text de Ecaterina Procopov
Companiile care au strategii solide de combatere a schimbarilor climatice au urcat, in ultimii trei ani, cu mult deasupra competitorilor, din punct de vedere financiar, se arata intr-un raport intocmit recent de firma americana de cercetare innovest. Mai mult, aceste constatari au fost confirmate si de studiul realizat de cea mai mare banca a Europei, HSBC.
Concluzia studiului facut de firma Innovest pe 1.500 de companii releva faptul ca "exista o corelatie pozitiva din ce in ce mai puternica intre politicile de mediu ale respectivelor com panii industriale – in scopul unei dezvoltari sustenabile – si performanta financiara la care ajung acestea". Pe termen lung, potentialul aceastei performante va deveni chiar mai bun, pe masura ce pietele cele mai importante vor deveni foarte sensibile la consecintele financiare ale iresponsabilitatii fata de mediul inconjurator, potrivit raportului. Aceste rezultate sunt bine primite de liderii companiilor "verzi", mai ales ca ele vin sa confirme faptul ca initiativele de retehnologizare ecologica a serviciilor si, in general, politicile de mediu bine implementate i-au ajutat sa progreseze pe plan financiar si sa-si atraga mult mai multi investitori.
Directorul executiv si fondatorul companiei Innovest, Matthew Kiernan, a spus ca "in contextul in care, la nivelul institutiilor, potentialul investitional pentru combaterea schimbarilor climatice a ajuns la 40 de trilioane de dolari, era si timpul ca investitorii sa achizitioneze instrumente mai so fisticate pentru a imbunatati performantele de mediu ale companiilor".
Cu toate acestea, studiul arata ca in spatele acestei corelatii dintre mediu si performanta financiara exista totusi variatii mari in ceea ce priveste impacturile pe care le au asupra mediului companiile din diversele sectoare industriale. Potrivit rapor tului, investitorilor le este destul de greu sa identifice acele companii care au impactul cel mai mic asupra mediului inconjurator, motiv pentru care initiativele de finan tare a proiectelor de mediu nu au intotdeauna la baza niste criterii sigure.
Corelatia dintre mediu si profit a fost studiata si de cea mai mare banca din Europa, HSBC. Dupa un an de cercetari, rezultatele au aratat ca decizia investitorilor de a acorda prioritate responsabilitatii sociale si de mediu a dus la o crestere a profitului pe termen lung. Raportul facut de HSBC a fost prezentat si la intalnirea membrilor United Nations Environment Program Finance Initiative (UNEP FI) din Melbourne.
"Odata cu preocupa rile tot mai mari pentru accelerarea schim barilor cli ma tice si riscurile pe care le implica, si oportunitatile pentru investitori s-au inmultit; lucru care nu poate insemna decat o cale sigura spre performanta, mai multi bani si un mediu mai curat. Cu doar trei ani in urma, multe dintre institutiile financiare nu intuiau niciunul dintre aceste beneficii", a spus Paul Clements-Hunt, presedintele UNEP FI.