Primăria Municipiului București (PMB) vrea rețea de piste de biciclete integrate la nivelul Capitalei și a demarat procesul de realizarea a unui masterplan velo. Prin realizarea acestui masterplan, municipalitatea intenționează să stabilească direcțiile de dezvoltare a infrastructurii aferente utilizării bicicletei ca mod de transport alternativ urban, ciclismului și cicloturismului.
”Am lansat în SEAP procedura de achiziție pentru elaborarea unui “Master plan piste biciclete la nivelul Municipiului București”, un document strategic prin care vor fi stabilite direcțiile de dezvoltare a infrastructurii aferente utilizării bicicletei ca mod de transport alternativ urban. Astfel, vor fi identificate traseele optime pentru realizarea unei rețele extinse de piste de biciclete, pentru a încuraja utilizarea bicicletei concomitent cu crearea infrastructurii necesare”, a anunțat, miercuri, Nicușor Dan.
Edilul Capitalei a precizat că în n elaborarea documentului, se vor avea în vedere atât aspecte de utilitate, cât și de turism. Astfel, rețeaua de piste va trebui să fie conectată cu pistele deja existente sau în curs de execuție și să facă legătura între zonele rezidențiale și zonele principale de interes precum locuri de muncă, de educație, zone comerciale, instituții, dar și cu localitățile și platformele industriale limitrofe Capitalei.
De asemenea, se va ține cont și de amplasarea zonelor de interes turistic, atât cele cunoscute, cât și cele cu potențial de dezvoltare, precum și de amplasarea zonelor de agrement și recreere.
Master planul va cuprinde și valoarea investiției pentru implementarea rețelei extinse și va identifica posibile surse de finanțare.
Valoarea totală estimată pentru realizarea acestui document este de aproximativ 840.000 lei fără TVA. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 02 noiembrie 2022.
În ultimul an au fost realizate mai multe runde de consultări cu primăriile de sector, cu specialiști din companiile municipale, direcțiile de specialitate precum și cu ajutorul organizațiilor non-guvernamentale care au avut ca obiect realizarea unei rețele extinse de piste de biciclete care să facă legătura între zone rezidențiale și zone principale de interes (locuri de muncă, educație, zone comerciale, instituții etc.), asigurarea legăturilor cu rețeaua deja existentă (piste realizate sau aflate în curs de realizare), asigurarea legăturilor cu localitățile din jurul Bucureștiului, precum și asigurarea legăturilor cu platformele industriale limitrofe.
În cadrul analizelor au fost identificate piste principale și secundare posibile care însumate depășesc 770 de km. Aceste piste urmează a fi analizate, validate sau îmbunătățite prin masterplan.
„Este clar că viitorul Bucureștiului și viitorul orașelor sustenabile nu este cu mașini și trebuie să fie și cu transport alternativ velo și cu transport în comun. Din punctul meu de vedere încurajez toate inițiativele care țin de creșterea pistelor de biciclete în București și de creșterea utilizării bicicletei în oraș”, a declarat, pentru Green Report, Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2.
„Este foarte util acest masterplan, atât pentru București, cât și pentru cele șase sectoare. Este foarte important ca acesta să fie gândit în mod unitar la nivel de Municipiu. Ajută la dezvoltarea unitară a infrastructurii de transport alternativ cu beneficii de mediu. Inclusiv dezvoltarea zonei metropolitane (județul Ilfov – n.red.) trebuie gândită să se integreze cu acest Masterplan”, a spus, pentru Geen Report, Hrant Oundjian, director general al Direcției Generale de Administrare a Domeniului Public al Primăriei Sectorului 5.
”Existența masterplanului este esențială pentru dezvoltarea unei infrastructuri velo coerente la nivelul orașului. Ne bucurăm că am fost parte din echipa care a lucrat la acest proiect și că am reușit, împreună cu Direcția de Investiții din PMB, Direcțiile similare din Primăriile de sector și consilieri locali și municipali, să demarăm acest proiect. Cu susținerea politică și administrativă necesară – suntem convinși că acest masterplan va duce la apariția rețelei de transport alternativ velo în București”, a declarat, pentru Green Report, Raluca Fișer, președinte Asociația Green Revolution.
Potrivit urbanistului Costin Muraru, consilier în cadrul cabinetului primarului Sectorului 6, unul din scopurile masterplanului este acela de a crea o strategie pe termen lung.
„Pe de altă parte indiferent de viitoarele alegerei și viitorii aleși, atâta timp cât sunt stabilite și începute lucrări în tonul unei viziuni ne putem asigura că acestea vor continua. Este important de înteles că Masterplanul este un document reglementat la nivel european și este eligibil pentru diferite finanțări din fonduri externe. Deși poate avea costuri ridicate, acestea vor fi rambursate”, a precizat Costin Muraru pentru Green Report.
