Tot mai mulți oameni optează pentru alimente ieftine, procesate, bogate în zaharuri, grăsimi și sare. Alegerea le este influențată de prețurile rămase mari după criza alimentară globală din perioada 2007-2011 și de slujbele din ce în ce mai nesigure. Avertismentele vin din partea Institutului de Studii pentru Dezvoltare și a organizației Oxfam.
Cercetătorii celor două organizații internaționale au vrut să afle în ce fel criza alimentară a influențat alegerile alimentare în rândurile populației. De aceea, au analizat consumul de alimente timp de 4 ani (în perioada 2012-2015), în 23 de comunități din mediul rural. Au colaborat cu experți din Bangladesh, Bolivia, Burkina Faso, Ethiopia, Guatemala, Indonezia, Kenya, Pakistan, Vietnam și Zambia.
Au descoperit că oamenii din comunitățile studiate și-au schimbat semnificativ obieceiurile alimentare. Mulți s-au mutat în orașe pentru a căuta locuri de muncă mai bine plătite și au început să lucreze mai mult. În lipsa timpului și a resurselor financiare, aleg să consume produse fast-food sau alimente procesate, cu un conținut ridicat de grăsimi, zaharuri și sare.
Cele mai afectate, se pare, sunt femeile, nevoite să își împartă timpul între slujbă și îngrijirea familiei.
Populația și cercetătorii cer acțiuni guvernamentale
Naomi Hossain, unul dintre autorii studiului, a cerut autorităților să reacționeze.
Studiul nostru a demonstrat că, pe lângă renunțarea la produse scumpe, înlocuirea alimentelor cu valoarea nutrițională mare și împrumutarea banilor pentru a cumpăra mâncare, oamenii se reorientează din ce în ce mai des spre mâncare nesănătoasă. Guvernele din țări dezvoltate trebuie să fie atente la aceste schimbări și să implementeze standarde și legislații adecvate privind siguranța alimentară, pentru a lupta împotriva nutriției neechilibrate și a obezității.
Nu doar cercetătorii sunt îngrijorați de situația constatată. Participanții la studiu s-au declarat și ei preocupați de siguranța alimentară și calitatea produselor consumate. Au cerut îndeosebi înăsprirea legislației privind marketingul și publicitatea adresată copiilor. În 2008, mai mult de jumătate din populația Europei era obeză sau supraponderală, potrivit Eurostat.