Biocarburantii scumpesc alimentele si nu reduc semnificativ emisiile de CO2

Politicile publice de sprijin pentru biocarburanti sunt costisitoare, au repercusiuni asupra preturilor mondiale ale alimentelor si utilitatea acestora pentru reducerea gazelor cu efect de sera este limitata, potrivit Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), citata de agentia EFE.

Intr-un raport prezentat miercuri, OCDE, din care fac parte 30 de tari, a precizat ca, in total, costurile acestor politici publice vor fi de 25 miliarde dolari anual, in 2015, in Statele Unite ale Americii, Canada si Uniunea Europeana, fata de 11 miliarde in 2006.

In prezent, biocarburantii sunt responsabili pentru o reducere cu unu la suta a gazelor cu efect de sera asociate transporturilor.

Politicile de sprijin pentru biocarburanti costa intre 960 si 1.700 dolari pentru fiecare tona de gaze cu efect de sera economisita, semnaleaza organizatia cunoscuta sub numele de "clubul tarilor dezvoltate".

Aceste politici includ avantaje fiscale, ajutoare directe pentru productia de biomasa, aprobarea de legi si, de asemenea, restrictii comerciale pentru protejarea industriilor nationale.

Potrivit OCDE, efectele pe termen mediu ale acestor masuri asupra productiei agricole sunt importante, si nu trebuie subestimate.

Prin politicile aflate in vigoare in prezent, 12 la suta din productia mondiala de cereale secundare si 14 la suta din cea de ulei vegetal ar putea fi destinate pe termen mediu productiei de biocarburanti.

Aceste procente vor creste la 13 la suta in cazul cerealelor secundare si la 20 la suta pentru uleiul vegetal in momentul in care va intra in vigoare in SUA legea privind independenta si securitatea energetica si cand se va aproba in UE proiectul de directiva privind energiile regenerabile.

OCDE calculeaza ca, din cauza masurilor existente in prezent pentru biocombustibili, preturile pe termen mediu la porumb, grau si uleiuri vegetale vor creste pe termen mediu cu cinci la suta, sapte la suta si, respectiv, cu 19 la suta si ar putea avea loc o crestere similara in cazul aprobarii noilor politici programate.
Efectul asupra preturilor al biocarburantilor din generatia a doua (care nu utilizeaza produse alimentare ca materie prima) va depinde de cantitatea de biomasa obtinuta de pe terenurile cultivate.

O puternica expansiune a suprafetei de culturi agricole ar atenua efectele asupra preturilor, dar ar putea da nastere la preocupari legate de repercursiunile nefaste asupra mediului inconjurator.

Masurile de sprijin pentru biocarburanti ar putea avea un impact considerabil asupra utilizarii terenurilor cultivabile in America Latina si Africa, dar este important sa se previna pagubele ce ar putea fi aduse mediului inconjurator si despaduririle, semnaleaza autorii studiului.

In aceste conditii, OCDE recomanda ca fiecare tara sa adopte propriile strategii, conform prioritatilor proprii, astfel incat sa nu existe ’o politica universal aplicabila’, strategii care sa permita respectarea obiectivelor si minimizarea consecintelor.

Este mai ieftina reducerea consumului de energie, in special in transporturi, decat inlocuirea unor resurse energetice cu altele, de aceea trebuie facute mai multe eforturi in acest sens, considera OCDE.

O alta masura este favorizarea utilizarii suprafetelor inca necultivate, in loc de a se recurge la productie in zonele sensibile din punct de vedere ecologic.

OCDE preconizeaza o deschidere a pietei biocarburantilor si de materii prime pentru a ieftini si a face mai eficienta productia si pentru a elimina impactul asupra mediului si dependenta de combustibili fosili.
Pe termen mediu, expansiunea sectorului biocarburantilor va scumpi alimentele si va creste gradul de insecuritate alimentara a celor defavorizati, dar, daca se liberalizeaza sectorul, poate deveni o optiune economica viabila in unele tari in dezvoltare.

Organizatia recomanda, de asemenea, mai multa cercetare, atat in sectorul biocarburantilor cat si in cel al energiei solare si al altor tehnologii promitatoare.

spot_img

Ultimele știri