In mai putin de o luna, toti constructorii din Capitala vor trebui sa tina cont de normele impuse de Brevetul Verde atunci cand vor deschide un nou santier. Documentul contine normele minime obligatorii de respectare a protectiei mediului si a confortului cetateanului. In caz contrar, dezvoltatorii ar putea plati amenzi de pana la 2.500 de lei.
Persoanele fizice si juridice autorizate sa execute lucrari de constructii pe teritoriul Capitalei au obligatia sa izoleze in totalitate santierul, iar perimetrul sa fie imprejmuit cu panouri pe toata lungimea. Depozitarea directa in containere sau in alte ambalaje a materialele reutilizabile rezultate in urma lucralilor de constructii este obligatorie, fiind interzis contactul materialelor excavate cu zona Iimitrofa santurilor.
Toate lucrarile efectuate nu trebuie sa produca praf. Lucratul sub perdea de apa si stropirea cailor de acces sunt doar doua dintre solutiile propuse de municipalitate.
Brevetul Verde face parte din prima strategie de inverzirea a Capitalei, lansata de primarul general al Bucurestiului, in cadrul Conferintei „Capitala creste Verde“, organizata de municipalitate impreuna cu Asociatia Green Revolution.
Deschiderea de noi parcuri si spatii verzi, reducerea prafului si realizarea unei infrastructuri civilizate de transport sunt principalele directii pe care se axeaza strategia.
„Ne-am propus acest demers de realizare a unei strategii de inverzire a Bucurestiului pentru ca era necesara. Trebuie sa orientam mai mult demersurile primariei catre interesul bucurestenilor, si nu atat de mult catre interesele mediului de afaceri“, a declarat Sorin Oprescu.
Spatii verzi obligatori
In prezent, in ceea ce priveste spatiul verde din Bucuresti, exista, conform datelor primariei, 11,79 metri patrati pe cap de locuitor, in vreme ce obligatiile europene prevad ca, pana in decembrie 2010, sa fie 20 de metri patrati, iar pana in decembrie 2013 – 26 de metri patrati. In acest sens, primaria si-a propus crearea a opt noi parcuri, primul fiind amplasat in Prelungirea Ghencea.
„Avem nevoie de parcuri si e necesar sa bagam bani in parcuri. De asemenea, am creat Registrul Spatiilor Verzi, pentru ca in 19 ani nu a existat niciun fel de evidenta a spatiilor verzi fiindca s-a dorit disiparea problemei pe structuri pentru ca nimeni sa nu mai stie nimic“, a aratat primarul Oprescu.
Pe partea de transporturi, in Bucuresti sunt in medie 1,3 milioane de masini in miscare zilnic. Primaria si-a propus construirea a opt noi parcari subterane pentru rezolvarea problemelor de trafic.
Ce spun bucuresteni
Conform unui sondaj comandat de Primaria Bucuresti si prezentat de primarul Sorin Oprescu, 54% dintre bucuresteni considera poluarea ca fiind cea mai grava problema de mediu, in vreme ce 37% considera mizeria din Capitala drept cea mai presanta problema. In ceea ce priveste transportul, surprinzator, 88% dintre bucuresteni sunt pregatiti sa mearga cu transportul in comun, doar 10% spunand ca nu ar renunta la masina personala. Daca ar trebui sa aleaga intre mijloacele de transport sustenabile, 54% dintre bucuresteni ar alege transportul in comun, 15,8% ar alege bicicleta si 25% – mersul pe jos.
„Nu putem vorbi despre oameni curati intr-un oras murdar sau despre oameni murdari intr-un oras curat. Nu ii putem separa. «Capitala creste Verde» este manifestul nostru pentru a schimba ceva“, a aratat presedintele Green Revolution, Raluca Fiser, in deschiderea conferintei.
Eficientizarea transportului
Singura solutie viabila de rezolvare a crizei mobilitatii in Bucuresti este transportul in comun, a aratat Ion Dedu, director la Directia de Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei in cadrul PMB.
Pentru eficientizarea infrastructurii de transport public, primaria a identificat trei masuri necesare: prioritizarea liniilor de transport public in intersectii, crearea de benzi proprii si realizarea de peroane in statii.
„Falci de Fiare“, desemnat castigator
La finalul conferintei, presedintele asociatiei Green Revolution impreuna cu primarul Capitalei au anuntat monstrul din deseuri castigator. „Falci de Fiare“ a cucerit inimile bucurestenilor si a primit premiul publicului, avand 237.983 de voturi pe site-ul campaniei.
Astfel, Mira Ene, Codrin Stanciulescu si Vlad Stefan, creatorii monstrului care a stat o luna in Pasajul Universitatii, au primit cadou cate o bicicleta, iar liderul echipei – posibilitatea de a lucra timp de un an in echipa de arhitecti a primariei. Premiul juriului a fost revendicat de realizatorii monstrilor „LimbriPET“, amplasat in Piata Romana, si „Richard Inima Deseu“, pe care l-am putut admira in Parcul Tineretului.