Comisia Europeană a aprobat ajutoare de stat de 2,9 miliarde de euro pentru o nouă alianță continentală care să sprijine producţia de baterii pentru mașini electrice și tranziția producătorilor auto.
Alianța este formată din 42 companii din 12 state europene, inclusiv BMW, filiala Tesla din Germania, Enel X, InoBat şi Varta și va realiza proiectul denumit „European Battery Innovation”, destinat sprijinirii lanțurilor de valoare în producția bateriilor.
Finanțatorii proiectului vor fi Germania, Franța, Austria, Belgia, Croația, Finlanda, Grecia, Suedia, Spania, Polonia, Suedia și Slovacia.
Comisia vrea, totodată, să atragă 9 miliarde de euro de la investitori privați.
Cele 12 state membre UE vor finanța cercetarea și inovarea în sectorul bateriilor, fiind vizat întregul proces de obținere a acestora, de la extracția materiilor prime, design și producție, până la returnare și reciclarea lor într-o economie circulară, cu un accent puternic pe durabilitate.
CE se așteaptă să contribuie la dezvoltarea unui întreg set de noi descoperiri tehnologice, incluzând diferite chimii ale celulelor și noi procese de producție, precum și alte inovații în lanțul valoric al bateriei, în plus față de ceea ce va fi realizat grație primei baterii IPCEI (Proiect Important de Interes European Comun).
„Până în 2025, acțiunile noastre în cadrul Alianței Europene a Bateriei vor avea ca rezultat o industrie robustă pentru alimentarea a cel puțin șase milioane de mașini electrice în fiecare an. Succesul nostru constă în colaborare, cu aproximativ 300 de parteneriate între actori industriali și științifici prevăzuți numai în cadrul acestui proiect”, a declarat vicepreședintele Comisiei Europene pentru Uniunea Energetică, Maroš Šefčovič.
Programele de baterii IPCEI vin după lansarea de către Comisia Europeană a Alianţei Europene a Bateriilor în 2017 şi adoptarea ulterioară, în mai 2018, a unui plan de acţiune strategic pentru promovarea dezvoltării unei industrii europene a bateriilor, având în vedere rolul cheie pe care îl joacă bateriile în tranziţia energetică. Iniţiativa promovează dezvoltarea unor tehnologii extrem de inovatoare şi durabile pentru bateriile litiu-ion concepute pentru a-şi extinde durata de viaţă, pentru a reduce timpul de încărcare şi pentru a le face mai sigure şi mai ecologice.
Potrivit analiştilor de la Bank of America, piaţa mondială a bateriilor pentru automobilele electrice ar urma să înregistreze un ritm mediu de creştere de 52% pe an până în 2025, anul când cererea va depăşi capacitatea, iar piaţa totală ar putea ajunge la 247 de miliarde de dolari în 2030.
Citeşte şi: