text de Alex Bara
Bicicleta: vehicul prevazut cu doua roti, propulsat exclusiv prin forta musculara, cu ajutorul pedalelor sau manivelelor (LEGEA nr. 49 din 8 martie 2006 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice)
Fapte
Este evident ca autoturismele formeaza stilul de viata si utilizarea spatiilor din multe tari. In anumite state din lumea a treia, de care incercam sa ne detasam prin anexarea la UE, bicicletele, ricsele si tricicletele sunt responsabile de o semnificativa parte a transportului de pasageri si marfuri.
– la nivel mondial exista un numar dublu de biciclete fata de autoturisme – 800 de milioane;
– 300 de milioane de biciclete sunt doar in China (Worldwatch Institute)
– tot in China se vand anual mai multe biciclete decat se vand autoturisme la nivel mondial;
– cetatenii din tarile industrializate au nu numai cele mai multe autoturisme, dar si cele mai multe biciclete;
– in orasele din Scandinavia, Olanda, Belgia si Germania exista stimulente reale pentru utilizarea bicicletei ca modalitate de fluidizare si reducere a traficului;
– presedintele argentinian Carlos Menem, prin charisma sa, a reusit sa convinga populatia sa opteze pentru mersul pe bicicleta pentru a reduce presiunea indusa de traficul urban sporit, dar si de preturile mari ale combustibililor;
– bicicleta solicita mai putin de 1/50 din energia necesara pentru un autoturism.
De ce sa-ti cumperi o bicicleta?
– nu trebuie inmatriculata;
– nu necesita permis de conducere, insa la noi este extrem de utila cunoasterea regulilor de circulatie in zona carosabila;
– bicicletele care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispositive reflectorizant-fluorescente;
– pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba varsta de cel putin 14 ani;
– daca un drum este prevazut cu o pista special destinata circulatiei bicicletelor, acestea se pot conduce numai pe pista respectiva, fara sa incomodeze traficul rutier.
De ce sa nu-ti cumperi o bicicleta?
In iunie 2006, Comisia Tehnica de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti a avizat interzicerea circulatiei bicicletelor pe partea carosabila a numeroase artere principale. Toate astea in conditiile in care deplasarea cu masina pe arterele vizate s-ar desfasura mai rapid daca s-ar merge cu spatele si cu volanul pe dreapta.
S-a interzis biciclistilor sa circule in parcuri, pe trotuare ori pe aleile din gradinile publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor. Logica realitatii ne duce la masinile parcate pe toate trotuarele care-i obliga atat pe pietoni, cat si pe biciclisti sa devina participanti la trafic pe partea carosabila.
Ce prevede legea?
Autoritatile publice locale, cu autorizatia administratorului drumului public si cu avizul Politiei Rutiere sau la solicitarea acesteia sunt obligate sa ia masuri pentru realizarea de amenajari rutiere destinate circulatiei pietonilor, biciclistilor, (…) si calmarii traficului, semnalizate corespunzator, in apropierea unitatilor de invatamant, a pietelor, a targurilor, a spitalelor, precum si in zonele cu risc sporit de accidente (art. 51, noul Cod Rutier).
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda catre persoane juridice: neindeplinirea obligatiei, de catre autoritatile publice locale, de a efectua amenajari rutiere destinate circulatiei pietonilor, biciclistilor (art. 91, noul Cod Rutier).
Planuri de initiative de proiecte… in Bucuresti
Intregul oras a putut dezvolta in 17 ani doar doua benzi destinate circulatiei bicicletelor, cu portiuni bune din acestea blocate de chioscuri, florarese pitoresti si masini stationate. Un drum cu bicicleta in centru obliga la mult curaj si asumarea unor riscuri dinamice. Trebuie sa-ti fluture spitele in vajaitul masinilor de pe sosea doar din simpla dorinta de a face miscare sau de a ajunge la o destinatie in oras. Primaria Capitalei anunta acum ca vrea sa finalizeze, chiar din aceasta vara, pri – mele zece piste pentru biciclisti. Se doreste introducerea bicicletelor inchiriate de municipalitate ca alternativa pentru transport pentru a traversa centrul Capitalei, zona istorica sau campusurile universitare.
Proiect pilot 1. Campusul universitar "Agronomie", Arcul de Triumf, Piata Victoriei
Proiect pilot 2. Universitate, bd. Elisabeta – bd. Mihail Kogalniceanu – Facultatea de Drept – Eroilor, Universitatea Politehnica si campusul universitar "Regie".
Epilog
Istoria recenta a umanitatii dovedeste ca bicicleta este singurul vehicul care ofera atat mobilitate, cat si sansa de a supravietui pe o planeta cu resurse limitate. Ca posesor de bicicleta, imi permit sa emit o parere personala: bucuresteanul se vrea a fi sedentar, dependent de masina. Suntem un popor cu nevoie de tabloid care doar se plange. E timpul pentru progres in mentalitate. Nu trebuie sa uitam faptul ca credintele nu sunt adevarate sau false, cinstite sau necinstite, ci sunt doar optiuni care ne-au fost transmise din generatie in generatie, din emisiune TV in emisiune TV.