Spre deosebire de Sulina sau Dunare – Marea Neagra, Canalul Bistroe va fi cu un metru si jumatate mai adanc. In timp ce ministrul Korodi vrea sa reia negocierile pentru Canalul Bistroe, ucrainenii anunta deschiderea acestuia.
Autoritatile romane vor reincepe anul acesta tratativele cu comisia Espoo si cu Ucraina pentru stoparea activitatii pe canalul Bistroe, a declarat ministrul mediului, Attila Korodi, citat de Rompres. Declaratia a fost facuta sambata cu ocazia Zilei Mondiale a Zonelor Umede, cand ministrul a spus ca Delta Dunarii are o importanta deosebita pentru biodiversitatea continentului.
Attila Korodi sustine ca in acest an Delta Dunarii intra intr-un program de protectie a unor specii de pasari unice pe continent, aceasta zona fiind cea mai importanta din Uniunea Europeana din punct de vedere al biodiversitatii.
"Aniversarea Zilei Mondiale a Zonelor Umede, pe 2 februarie, care marcheaza semnarea, in anul 1971, a Conventiei de la Ramsar, este un moment propice pentru a atrage atentia tuturor statelor europene asupra efectelor daunatoare pe care le va avea in timp Canalul Bistroe asupra Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii", a spus Korodi.
Acesta a adaugat ca, din punct de vedere ornitologic, Romania a facut progrese importante si tocmai pentru acest lucru cere sprijinul comitetului director al Espoo pentru a proteja Delta de ceea ce va insemna canalul Bistroe.
Ucrainenii vor sa inaugureze canalul
Declaratia ministrului roman vine la doua zile dupa ce ministrul transporturilor din Ucraina, Iosif Vinski, din Ucraina, a declarat ca intentioneaza sa inaugureze anul acesta canalul Dunare – Marea Neagra. Vinski, citat de ForUm, a subliniat ca este ferm in a-si tine promisiunea.
"Toti cei care ne vor impiedica sa realizam acest proiect vor fi inlaturati", a spus ministrul. Potrivit oficialului ucrainean, in pofida faptului ca "au fost cheltuite importante resurse de stat", canalul Dunare – Marea Neagra nu a fost construit la capacitatea estimata, din cauza activitatii lipsite de transparenta a intreprinderii de stat "Delta-Lotman", care s-a ocupat de realizarea proiectului.
Potrivit ministrului tran¬sporturilor ucrainean, Canalul Bistroe va fi dat in folosinta pana la sfarsitul anului 2008. Expertii spun ca noul canal va permite tranzitul a doua milioane de tone de marfa si crearea cel mult a 4.000 de locuri de munca. In acest fel, companiile ucrainene vor reusi sa transporte marfuri in Caucaz, Orientul Apropiat, Orientul Mijlociu, Africa de Nord si Europa de Vest. Investitiile pentru proiect vor fi recuperate in 10 ani.
Proteste fara succes
Constructia canalului a atras criticile organizatiilor pentru protectia mediului, iar Romania a cerut crearea unei comisii care sa ancheteze modul in care se desfasoara lucrarile. Anul trecut, in timp ce ucrainenii anuntau deschiderea canalului Bistroe, oficialii romani declarau ca informatia "nu este confirmata inca oficial". Potrivit BBC Romania, ucrainenii sustin ca traficul pe noul canal de navigatie a inceput deja. Chiar daca a protestat in repetate randuri fata de construirea canalului, Romania nu a avut succes.
E un moment propice pentru a atrage atentia tuturor statelor europene asupra Canalului Bistroe, Attila Korodi, ministrul Mediului.
Pentru mai multe informatii vizitati Adevarul