Adevarul: O romanca face haine ecologice in America

Zoica Matei traieste acum in Statele Unite. Ea creeaza haine transsezoniere care nu se demodeaza odata cu trecerea timpului. Ea spune ca, in felul acesta, oamenii nu mai sunt nevoiti sa cumpere mereu imbracaminte.

Astfel sunt reduse emisiile de dioxid de carbon rezultate in urma procesului de fabricare a vestimentatiei. In plus, hainele transsezoniere pe care le creeaza sunt prietenoase cu mediul inconjurator.

Acestea sunt facute din materiale organice, sunt vopsite cu culori naturale, iar bluzele sunt albite cu peroxid de hidrogen, o alternativa biodegradabila.

Articolele au un design simplu si pun accentul pe detaliu, astfel incat ele pot fi purtate cu orice ocazie: la serviciu, pe strada, dar si seara, in oras, la cina. Hainele sunt vandute doar pe internet.

Zoica Matei, originara din Craiova, imbina moda cu ecologia prin promovarea vestimentatiei transsezoniere si a miscarii „slow fashion". Ea creeaza imbracaminte din materiale organice

Moda se schimba de la un anotimp la altul. Oamenii cumpara haine pentru a le imbraca doar de cateva ori inainte de a le abandona. Romanca vrea sa schimbe tendinta.

„Fast fashion" a caracterizat moda ani la rand. Tendintele in materie de vestimentatie se schimba de la un sezon la altul, inainte ca hainele abia cumparate sa fie purtate de prea multe ori. Marile magazine schimba colectiile si de patru ori pe an. Bluza cumparata iarna trecuta nu mai este in trend anul acesta. Se poarta alte culori, alta croiala, alte accesorii. Numai in Marea Britanie, la fiecare secunda sunt vandute trei perechi de blugi.

La final de sezon, lichidarile de stoc atrag in magazine mii de oameni care cumpara haine doar pentru ca sunt foarte ieftine. Totusi, „fast fashion" presupune un consum imens de chimicale si de energie si foarte multe emisii de dioxid de carbon. In plus, hainele vandute anual produc mari cantitati de deseuri.

In materie de vestimentatie, tendintele se schimba de la un anotimp la altul. Odata cu lichidarile de stoc, oamenii cumpara haine de multe ori pentru ca sunt foarte ieftine
„Slow fashion" inseamna calitate

Exista insa un remediu la tendinta care merge pe repede inainte: „slow fashion", miscare ce pune accentul pe calitate si nu pe cantitate. „Slow fashion" presupune crearea de haine transsezoniere care nu se demodeaza odata cu trecerea timpului si, in plus, sunt prietenoase cu mediul inconjurator.

Imbracamintea care se inscrie in miscarea „slow fashion" este facuta din materiale organice sau reciclate, cu limitarea pe cat posibil a chimicalelor in procesul de fabricare. „Slow fashion nu inseamna doar a raspunde unor trenduri, ci este o mentalitate care presupune cumpararea de haine care se mentin in voga si dupa trecerea mai multor anotimpuri", a spus Adam Smith, directorul executiv al magazinului online Adili, specializat pe vanzarea de imbracaminte ecologica.

Hainele sunt facute din materiale organice

Zoica Matei, o romanca din Craiova, care traieste acum in Statele Unite, creeaza haine transsezoniere de aproximativ un an si jumatate. Articolele sale rezista trecerii oricarui val al modei. „Confectionez haine transsezoniere. Acest tip de vestimentatie nu se demodeaza odata cu trecerea timpului. Nu trebuie deci sa cumperi foarte multe articole de imbracaminte. In felul acesta, reducem emisiile de dioxid de carbon", a spus Zoica Matei.

Hainele sunt facute din materiale organice, sunt vopsite cu culori naturale, iar bluzele sunt albite cu peroxid de hidrogen, o alternativa biodegradabila. Articolele au un design simplu si pun accentul pe detaliu, astfel incat ele pot fi purtate cu orice ocazie: la serviciu, pe strada, dar si seara, in oras, la cina.

„Am inceput cu panza pentru ca aceasta nu are nevoie de multe chimicale in procesul de productie. Ma inspir din natura. Multe dintre articole au un aspect traditional si contin detalii feminine", a adaugat Zoica.