Acesta a adăugat că în paralel cu acest masterplan va fi dezvoltat și un ghid care va ajuta proiectanții și administrațiile să se asigure că standardele la care se construiește sunt ridicate și agreate de toți actorii.
Proiectul de masterplan, realizat în două etape
În prima etapa, care se va derula pe o perioada de 4 luni, compania care se va ocupa de realizarea master planului va analiza principalii generatori de trafic/ zone de interes și destinațiile de agrement la nivelul Capitalei, va identifica nevoile utilizatorilor de biciclete actuali și potențiali și va analiza situația infrastructurii existente (pistele existente precum și cele în curs de proiectare/execuție).
În cadrul celei de-a doua etape, care se va derula pe o perioadă de 8 luni, vor fi analizate, identificate și prioritizate noi trasee, pentru o rețea extinsă de piste de biciclete noi în funcție de dezvoltarea unor zone din Municipiul București. PMB va pune la dispoziția o analiză de tip nivel de serviciu (Level of Service) și o matrice origine-destinație actualizate folosind modelul de transport al regiunii București-Ilfov, în vederea fundamentării traseelor velo.
Consensul este esențial
”Materplanul nu trebuie confundat cu un proiect concret. Acesta este un document strategic, care, ulterior, servește drept bibliografie pentru PUG și PMUD când se actualizează, pe care îl facem la nivelul întregului oraș atât CGMB, cât și celelate consilii ale sectoarelor să le aprobe și să devină guide line pentru piste pe terme scurt, mai ales mediu și lung”, a declarat, pentru Green Report, Tudor Măcicășan, expert mobilitate durabilă, consilier al Primarului General.
Măcicășan a explicat că scopul acestui masterplan este, pe de o parte, să vină cu profile stradale pentru fiecare lățime, astfel încât să dea soluții pentru piste la orice fel de stradă, posibilă sau imposibilă, și, pe de altă parte, să vină cu soluții explicite despre pavaje, clasificarea pistelor, intersecții șamd.
”Având un astfel de masterplan, Primăria Generală și cele de sector vor ști cum și unde să facă aceste piste, astfel încât ele să fie parte a unei rețele coerente, nu tronsoane care nu se întâlnesc sau care se întâlnesc, dar au ranguri fundamental diferite. În sensul acesta, harta despre pe unde merg pistele este ceva deja stabilit și parte a caietului de sarcini. Dar cum să fie, cât de late, pe ce parte și care este scenariul asta este ceva ce masterplanul acesta trebuie să ne spună”, a adăugat Tudor Măcicășan.
Acesta a subliniat faptul că, ideal, documentul masterplanului trebuie să fie acceptat și asumat de absolut toate primăriile, dacă nu, preferabil de majoritatea lor.
„Pot să vă spun că Bucureștiul (PMB – n.red) are de gând să se miște cât mai repede cu rețeaua principală de pe străzile administrate de PMB dat fiind și oportunitățile de finanțare pe PNRR, Fondul de Mediu șamd. Acest lucru este valabil și pentru cel puțin jumătate dintre sectoare. Administrațiile doresc să facă piste și toate văd acest document ca pe un instrument ajutător”, a declarat pentru Green Report oficialul PMB.
Consilierul Primarului General a mai spus că masterplanul nu doar că oferă garanția că orice modernizare de stradă care este prevăzută a avea pistă este realizată întocmai, dar, în același timp, este un instrument care oferă posibilitatea de înființare a pistelor de biciclete pe diferite segmente de drum și fără lucrări de amploare pentru modernizarea arterei respective.
„Orașul acesta este administrat de 7 primării și asta are niște limite geografie clare. Primăria Generală administrează bulevardele mari cu transport public, sectoarele administrează străzile secundare, dar rețeaua propusă de masterplan, indiferent cum o să iasă ea, va viza străzi administrate de toată lumea. Nu pot fi numai de un fel sau de un altul, trebuie să aibă continuitate și cursivitate și trebuie să aibă aceste axe principale de calitate bună și neîntrerupte. Pe de altă parte, odată existent documentul, nu doar Primăria Generală poate atrage finanțări și face piste de acolo, ci și primăriile de sector”, a precizat Tudor Măcicășan.
Municipiile Brașov și Iași, cele mai avansate din punct de vedere al realizării master planului velo
Brașov este primul din marile orașe ale României care are un masterplan velo, potrivit publicației Observatorul de Brașov. La începutul lunii aprilie, primăria a lansat în dezbatere publică documentul „Masterplanul velo pentru municipiului Brașov“.
De asemenea, municipalitatea Iași a desemnat firma care se va ocupa de masterplanul de transport cu biciclete. Potrivit publicației BZI, societatea va elabora masterplanul pentru circulația bicicletelor, dar și proiectarea, taxele, avizele pentru amenajarea pistelor pe arterele orașului. Valoarea investiției este de circa 82.000 euro. Contractul va fi derulat pe o perioadă de 9 luni.