii, în 2015, e doar puțin mai mare, aproximativ 319 milioane de oameni.
Aceste statistici înseamnă și un număr ridicat de mașini – 154 de milioane, locul doi din lume, după Statele Unite, potrivit Wall Street Journal. Deloc surprinzător, adăugarea unui număr atât de mare de mașini pe străzi a cauzate o serie de probleme.
Beijing întrece deja Los Angeles, la capitolul ”trafic notoriu”. În 2010, un blocaj de trafic din Beijing s-a întins pe o suprafață de peste 60 de mile și a durat mai mult de 10 zile.
China avea deja probleme mari privind poluarea, din cauza combustibililor fosili utilizați în producția energetică. Acum, creșterea rapidă a numărului de autoturisme a umplut și mai mult aerul cu poluanți extrem de dăunători.
Într-o încercare de a reduce numărul de țevi de eșapament care contribuie la poluarea aerului, guvernul chinez a anunțat că plănuiește să îndepărteze de pe străzi un număr de 6 milioane de mașini vechi și ineficiente.
China a mai depus astfel de eforturi, în special înainte de Olimpiada de la Beijing din 2008, când guvernul a închis unele fabrici și a redus numărul de autoturisme de pe străzi, ca să ajute la curățarea aerului.
Dar chiar dacă China reușește să ia șase milioane de mașini de pe drumurile sale, rămân două mari întrebări: va face asta vreo diferență, având în vedere că rămân alte 148 de milioane de mașini, iar numărul e în continuă creștere? Şi, de asemenea, ce vor face cu toate aceste mașini casate?
Acest Optimus Prime din Beijing, înalt de 32 de picioare, e făcut din aproximativ 10.000 de piese de mașini. Mai rămân 5.990.000! Deci, a face artă din resturi de mașini s-ar putea să nu fie cea mai practică soluție.
Dar iată cimitirul de mașini din Hangzhou, al patrulea cel mai mare oraș din China, cu o populație de aproximativ 21 de milioane de locuitori. Conține aproximativ 100.000 de vehicule.
Cu noua inițiativă de a îndepărta șase milioane de mașini de pe străzi, se estimează că până în 2020, China va avea 16 milioane de vehicule stivuite la fier vechi.
Hangzhou este un oraș frumos, de altfel. Nu ai crede că adăpostește o grămadă atât de mare de gunoi în proces de ruginire.
Şi pentru toată atenția acordată gradului de poluare din China, ea este încă o țară frumoasă. Această frumusețe, însă, e în pericol.
Nu e vorba despre o problemă cu soluții ușoare, de-a gata. Populația de 1.3 miliarde de locuitori a Chinei are nevoie de locuri unde să trăiască, și terenuri agricole care să îi susțină. Spre deosebire de America, China nu are spațiile largi și deschise, necesare pentru toate gunoaiele și resturile.
Dar cine vrea să respire aerul poluarea eliberată în aer de toate aceste mașini ineficiente?
E, într-adevăr, o problemă care merită rezolvată. După Olimpiada de la Beijing, un studiu a arătat că bebelușii născuți în timpul reăresiunii împotriva poluării aerului au fost, în medie, mai grei decât cei născuți în anul precedent sau în anul de după.
Un alt studiu a constatat o îmbunătățire temporară în sănătatea inimilor locuitorilor Beijingului, în timpul Olimpiadei din 2008.
Chinezii au o țară cu adevărat frumoasă!
Nimeni nu ar vrea să-i vadă construind un nou Mare Zid, de data aceasta din mașini.
Sursă text&foto: Diply.com
Mai citește și:
FOTO Cele mai puternice imagini de mediu de anul acesta
FOTO 17 imagini puternice care arată efectele devastatoare ale suprasolicitării mediului