Rapitoarele invata timp de un an si jumatate cum sa alunge stolurile de pe culoarele de zbor
Soimii si uliii sunt antrenati pentru alungarea stolurilor de pasari de pe culoarele de zbor
Dresajul rapitoarelor are un dublu efect benefic. Numarul accidentelor produse din cauza stolurilor de pasari se reduce, iar viata acestora este salvata.
Presedintele Asociatiei „Rara Avis" din Sfantu Gheorghe (Covasna), Kelemen Laszlo, a lansat o initiativa inedita in ajutorul administratorilor viitorului aeroport de la Ghimbav.
In contextul in care multe accidente aviatice s-au produs din cauza pasarilor de pe culoarele de zbor, Kelemen a venit cu ideea de a dresa pasari rapitoare pentru a asigura protectia naturala a spatiului aerian impotriva altor zburatoare care ar putea deranja traficul.
Un exemplar dresat costa 4.000 de euro
„Pasarile rapitoare pot fi dresate si folosite cu eficacitate in aeroporturi. Acest mod natural de aparare este utilizat si in alte parti ale lumii, iar noi putem pune la dispozitie un astfel de serviciu. Aici ajung multe pasari, iar cele care au fost ranite si vindecate, dar pe care nu putem sa le mai eliberam, pot fi folosite in acest scop", spune Kelemen Laszlo.
O solutie mult mai simpla ar fi aducerea de soimi gata dresati de la o crescatorie din Germania sau Anglia, dar pretul unui singur exemplar ajunge la 4.000 de euro.
Trei-patru ulii pentru un aeroport
Presedintele Asociatiei „Rara Avis" a explicat ca dresajul pasarilor rapitoare necesita echipament special, fiind nevoie de cel putin 18 luni pentru antrenamentul uliilor.
Kelemen a precizat ca aceasta practica este folosita cu succes si de cei care vor sa-si salveze culturile sau depozitele de cereale de atacul pasarilor: „Un uliu nu trebuie folosit in acea zona decat maximum o luna. Pasarile se obisnuiesc cu faptul ca exista un rapitor si parasesc acel teritoriu".
In ceea ce priveste protectia spatiului aerian din preajma unui aeroport, aceasta poate fi asigurata cu 3-4 pasari rapitoare.
Rapitoarele, mai eficiente decat aparatura electronica
La nivel mondial, din 1988 si pana acum au existat 195 de victime in urma accidentelor aviatice cauzate de ciocnirile dintre aeronave si stoluri de pasari.
Intre anii 1990 si 2003, astfel de accidente au costat aviatia americana civila peste 500 de milioane de dolari anual.
In Romania, multe aeroporturi incearca sa diminueze cu aparatura electronica pericolul pe care il prezinta pasarile pentru aeronavele care le survoleaza.
Aeroportul din Timisoara foloseste aparate „BirdXPeller", instalatii care sunt setate sa emita sunete, la intervale regulate de timp, identice cu cele ale unor pasari aflate in pericol.
Aceste sunete sunt modificate periodic, astfel incat pasarile sa nu se obisnuiasca cu semnalul respectiv.
Pentru mai multe informatii viziteaza Adevarul