Text de Raul Cazan
Indienii si brazilienii sunt consumatorii cei mai prietenosi cu mediul, arata un studiu Globescan. National Geographic Society si Institutul de cercetare sociala Globescan au dezvaluit un nou mecanism de masurare si ana liza comparativa ale comportamentului individual al consumatorilor si impactul sau asupra mediului inconjurator. Cercetarea poarta numele „Greendex: alegerile consumatorului si mediul inconjurator” si studiaza comportamentul consumatorilor din 14 tari ale lumii in relatia lor cu mediul.
In cadrul studiului „Greendex”, demarat la inceputul anului 2008, au fost chestionati peste 14.000 de consumatori din Australia, Brazilia, Canada, China, Franta, Germania, Marea Britanie, Ungaria, India, Japonia, Mexic, Rusia, Spania si Statele Unite ale Americii.
Un grup de 27 de experti in suste nabilitate globala au identificat si analizat comportamentele consumatorilor. O mie de oameni din fiecare tara au raspuns intrebarilor care masoara comportamentul in domeniul locu intelor, al transporturilor, al hranei si al bunurilor de larg consum. Fiecare respondent a primit, in urma raspunsurilor, un punctaj care reflecta impactul pattern-urilor sale privind consumul asupra mediului inconjurator. Indicatorii principali au vizat marimea si eficienta energetica a cladirilor, modurile de deplasare si distantele parcurse zilnic, modul de folosire a apei si altele. Fiecare consumator a primit un punctaj intre 1 si 100, care reflecta „sustenabilitatea de mediu relativa”. Consumatorii din Brazilia si India au punctat cel mai mult, iar cei din SUA, de tasat, cel mai putin.
India si Brazilia au inregistrat 60 de puncte fiecare. Sunt urmate de China (56,1), Mexic (54,3), Ungaria (53,2) si Rusia (52,4). Dintre consumatorii din tarile bogate, cei din Marea Britanie, Germania si Australia au marcat un punctaj de 50,2, fiecare. Spania a inregistrat 50, iar Japonia 49,1. Americanii, la coada clasamentului, au marcat un scor de 44,9.
Responsabilitatea in curs de dezvoltare
Consumatorii din tarile in curs de dezvoltare se simt mai responsabili decat cei din statele dezvoltate in privinta problemelor de mediu. Sase oameni din zece intr-o tara in curs de dezvoltare considera ca problemele de mediu le afecteza serios sanatatea. In majoritatea tarilor dezvoltate, raportul este de aproximativ trei din zece.
Mai mult, consumatorii din tarile in curs de dezvoltare cred ca incalzirea globala le va afecta modul de viata in viitorul apropiat. Tot acestia au un sentiment de „vinovatie” cand se gandesc la propriul lor impact asupra mediului, dar sunt dispusi sa-l minimizeze. Comportamentul lor reflecta aceste temeri.
Cetatenii statelor in curs de dezvoltare sunt mult mai dispusi:
– sa traiasca in locuinte mai mici
– sa foloseasca produse verzi si sa faca uz de cat mai putine aparate electronice sau casnice
– sa mearga pe jos, sa se deplaseze cu bicicleta, sa foloseasca transportul in comun si sa traiasca destul de aproape de cea mai comuna destinatie zilnica (locul de munca).
Intr-un puternic contrast, consumatorii din tarile dezvoltate, care au mai multe optiuni prietenoase cu mediul din care sa aleaga, de cele mai multe ori le eludeaza.
– Au case care ocupa mari suprafete si, deseori, aparate de aer conditionat;
– In general, detin mai multe automobile, cel mai frecvent le conduc singuri, iar transportul public este folosit rar;
– Destul de rar cumpara produse prietenoase cu mediul si nu evita produsele poluante sau a caror productie a necesitat mult consum de energie.
Consumatorii din Statele Unite sunt in coada clasamentului, la distanta mare de orice alta tara, dezvoltata sau in curs de dezvoltare, in topul cladirilor, transporturilor si bunurilor de larg consum.
Americanii sunt cel mai putin dispusi sa foloseasca transportul in comun, sa se deplaseze cu bicicleta sau sa consume hrana produsa local. Au, de departe, casele cele mai mari si mai ineficiente energetic. Iar doar 15% dintre americani incearca sa-si minimizeze consumul de apa.