Airbus si TAROM vor lansa, in parteneriat, prima retea de productie si de comercializare a biocombustibilului pentru transport aerian din Europa.
Cele doua companii au pus bazele unui proiect al carui obiectiv principal este comercializarea de biocombustibili extrasi din camelina, o planta folosita in mod curent in industrie pentru semintele ei bogate in ulei.
Companiile Airbus si TAROM (Transporturile Aeriene Romane), impreuna cu un consortiu de parteneri, au pus bazele unuia dintre primele proiecte la nivel european destinate infiintarii unor unitati de productie si procesare de biocombustibili pentru transportul aerian (bio-kerosen).
Proiectul, al carui centru va fi in Romania, va utiliza mai multe surse de biomasa pentru materia prima, insa va pune accent deosebit pe camelina.
Partea de management de proiect va fi realizata de o organizatie non-guvernamentala romaneasca, in timp ce Airbus va asigura suportul pentru implementarea si obtinerea de avantaje competitive pentru proiectul local de productie de biocombustibili.
Camelina poate fi produsa in Romania
De indata ce vor finalizate studiile de fezabilitate legate de potentialul de dezvoltare al agriculturii, tehnologiei specifice si al industriei aeronautice, vor fi evaluate, de asemenea, si unitatile pentru rafinarea combustibilului deja existente, pentru a putea observa nivelul capacitatii de productie existent din Romania.
Camelina a fost aleasa ca materie prima datorita potentialului sau energetic ridicat, al cerintelor reduse de alternare a culturilor, al potentialului ridicat de reducere a noxelor cu efect de sera si a cantitatilor reduse de apa necesare acestei plante. In plus, camelina este deja existenta in Romania, poate fi cultivata si recoltata de familiile de fermieri si constituie, in egala masura, o hrana de foarte buna calitate pentru animale.
“Acesta este primul proiect european care va reuni fermierii, rafinariile si o companie aeriana pentru sustinerea comercializarii biocombustibililor produsi”, a declarat Paul Nash, Directorul Diviziei de Energii Alternative. “Proiectul dezvoltat in Romania ne va ajuta totodata sa verificam sustenabilitatea si viabilitatea economica a productiei de bio-kerosen”, a adaugat acesta.
Airbus va sprijiini procesul de obtinere de autorizatii pentru productia acestui combustibil si va coordona evaluarea efectelor produse de biocombustibil asupra motoarelor si a sistemelor de functionare ale aeronavelor. Consortiul de proiect va colabora cu Facultatea de Agronomie Bucuresti si cu Centrul de biotehnologie al Facultatii de Medicina Veterinara (BIOTEHGEN) in etapa de amenajare a culturilor de camelina, de recoltare si de productie.
Din consiliul de conducere al asociatiei non-guvernamentale fac parte TAROM, alaturi de compania Honeywell’s UOP, de CCS (Compania de Camelina a Spaniei) si de Airbus. Honeywell’s UOP va furniza tehnologia de rafinare pentru biocombustibili, CCS va contribui in acest proiect cu informatii despre cresterea camelinei, despre retele de monizorizare a activitatii agricole si cu alte date de specialitate. Airbus va oferi suport tehnic, va asigura managementul cunostintelor necesare in derularea proiectului, si va finanta studiile de evaluare a sustenabilitatii si cele legate de analiza ciclurilor de viata ale produselor.
Bio-kerosenul se afla in etapa finala de aprobare de catre Asociatia Internationala pentru Testarea Materialelor (ASTM) in SUA, pentru ca utilizarea acestuia in proportie 50%, in combinatie de cu combustibilul traditional, sa devina obligatorie in cadrul zborurilor comerciale.