Analiza Ecoteca – Ce măsuri sunt necesare pentru fucționarea Sistemului Garanție-Returnare

Începând cu data de 1 octombrie 2022 Sistemul de Garanție – Returnare ar trebui să fie demarat, adică fiecare dintre noi ar trebui să poată să returneze o sticlă sau o doză de aluminiu, pentru băuturi, la un magazin din apropiere.  În realitate, însă, data lansării e o fata morgana, pe cale să se amâne din nou, conform ultimelor afirmații ale ministrului mediului.

Temerea că pornim cu stângul este deja laimotivul subiectului. Chiar este programată, săptămâna viitoare, o conferință de damage control, numită sugestiv „Sistemul Garanție-Returnare. Cum putem evita eșecul în implementare”. Vă puteți înscrie aici, eveniment pe pagina Green Report.

Sistemul depozit (engl. „deposit refund system” – DRS) este o modalitate prin care diferitele părți angrenate în lanțul producător-consumator-reciclator organizează un sistem de returnare voluntară a ambalajelor – fie că sunt de de unică folosință, fie că sunt  reutilizabile -, prin folosirea unui stimulent financiar (garanție).

Sistemul pornește de la producător, care trimite produsele sale ambalate către retailer. De acolo, produsele sunt preluate de consumator, reținându-i-se o garanție financiară pentru fiecare ambalaj; după folosirea conținutului, ambalajele goale sunt returnate (clientul recuperându-și garanția), către centrele de colectare (care pot fi în cadrul aceluiași magazin, la alt magazin sau la puncte de colectare independente). Mai departe, ambalajele sunt transportate de la centrul de colectare la centrele de numărare, de unde pleacă apoi la reciclator sau – acolo unde legislația e ceva mai avansată, spre sterilizare și reumplere -, care le va recicla și vinde către îmbuteliator  sub formă de ambalaj nou, gata să fie umplut.

Până la momentul acela, însă, mai sunt necesare anumite măsuri pentru pregătirea sistemului.

Citește mai mult pe Ecoteca.

spot_img

Ultimele știri