Modelele de afaceri ce adoptă o economie circulară se poziționează în fața competitorilor tradiționali, arată sondajul realizat de compania de consultanţă Kearney pe 150 de companii din întreaga lume.
34% dintre cei chestionați, definiți de Kearney drept „lideri” ai modelelor circulare, au raportat o îmbunătățire cu minim 5% a KPI-urilor de bază ca urmare a trecerii la produse și modele de afaceri circulare. Dintre aceștia, 32% au raportat creșteri ale veniturilor, 38% au raportat o reducere a costurilor, 50% o îmbunătățire a valorilor de fidelizare a clienților și 70% o creștere a notorietății mărcii.
Aceste statistici apar într-un moment critic în care lumea se confruntă cu o problemă a creșterii deșeurilor și a deficitului de resurse. În prezent, peste 100 de miliarde de tone de materiale sunt procesate anual și peste 91% din aceste materiale sunt recent extrase din pământ.
Economia circulară este esențială pentru a schimba această tendință prin eliminarea deșeurilor și a emisiilor de noxe. Acest lucru funcționează prin închiderea ciclurilor deja deschise de materiale, astfel încât valoarea produselor, materialelor și resurselor să fie menținută în economie cât mai mult timp posibil, iar generarea deșeurilor să fie minimizată.
Sondajul arată că implementarea cu succes a unor strategii circulare ce nu depind de dimensiunea industriei sau a companiei este posibilă. Liderii modelelor circulare se diferențiază prin atenția strategică pe care o acordă activități circulare, ținte cuantificate și parteneriate între industrii, precum și contacte cu investitorii și factorii de decizie politică.
“Economia circulară este următoarul pas necesar pentru ca lumea să se îndrepte către un viitor sustenabil. Raportul dezvăluie că beneficiile adoptării strategiei circulare nu vizează doar mediul înconjurător. De fapt, cei care implementează inițiative circulare obțin atât avantaje monetare, cât și la nivel de reputație. În cea de-a patra revoluție industrială, merită să optăm pentru sustenabilitate, iar cei care vor continua să susțină o economie nesustenabilă ce favorizează generarea deșeurilor, vor începe, inevitabil, să rămână în urmă”, spun autorii studiului.
O economie circulară este definită ca o economie în care valoarea produselor, materialelor și resurselor este menținută în economie cât mai mult timp posibil și generarea de deșeuri este minimizată. Strategiile economiei circulare au principii clare de acțiune. Acestea se asigură că valoarea materialelor este păstrată cât mai mult timp posibil pentru a minimiza generarea de deșeuri. Și utilizează toate deșeurile aflate la sfârșitul vieții ca materii prime pentru a crea produse și materiale care rămân în uz, înlocuind în același timp combustibilii fosili și materiile prime cu surse regenerabile.
Succesul în economia circulară se bazează pe puterea parteneriatelor: ponderea companiilor care conduc în acest domeniu este de două ori mai mare atunci când au parteneriate cu alte entități din propria industrie, din alte industrii sau cu ONG-uri relevante în comparație cu restul respondenților.
Această divizare este și mai mare atunci când vine vorba de interacțiunile cu factorii de decizie politică (de trei ori) și investitorii și finanțatorii (de patru ori). Liderii de piață se angajează, de asemenea, mult mai activ în cadrul lanțului lor valoric, cu o diferențiere deosebit de puternică atunci când vine vorba de partea furnizorului (84% față de 53%) și de client (74% față de 58%).
Dacă de la începutul procesului de proiectare se ia în clacul circularitatea înseamnă că mai puține deșeuri ajung într-un depozit de deșeuri sau sunt aruncate în mod deschis în natură. Dar nu numai acest lucru, poate duce la proiectarea și fabricarea de produse mai bune, la îmbunătățirea relațiilor cu clienții și la economii de energie și resurse. Prin proiectarea circulară va fi posibil să se abordeze cauzele care stau la baza provocărilor de mediu, mai degrabă decât să se lupte pentru a vindeca simptomele.