Are la activ 15 Tururi ale României, opt ale Turciei, cinci ale Greciei și Bulgariei și participări la multe alte competiții internaționale importante. Deține aproximativ 30 de titluri de campion național și în jur de 60 de podiumuri la campionatele naționale. Alex Ciocan este fără dubii unul dintre cicliștii de top ai României și un susținător ar ciclismului de stradă și nu pierde nicio ocazie în a se alătura cauzelor care încurajează acest gen de mișcare. De aceea, Alex a decis să sprijine proiectul european Bike2Work, implementat în România de Asociația Green Revolution, și care încurajează angajații să se deplaseze la serviciu pe bicicletă.
„Îmi place să cred că mă număr printre cei care pot revoluționa ciclismul pe șosea din România. Încerc să mă implic în cât mai multe astfel de proiecte tocmai pentru a aduce în prim-plan mersul pe bicicletă. Mi se pare că pun și eu niște cărămizi. Orice idee de genul acest este foarte bună, mai ales în București. De fapt, Bucureștiul este un trend setter pentru alte orașe. Mai devreme sau mai târziu și alte orașe îl vor imita. Cred că de aici trebuie plecat”, a spus Alex.
Alex a început practicarea ciclismului de performață la vârsta de 14 ani, iar după mai bine de 23 de ani de pedalat recunoaște că bicicleta i-a influențat întreaga viață și activitate profesională. „Cred că bicicleta poate schimba în bine totul. Și stilul de viață și stilul alimentar, dar și comportamentul”, spune ciclistul, care în același timp recunoaște că și-ar dori ca o dată prin București să fie numai biciclete. Însă mediul urban are suficiente pericole care pot pune în pericol sănătatea și chiar viața celui care alege să folosească bicicleta în detrimentul automobilului.
În opinia lui Alex Ciocan, cel mai mare pericol în trafic nu este dat nici de starea șoselelor și nici de infrastructura rutieră pentru bicicliști, ci de mentalitatea șoferilor care simt nevoia să claxoneze imediat ce apare culoare verde a semaforului, iar acest lucru îi sperie pe majoritate bicicliștilor. De asemenea, un alt pericol este unu care ține de nivelul de stress al biciclistului. „Nimeni nu vrea să te lovească. Dacă te uiți tot timpul în roțile mașinilor normal că vei fi stresat și speriat. Trebuie să te consideri ca un om care face parte din trafic. Tu trebuie să vezi din tip tot ceea ce se întâmplă în jurul tău. Deciziile trebuie luate din timp și să nu-i deranjeze pe ceilalți”, a explicat Alex. El a adăugat că atâta timp cât un biciclist respectă regulile de circulație, indiferent dacă rulează pe trotuar sau pe șosea, și are cască de protecție, nu ar trebui să se simtă în pericol.
România nu mai are cicliști profesioniști
Faptul că în marile orașe numărul cicliștilor amatori crește ca „o masă care nu se mai oprește” este într-adevăr îmbucurător, spune Alex, însă majoritatea acestora se feresc să meargă pe șosea și preferă o plimbare de weekend într-o pădure sau parcuri. Însă această masă de oameni ar putea furniza ciclismului românesc, în următorii 10 – 15 ani, viitorii profesioniști. În momentul de față în România mai sunt extrem de puțini cicliști de performanță și majoritatea acestora activează în cluburi din străinătate.
„La profesioniștii este foarte urât și trist pentru că există această trecere între sistemul bugetar și sistemul privat, în care cluburile trebuie să își asigure sursele de finanțare. Clubul la care tatăl meu este antrenor primeste anual un buget de 25.000 de lei, în condițiile în care sunt 20 de sportivi legitimați și doar o deplasare la campionatul național îi costă aproape cât tot bugetul”, a spus Alex. Acesta a mai adăugat că nici companiile nu se implică în susținerea cluburilor de ciclism, deoarece acestea oferă sponsorizare doar celor care le oferă vizibilitate, iar culburile bugetare, prin natura lor, nu prea știu să ofere vizibilitate.
