Dacă ai ști că există un mod sigur prin care business-ul tău poate face față eficient schimbărilor din societate, nu ai face tot posibilul să-l adopți? De fiecare dată când antreprenorii refuză să se adapteze, atât tehnologic, cât și organizațional sunt mai aproape de a fi depășiți de business-urile pregătite de viitor. Hai să vedem cum poți evita acest scenariu cu ajutorul sustenabilității și al economiei circulare.
Text de Ciprian Stănescu, Social Innovation Solutions
Dacă ai ști că există un mod sigur prin care business-ul tău poate face față eficient schimbărilor din societate, nu ai face tot posibilul să-l adopți? De fiecare dată când antreprenorii refuză să se adapteze, atât tehnologic, cât și organizațional sunt mai aproape de a fi depășiți de business-urile pregătite de viitor. Hai să vedem cum poți evita acest scenariu cu ajutorul sustenabilității și al economiei circulare.
Gândirea din spatele economiei circulare ajută companiile să recâștige o parte din valoarea irosită zilnic prin eficientizare, rezultând astfel beneficii pentru business și pentru societate. McKinsey definește economia circulară drept o paradigmă diferită față de cea clasică bazată pe modelul: achiziționează, folosește și aruncă. Modelul circular se axează pe găsirea de metode care produc valoare și care refolosesc resursele pentru a genera valoare.
„Economia circulară este ocazia de a ne uita la procese și produse cu o lupă verde. Vom vedea astfel o mulțime de resurse nevalorificate, de modele noi de producție și de consum, care iau exemple din natură pentru a construi nu doar mai sustenabil, ci și mai rezilient. Economia circulară nu construiește castele din cărți de joc, ci micro-sisteme cu mai multe funcții cum sunt, de exemplu, lacurile, aducând profitul și scopul în aceeași conversație”, spune Adelina Dabu, Confederația Patronală Concordia care va fi speaker în cadrul sesiunii „Economia circulară, noua economie?” din cadrul Future Summit 2020.
Momentele economice provocatoare, evenimentele mondiale volatile și tehnologia în evoluție rapidă lasă IMM-urile mai vulnerabile ca oricând. Chiar dacă ți se pare greu să pui degetul pe oportunități, în piață există deja trenduri clare care îți pot da o direcție. Putem să luăm următoarele aspecte în calcul atunci când vrem să lansăm sau să ne adaptăm business-ul pentru un viitor cu impact de mediu și social.
Pe măsură ce dimensiunea populației continuă să crească și națiunile în curs de dezvoltare devin mai bogate, există o presiune crescută asupra mediului și a resurselor naturale. Astfel că ar trebui să te gândești cum poți integra acest aspect în business-ul tău.
Potrivit Deloitte, economia circulară poate conduce la creșterea PIB-ului global de până la 4,5 trilioane de dolari până în 2030. Adoptă o abordare eco-friendly pentru resursele pe care business-ul tău le folosește și intră în grupul companiilor eficiente din punctul de vedere al administrării resurselor. Care sunt avantajele pentru tine? Reducerea costurilor prin reducerea materiilor prime folosite, reducerea consumului de energie, diferențierea brandului și a produselor tale precum și o rezistență crescută la volatilitatea lanțului de aprovizionare.
Cea mai populară formă de folosire a energiei regenerabile pentru orice business este instalarea de panouri solare care să producă energie. Dacă investiția în panouri solare este prea mare poți opta pentru un furnizor de energie electrică din surse regenerabile, arată Forbes. Cel mai important argument pentru aceste 2 opțiuni fiind că vei salva foarte multe costuri pe termen lung, bani pe care îi poți investi în inovație, de exemplu.
Adoptarea de noi tehnologii poate ajuta planeta
Trăim într-o lume în care tehnologia evoluează constant, dar business-urile nu aleg mereu calea digitalizării din comoditate sau din frica de costuri de implementare. Cu toate acestea, ceea ce fac antreprenorii vizionari este să adopte devreme tehnologiile care vor juca un rol cheie în a-și duce business-ul la nivelul ridicat de eficiență și îi vor ajuta în a se diferenția de competiție, alături de diminuarea impactului negativ asupra mediului.
