Două asociații ale transporturilor feroviare solicită Comisiei Europene și miniștrilor Transporturilor să integreze sectorul feroviar în planul de recuperare post-COVID-19.
Asociația Europeană a Industriei Feroviare (Unife) și Comunitatea Căilor Ferate Europene și a Administratorilor de Infrastructură (CER) i-au trimis o scrisoare lui Frans Timmermans, vicepreședintele Acordului Verde European, Adinei Vălean, comisar pentru transport, Elisei Ferreira, comisarul pentru coeziune și reforme și miniștrilor transporturilor europene.
Cele două asociații doresc ca acțiunile politice să fie orientate către calea ferată pentru a se asigura că opțiunile de transport cu emisii reduse sunt promovate în detrimentul celor mai puțin ecologice în următorul Cadru Financiar Multianual (CFM).
Următorul cadru și criza COVID-19 au o legătură puternică, deoarece relevă faptul că un buget al UE trebuie să se concentreze pe investiții durabile care să conducă la redresarea economiei.
„Următorul CFM, în special CEF (fonduri coeziune – n.red.), fondurile structurale și programul Horizon Europe ar trebui își propună să transforme sectorul feroviar element principal al sistemului european de transport, coloană vertebrală a mobilității de mâine. CEF 2 trebuie extins prin alocarea mai multor resurse bugetare pentru a realiza tranziția rapidă către o mobilitate ecologică și durabilă”, se arată în scrisoare.
Asociațiile subliniază faptul că pandemia coronavirusului au relevat importanța investiției în „repere economice de încredere”, cum ar fi calea ferată. Acestea doresc să extindă și să reînnoiască infrastructura existentă pentru a îmbunătăți economia Europei. Asociațiile subliniază că investiția în resurse și tehnologii potrivite pentru a maximiza capacitatea infrastructurii va ajuta transportul feroviar de marfă să își atingă potențialul real.
Unife și CER subliniază faptul că transportul feroviar a venit în ajutor pe timpul pandemiei pentru a furniza servicii esențiale, purtând în același timp impactul financiar considerabil al colapsului traficului de pasageri și de marfă.
„O provocare suplimentară va fi reluarea serviciilor internaționale de călători feroviare care au ajuns aproape în impas din cauza închiderii frontierelor din interiorul și din afara UE”, au spus directorii Unife şi CER.
Asociațiile solicită, de asemenea, să fie protejată competitivitatea globală a industriei europene de transport feroviar de marfă pentru a asigura progresul digitalizării și inovării în domeniul feroviar.
Ei doresc să vadă investiții în soluții climatice solide, și anume feroviar.
„Beneficiile de mediu ale unei tranziţii către transportul feroviar de marfă trebuie luate în considerare pe deplin. Un sprijin sporit pentru transportul feroviar pe distanțe mari și de mare viteză în toată Europa ar trebui să provină din investiții coordonate în legăturile feroviare directe de la oraș la oraș, în special în comparație cu alte moduri de transport extrem de poluante. UE nu ar trebui să caute să revină la status quo, cu toate impacturile sale asupra mediului”.