De la ghidonul cursierei la microfonul Eurosport
Ciclismul nu i-a adus lui Alex doar satisfacții de natură sportivă. Experiența câștigată de-a lungul anilor au atras atenția celor de la Eurosport care i-au oferit un post de comentator, după o serie de teste. „La un moment dat am fost invitat să comentez alături de comentatorii Eurosport o etapă din Turul Franței. Prima dată când stai trei ore la microfon și vorbești live ești oarecum inhibat. Se pare că nu am fost chiar atât de inhibat deoarece peste o lună m-au chemat din nou și peste altă luna iar. Am înțeles că a fost un fel de test pentru a vedea dacă sunt la curent cu toate cursele anului, daca știu să pronunț etc. După câteva luni mi s-a propus un contract. Asta mi-a adus o satisfacție enormă plus că mi se pare o muncă superbă”, a povestit Alex.
Pasiunea pentru ciclism l-a făcut pe Alex să organizeze și concursuri naționale pentru ciclismul de șosea. Acum doi ani a început proiectul Road Grand Tour. În cadrul acestui proiect sunt organizate diferite competiții dedicate cicliștilor rutieri amatori. „E o muncă foarte grea, însă a crescut de la an la an. Deocamdată nu este o afacere, însă la un moment dat voi avea de ales dacă să renunț sau să-l transform într-o mică afacere”, a comentat Alex. Inițial s-a numit Road Grand Prix, însă cei de la Formula 1 i-au solicitat printr-o casă de avocatură din România să schimbe numele deoarece Grand Prix le aparține acestora.
De asemenea, Alex Ciocan va organiza pentru Prințul Nicolae un tur ciclist caritabil în care Alteța Sa va pedala peste 1.000 de kilometri, alături de campionul național la ciclism, în beneficiul proiectelor inițiate de Asociația Curtea Veche pentru promovarea lecturii la nivel național.
Turul ciclist caritabil “Cărțile copilăriei pe bicicletă”, eveniment unic în România, se va desfășura în perioada 23 aprilie – 3 mai și va traversa 13 județe parcurse în 9 zile, din Sighetu Marmației până în Constanța. „Vom pedala în medie cam 100 de kilometri pe zi, iar în București vom ajunge pe 29 aprilie”, a spus Alex.
Angajații din București sunt așteptați să se alăture și ei campaniei Bike2Work
Angajații din București se pot alătura campaniei Bike2Work, un proiect co-finanțat de Uniunea Europeană, care se desfășoară se desfășoară în perioada 18 mai – 28 iunie sub umbrela Federației Bicicliștilor Europeni (ECF) și are ca principal scop încurajarea transportului angajaților spre și de la muncă cu bicicleta. În România campania Bike2Work este implementată de Asociația Green Revolution. Campania se desfășoară simultan și în alte 11 state europene – Olanda, Germania, Danemarca, Austria, Italia, Slovenia, Marea Britanie, Franța, Croația, Malta și Bulgaria.
Campania își propune să determine un număr de 1.000 de angajați din București să folosească bicicleta ca mijloc alternativ de transport de acasă la job și invers și să atragă și determine un număr de 20 de companii să adopte măsuri interne de sprijinire și încurajare a transportul pe bicicletă. Tot ce trebuie să facă un angajat este să-și convingă doi colegi să i se alăture și să formeze o echipă, iar fiecare membru al echipei va trebui să pedaleze de patru ori în perioadă 18 mai – 28 iunie. Înscrierile se fac aici.
Implicarea angajaților nu rămâne nepremiată. Cine pedalează mai mult și mai des are mai multe șanse de câștig. La sfârșitul fiecărei săptămâni, se vor organiza tombole și se vor premia cei mai energici bicicliști și cele mai active companii. De asemenea, la finalul campaniei, se vor premia și cel mai sportiv angajat biciclist, cea mai bună echipă și cea mai prietenoasă companie cu bicicliștii.
Citește aici:
Bike2Work: Angajatul lunii este angajatul care merge pe bicicletă