Un studiu PWC cu peste 2.000 de participanți din companii din 9 industrii esențiale și 26 de țări concluzionează că în următorii 5 ani, companiile studiate vor avea creșteri ale veniturilor anuale de 2,9% și reduceri ale costurilor de 3,6% în medie datorită adoptării unei forme de digitalizare.
Un articol publicat de McKinsey în cursul acestui an atrage atenția asupra faptului că odată cu implementarea forțată a digitalizării, modelele de business se vor schimba și ele. Iată 5 întrebări pe care ar trebui să ți le pui în calitate de antreprenor sau de CEO:
- Îmi este clar care este valoarea pe care îmi propun să o ofer și care sunt pașii pentru a ajunge acolo?
- În ce fel ar trebui să îmi construiesc afacerea pentru a accesa piețe noi și inclusiv clienți noi?
- Cum pot păstra beneficiile pe care le ofer pentru mai mult timp, iar modelul de business să devină mai agil pentru a crește rata de profit?
- Cum să regândesc politica de recrutare pentru a avea pregătiți oamenii de care am nevoie atunci când lucrurile își vor reveni la normal?
- În ce tehnologii ar trebui să investesc pentru ca business-ul meu să fie pregătit pentru noua normalitate?
Schimbarea comportamentului consumatorului
Indivizii sunt mult mai conștienți de impactul pe care îl au asupra mediului și tind să aleagă companiile eco-friendly. Bloomberg analizează cum planul Apple de a-și micșora amprenta de carbon prin contribuția masivă pe care o are la deșeurile mondiale este o mișcare excelentă atât în reducerea costurilor pe termen lung, dar și pentru a-și proteja imaginea de brand concentrat pe interesul și bunăstarea consumatorilor.
Dacă te întrebi cum s-a schimbat comportamentul consumatorilor în ultima perioadă, pe fondul pandemiei, iată câteva insight-uri pe care cei de la McKinsey le oferă într-o analiză din octombrie 2020: orientarea către valori și lucrurile cu adevărat importante pentru ei, ușurința cu care pot avea acces la serviciile sau produsele tale, dacă produsele sunt sau nu din materiale prietenoase cu mediul, dacă le pune sau nu în pericol sănătatea atunci când le folosesc și dacă organizația pe care o conduci are o misiune, dincolo de scopul mercantil al produselor sau derviciilor pe care le vinde.
McKinsey analizează pe de altă parte cum nu e suficient să devii verde, trebuie să devii și mai eficient. User experience este esențială în procesul decizional al unui individ de a prefera un produs sau serviciu. Digitalizarea este altfel obligatorie pentru a adopta un model circular care să îți asigure o dezvoltare durabilă a business-ului tău într-un viitor nu prea ușor de prevăzut.
Investițiile în energie regenerabilă sunt nesigure și complicate la nivel de costuri, la fel și cele în digitalizare, implicând un efort de implementare consistent. Acestea sunt însă direcțiile clare pe care societatea le adoptă și fără de care o companie se limitează la un viitor pe termen scurt și vulnerabilitate față de un context economic volatil.
Subiectul business-urilor future-proof este unul în continuă dezbatere tocmai pentru că mediul antreprenorial are nevoie de repere pentru a se putea dezvolta constant. Reprezentați ai industriilor ca Dan Robinson, Președintele Asociației Berarilor din România sau Mircea Ilie, Sustainability Leader IKEA dezbat anul acesta subiecte de interes legate de sustenabilitate în business în cadrul Future Summit, eveniment internațional despre trenduri de viitor care va avea loc la București în perioada 16-20 noiembrie.
Ciprian Stănescu coordonează Social Innovation Solutions, organizație ce oferă consultanță și facilitarea conversațiilor strategice pentru ONG-uri și corporații cu impact social și cu viziuni inovatoare. SIS dezvoltă competiții de business pentru tineri: Social Impact Award, Future Makers și Future Youth Summit, precum și platformele de conversații despre viitor: Future Summit sau Future Talks.
Citește și:
4 schimbări climatice cu care ne confruntăm în 2020 și impactul lor în business