În România sunt înmatriculate, până în prezent, 98 de autoturisme electrice și 2.858 de autoturisme hibride, potrivit datelor oferite de Registrul Auto Român, dar infrastructura pentru aceste vehicule lipsește aproape cu desăvârșire. În aceste condiții, România are șanse minime să atingă ținta impusă de Uniunea Europeană, care prevede ca, până în 2050, pe șoselele țării să nu mai circule mașini convenționale. UE ne cere 10.000 de ”benzinării electrice” până în 2020.
Deocamdată, avem doar două stații publice de reîncărcare a bateriilor, una în București și alta în Brașov, iar alte câteva stații de reîncarcare se află la sediile firmelor private care au cumpărat automobile electrice sau, în premieră, din 2015, într-o clădire de birouri din Capitală. Românii care se aventurează să-și achiziționeze o mașină electrică beneficiază de mai multe avantaje oferite de programul ”Rabla”, însă când vine vorba despre reîncărcarea bateriilor trebuie să se descurce pe cont propriu.
Cu toate acestea, într-un interval de trei-cinci ani, România va adopta mașina electrică, susține, cu optimism, Makoto Kurahashi, general manager Mitsubishi Corporation, care consideră că lucrurile avansează rapid, mai ales în domeniul mobilității. ”Lucrurile avansează rapid, mai ales în domeniul mobilității, iar în ceea ce privește adoptarea mașinii electrice în România, consider că într-un interval de trei-cinci ani acest lucru va fi posibil, găsindu-se cu siguranță soluții pentru o infrastructură adecvată“, a spus Makoto Kurahashi.
Prima stație de încărcare pentru automobile electrice din România, amplasată în spatele Pieței Unirii, din București, lângă sediul Transelectrica, a fost dată în folosință în vara lui 2011. Orice proprietar al unei mașini electrice și posesor al unui card personalizat de încărcare poate, de astăzi, să-și facă plinul la stația electrică plătind 3 lei pe timp de noapte și 5 lei în timpul zilei. Stația poate încărca 4 mașini electrice, în același timp, iar cardul nu rămâne singură posibilitate de plată existând și posibilitatea unui abonament, a unei cartele pre-pay sau a unei facturi ce poate fi achitata lunar, iar energia consumată pentru încărcare este contorizata cu ajutorul unor contoare inteligente.
Prius Plug-in Hybrid, cu o autonomie în modul 100% electric de 25 de kilometri și cu o autonomie totală de 1.200 kilometri, a fost lansat în România, la un preț de 43.900 de euro. Iar odată cu lansarea noului model, Toyota România a inaugurat și prima stație electrică de încărcare Enel din țară. Stația instalată în showroom-ul Toyota are două prize ce pot fi utilizate amândouă în mod independent. Oricare din prize poate fi monofazica sau trifazica, iar stația se poate configura în funcție de necesități.
Skanska aduce în România prima clădire cu „benzinării” electrice
Prima clădire din țară cu infrastructură pentru mașini electrice aparține dezvoltatorului imobiliar suedez Skanska și se află în București, în complexul Green Court Bucharest. Spațiile de birouri sunt prevăzute și cu panouri solare pentru încălzirea apei calde, dar și cu parcări dedicate mașinilor electrice plus infrastructura aferentă. Clădirea Green Court, care se află în nordul Capitalei, respectă toate cerințele și standardele unei clădiri verzi. Are 28 de locuri de parcare pentru mașinile electrice și tot atâtea borne de încărcare care pot fi folosite de toți chiriașii. Costul unei încărcări este inclus în prețul chiriei, iar bornele pot fi folosite atât pentru mașinile electrice, cât și pentru cele hibrid, a explicat Richard Burleigh, președintele Skanska Construction Romania.
Pe lângă prizele destinate încărcării bateriilor electrice, Green Court asigură și facilități pentru bicicliști care implică rasteluri pentru parcarea bicicletelor, dulapuri și chiar dușuri.
Schneider Electric, unul dintre viitorii chiriași ai Green Court, se arată încântat de prezența infrastructurii pentru mașini electrice, oferită de dezvoltatorul Skanska, și ia în considerare posibilitatea includerii automobilelor electrice în flota proprie. „Pe măsură ce acest sector se va dezvolta în România, și ținând cont de nevoile de business, vom lua în considerare posibilitatea includerii automobilelor electrice în flota noastră. Intenționăm, în schimb, să profităm de facilitățile puse la dispoziție de Green Court pentru colegii noștri care preferă un alt tip de transport ‘verde’ și care vin dimineața la birou cu bicicletele”, a punctat Florentina Totth, președinte Schneider Electric România și Republica Moldova.
Vânzările s-au dublat în Europa, în ultimii trei ani
Vânzările de vehicule electrice s-au dublat în fiecare an în Europa, începând din 2010, când s-au comercializat pentru prima dată, ajungând în 2013 la 50.000 de unități, arată un raport al Fundației Europene pentru Transport și Mediu (T&E). Cele 50.000 de mașini electrice comercializate în trei ani reprezintă echivalentul a 0,4% din totalul vânzărilor de automobile în Uniunea Europeană (UE). Primele trei cel mai bine vândute modele, în 2013, au fost nou-intratele pe piață Renault Zoe, Mitsubishi Outlander și Volvo V60 Plug-in. În schimb, vânzările modelelor mai populare în 2012 (Opel Ampera și Peugeot Citroen iOn/C-zero) au scăzut în mod semnificativ.
Piața mașinilor electrice din România este, la fel ca și infrastructura, aproape inexistentă. Dealerii auto speră însă în vremuri mai bune și au în showroom-uri și câte un model electric. Printre modelele electrice care au ajuns și la noi se numără și Soul EV fabricat de KIA, prezent în premieră la Salonul Auto București & Accesorii 2014, al cărui preț de pornire este de 37.188 euro. Renault comercializează în România modelele electrice Kangoo Z.E. și Twizy, urmând ca în 2015 gama să fie completată de Renault ZOE. Kangoo Z.E. a devenit repede o referință în segmentul furgonetelor electrice, iar prețurile pornesc de la 17.000 euro. Lansat pe piață românească în martie 2011, Mitsubishi i-MiEV, are un preț de achiziție care pornește de la 32.240 euro.
În România sunt înmatriculate, până în prezent, 98 de autoturisme electrice. Primul autoturism electric a fost înmatriculat în 30 iulie 2009, iar ultimul în 14 octombrie 2014. Mașinile hibrid, înmatriculate până acum, sunt 2.858, iar autoutilitarele hibrid sunt în număr de două. Dintre modelele de autoturisme electrice, prezente în România, amintim Citroen C-Zero, Mitshibishi-iMiEV, Nissan Leaf sau Skoda Citelis. Iar dintre hibride românii au cumpărat Audi A8, Cadillac, Chevrolet, Toyota sau Lexus.