Text de ALEX BARA
In 2006, in statele membre UE, plus in cele in curs de integrare, au fost generate mai bine de 2,9 miliarde de tone de deseuri, echivalentul a 6 tone/persoana. Dar, conform EUROST AT, si 90 de milioane de tone de deseuri periculoase. Chiar daca, in medie, jumatate din deseurile UE ajung la rampa, practicile de tratare variaza intre tari astfel:
- UE 15 detinea cel putin 63.000 unitati de tratare/administrare cu permis de functionare in baza Directivei-Cadru Deseuri
- Existenta unui numar superior de unitati/locatii fara permis de functionare care necesita masuri coercitive
- In UE 27, 51% din deseuri au ajuns la rampa de gunoi, in timp ce 44% au fost reciclate
- Sporirea exporturilor de deseuri necontrolate catre tari in curs de dezvoltare
- Acest sector, alaturi de protectia naturii, „contribuie” prin cel mai mare numar de proceduri de infringement pentru mediu
- 60 de acte legislative, inclusiv Directiva-Cadru Deseuri 2008, precum si modificarile ulterioare
Lista de probleme legate de implementare, conform Studiului de fezabilitate pentru infiintarea Agentiei de Implementare a Deseurilor, din decembrie 2009, este:
- Numar mare de autoritati implicate in statele membre implica responsabilitati divizate, comunicare si coordonare slaba;
- Prioritatea redusa a statelormembre pentru implementarea si respectarea legislatiei deseurilor;
- Lipsa capacitatii administrativesi de implementare, precum si necunoasterea metodelor de inspectie sicontrol;
- Slaba intelegere a documentelorsi legislatiei UE;
- Lipsa ghidajului, armonizarii si a standardelor;
- Lipsa coercitiei, plus penalizari reduse si partinitoare;
- Necesitatea instruirii oficialilor statelor membre pentru a imbunatati implementarea si respectarea legii;
- Raportarea si verificarea corectitudinii acesteia;
- Ghidaj in implementarea corecta a legislatiei UE pentru sectorul privat si public;
- Cantitati considerabile din deseurilegenerate sunt administrate intr-un mod ilegal – depozite si transporturi neautorizate;
- Fractiuni din deseurile generate nu sunt administrate optim, iar astfel statele membre se confrunta cu provocari sumplimentare in implementarea
ierahiilor stabilite de Directiva-Cadru; - Pentru unitatile de management integrat, si nu numai, exista discrepante majore intre state privind nivelul de aplicare a legii si a inspectiilor.
Singurul instrument UE privind inspectiile de mediu sunt Criteriile Minime 2001/133/EC (RMCEI); - Arii potentiale de aplicare defectuoase: functionalitatea schemelor de responsabilitate a producatorilor/ poluatorilor, planificarea prevenirii/
managementului, atingerea tintelor (reducerea numarului de rampe); - Probleme privind implementarea in statele membre: lipsa resurselor, competente divizate, coordonare slaba, factori de decizie cu puteri limitate,
necesitatea unor legaturi dezvoltate intre sistemul de permise/autorizare si implementarea legislatiei; - Probleme privind capacitatea tehnica: slaba intelegere a legislatiei UE, lipsa atentiei pentru ciclul de viata al deseurilor, slaba cunoastere a
tehnicilor de implementare, planificarea prevenirii/managementului.
Aceste probleme indica necesitatea cresterii capacitatii multor state membre pentru imbunatatirea implementarii legislatiei UE. In plus, dominatia acestor probleme si lipsa informatiilor precise la nivel UE sugereaza necesitatea cresterii capacitatii de implementare si, in particular, stabilirea de noi initiative de implementare legislativa si practica reala.
De ce in Romania?
- Mai bine de 90% din deseuri ajung la rampa de gunoi
- Inchiderea gropilor de gunoi neconforme si procedura de infringement
- Lista de probleme in implementare cu siguranta se regaseste si in Romania, ca stat membru
- Programul de asistenta JASPERS din Bucuresti
- Exista mari diferente intre cantitatile de deseuri generate in statele membre si compozitia acestora. In consecinta, fiecare stat are provocari si sfidari unice
- Lacune in implementare, generate de noncomunicare, neconformare si aplicare defectuoasa