Cum a inceput totul?

Zoica Matei a croit prima rochie la varsta de 13 ani, cand a si inceput pasiunea ei pentru vestimentatie. Pentru ca in Romania nu exista o scoala de moda, ea a urmat cursurile unei facultati specializate pe un domeniu la fel de drag ei, mediul inconjurator. In tot acest timp se ocupa de moda pentru propria placere.

Ajunsa in Statele Unite, a obtinut o diploma de designer vestimentar la o universitate din Atlanta. La un moment dat, s-a hotarat sa creeze haine care sa reflecte atat atractia ei pentru moda si stil, cat si pentru mediul inconjurator.

„A devenit din ce in ce mai important sa ne angajam in practici sustenabile, pe care suntem datori sa le sustinem prin intermediul preocuparilor noastre, prin produsele pe care le vindem si prin stilul de viata pe care il promovam", a precizat Zoica Matei.

Se poarta bumbacul organic

Din ce in ce mai multe magazine comercializeaza haine pe a caror eticheta scrie „bumbac organic 100%". In felul acesta, companiile producatoare de vestimentatie, printre care Zara, BSB sau H&M, se inscriu in lupta pentru protejarea mediului inconjurator. Bumbacul organic este crescut in conditii speciale, pentru limitarea impactului asupra mediului.

Industria modei polueaza

Obisnuinta de a schimba foarte repede garderoba a devenit un subiect stringent la nivel mondial. Ecodesignerul Kate Flecher considera ca nevoia artificiala de a cumpara constant haine este un simptom al unei probleme mult mai mari legate de fericire si de identitate. Kate Flecher,la fel ca si Zoica Matei,au insa o solutie: „slow fashion".

Ca si predecesorul sau, „slow food", „slow fashion" pune accentul pe calitate. Industria modei este acuzata ca polueaza foarte mult prin procesul de fabricare a fibrelor, a hainelor si ca urmare a transportului hainelor pe distante foarte lungi, pe intreg globul.

„Piata verde este in plina expansiune, nu mai reprezinta in niciun caz o nisa. Am urmat aceasta cale in ideea ca pot sprijini astfel eforturile sustenabile. Am vrut sa arat ca moda poate fi pe cat de frumoasa pe atat de sustenabila", a mai spus Zoica Matei.

Verdele a inceput sa fie noul „negru" in moda

In ceea ce priveste vestimentatia, moda vine si pleaca, dar „verdele" va dura, dupa cum au apreciat designerii prezenti la festivalul de moda de la New York de saptamana trecuta, conform Reuters.

„Consumatorii au inceput sa graviteze in jurul companiilor carora le pasa de mediul inconjurator. Aici nu mai este vorba de o nisa sau de un trend", a apreciat Ellen Maguire, purtatoare de cuvant la Aveda, companie care comercializeaza produse cosmetice. Hainele prietenoase cu mediul se inscriu deja intr-un „megatrend", a spus Margaret Jacob, reprezentant al Invista, care detine Lycra, fibra sintetica folosita la confectionarea articolelor de imbracaminte pentru a le spori rezistenta.

Concentrarea pe latura ecologica si pe materiale reciclabile este intr-adevar in voga. Totusi, multi designeri spun ca nimic nu va fi de durata pana cand industria nu va stabili standarde specifice in materie. In plus, „nimic nu va dura pana cand consumatorul nu va crede cu tarie ca materialele „verzi” le vor imbunatati considerabil viata", dupa cum a spus Susan Scafidi, profesor la Universitatea de moda din Fordham, citata de Reuters.

Pe de alta parte, chiar si designerii adepti ai curentului „verde" stiu ca moda sustenabila se va extinde doar atunci cand marile staruri ale lumii vor incepe sa poarte haine ecologice.

Chiar si cei mai mari designeri vestimentari au recunoscut ca este nevoie de o noua mentalitate care sa caracterizeze moda actuala. „In ceea ce priveste imbracamintea, daca tot trebuie sa alegem ceva, mai bine facem economie si alegem ceva de calitate", a spus Vivienne Westwood.

Pentru mai multe informatii viziteaza Adevarul

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri