Sectorul transporturilor (inclusiv aviația) generează 23% din totalul emisiior de gaze cu efect de seră din Uniunea Europeană. Fie că sunt folosite pentru transportul de mărfuri sau persoane, autovehiculele reprezintă o necesitate a societății actuale cu implicații nefaste directe asupra mediului și sănătății umane. Însă odată conștientizate aceste implicații, șoferii pot ajuta la reducerea efectelor urmând câteva reguli simple.
Un rol important în procesul de reducere a amprentei asupra mediului îl au anvelopele, care au o influnță extrem de mare asupra consumului de carburant. Din punct de vedere ecologic, anvelopele din clasa A de eficiență privind consumul de combustibil reprezintă cea mai bună alegere. Această categorie de anvelope prezintă cea mai mică rezistență la rulare și, prin urmare, necesită cea mai mică cantitate de energie, și implicit combustibil, pentru a rula.
Rezistența la rulare se referă la energia consumată în procesul de deformare care are loc în momentul în care anvelopa stabilește aderența cu suprafața drumului. Anvelopele cu o rezistență la rulare mai scăzută economisesc energie, combustibil și protejează mediul înconjurător. Rezistența la rulare are o pondere de 20% în consumul de combustibil al autovehiculului”, a explicat Matti Morri, technical customer service manager, Nokian Tyres.
Eficiența consumului de combustibil este indicată pe eticheta UE a anvelopei printr-o literă de la A la G: anvelopele din clasa A au cea mai scăzută rezistență la rulare, iar cele din clasa G, cea mai ridicată. Înainte de achiziționarea unui set de anvelope este recomandată compararea acestor etichete, deoarece pot exista diferențe majore între valorile rezistenței la rulare a anvelopelor din clase diferite. O diferență de 40 de procente în ceea ce privește rezistența la rulare poate afecta consumul de combustibil, în medie, cu 5-6%.
Odată echipat autovehiculul cu anvelope eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, acestea necesită o întreținere corespunzătore.
Spre exemplu, la schimbarea anvelopelor, montarea pe spate a celor care au rulat pe față și vice versa, asigură o uzură uniformă și maximizează distanța totală care poate fi parcursă cu acel set de anvelope, ” spune Matti Morri.
Presiunea corectă în anvelope reduce emisiile cu până la 10%
Din punct de vedere ecologic, monitorizarea presiunii anvelopelor este probabil cel mai important aspect al întreținerii acestora. Presiunea corectă în anvelope influențează direct rezistența la rulare a anvelopelor, reducând astfel emisiile polunate. Deoarece presiunea nu rămâne stabilă în interiorul anvelopei, conducătorilor auto li se recomandă să verifice regulat presiunea acestora – aproximativ o data la trei săptămâni și, întotdeauna, înainte de a pleca la drum lung.
Dacă presiunea este prea scăzută, rularea anvelopei va deveni mai dificilă, iar vehiculul va consuma mai mult combustibil. În sensul reducerii consumului de combustibil, se recomandă o presiune a anvelopelor cu 0,2 bari mai mare decât cea indicată de producătorul auto. De asemenea, se recomandă creșterea presiunii în anvelope și atunci când autovehicului este foarte încărcat, deoarce aceasta îmbunătățește și capacitatea portantă, de sarcină, cât și stabilitatea anvelopei și reduce generarea de căldură. Toate acestea influențează direct rezistența în timp și durata de viață a anvelopei”, a mai spus Morri. Impactul asupra mediului.