Capitala Emiratelor Arabe se implica in lupta pentru gasirea unor solutii viabile in combaterea crizei energetice si a incalzirii globale.
Abu Dhabi, cel mai bogat oras din lume, va construi Masdar, un oras unde masinile nu vor emite gaze cu efect de sera, iar deseurile vor fi valorificate suta la suta.
Pe o suprafata de 6 kmp, orasul Masdar va gazdui 50.000 de locuitori si 1.500 de firme si va primi, zilnic, 40.000 de navetisti.
La Masdar, sursele de energie vor fi regenerabile. Necesarul de apa va fi asigurat de o uzina de desalinizare a apei de mare alimentata de energia solara. Aproximativ 80 la suta din apa va fi reciclata, iar restul va fi utilizata la irigarea recoltelor.
In acest oras "verde", se va circula doar cu vehicule alimentate de baterii solare, dotate cu sase locuri. Proiectul costa 22 miliarde de dolari, iar lucrarile, deja demarate, vor fi finalizate in 2016.
Arhitectura orasului Masdar se va inspira din stilul arab traditional
Sase kilometri de desert se vor transforma intr-un nou model citadin, in care vor fi aplicate cele mai avansate tehnologii de combatere a poluarii. Noul oras va gazdui 50.000 de locuitori si va primi, zilnic, 40.000 de navetisti
Abu Dhabi, cel mai mare producator de petrol din lume, va construi, in premiera mondiala, un oras fara poluare si fara gunoaie, care se va numi Masdar.
Capitala Emiratelor Arabe, cel mai bogat oras din lume, se implica in lupta pentru gasirea de solutii viabile in combaterea crizei energetice si a incalzirii globale. In acest scop, proiectului MASDAR i s-au alocat 22 miliarde de dolari, urmand ca pana in 2016, intr-o zona din Abu Dhabi care astazi este un desert maturat de vantul fierbinte, sa se ridice orasul Masdar, primul oras din lume in care intreaga activitate va fi orientata spre gasirea, utilizarea si comercializarea solutiilor energetice fara emisii de carbon.
Astfel, emiratul Abu Dhabi, in subsolul caruia se afla o treime din rezerva de titei a lumii, devine promotorul unui concept citadin care nu va folosi deloc combustibilii fosili.
Un oras specializat
Pe o suprafata de 6 kmp, orasul Masdar va gazdui 50.000 de locuitori si 1.500 de firme si va primi zilnic 40.000 de navetisti. Acestora li se vor adauga studentii universitatii ecologice care se va construi aici, Masdar Institute of Science and Technology (MIST), care va fi asistata de celebrul Massachusetts Institute of Technology (MIT). Masdar va fi un oras specializat, ceea ce reprezinta un proiect citadin foarte rar, intalnit doar la Novosibirsk, in Rusia, si la Tsukuba, in Japonia.
In astfel de proiecte urbane, planificarea de nivel inalt, cercetarea stiintifica si experimentarea celor mai avansate tehnologii coexista cu spatiul locuibil. La Masdar, acest spatiu este conceput in cele mai atragatoare forme arhitectonice, ispirate din traditia locului si inconjurate de vegetatie.
Obiectivele proiectului Masdar sunt unice si frizeaza imposibilul, prin capacitatea de a exclude orice forma de poluare si de a genera energie, doar din surse regenerabile si intr-o cantitate mai mare decat necesarul propriu.
Surse regenerabile de energie si resurse
La Masdar, sursele regenerabile de energie vor fi bazate, in principal, pe energia solara si pe cea eoliana. O centrala solara va genera intre 40 si 60 megawati, iar un sistem suplimentar de module fotovoltaice solare care vor fi incorporate in acoperisuri si pereti va genera 130 de megawati. In afara orasului, vor functiona turbine eoliene care vor produce 20 de megawati.
Energia geotermala va fi, de asemenea, utilizata.Necesarul de apa va fi asigurat de o uzina de desalinizare a apei de mare, alimentata de energie solara. Aproximativ 80% din apa va fi reciclata, iar restul va fi utilizata la irigarea recoltelor.
Gunoiul biologic va fi reciclat prin obtinerea compostului folosit la fertilizarea solurilor, iar cel care va fi incinerat va genera energie. Gunoiul industrial, precum plasticele si metalele, va fi reciclat sau reutilizat.
Proiectul Masdar se bazeaza pe conceptul de dezvoltare durabila, definit prin indeplinirea a 10 criterii.
Criteriile sunt urmatoarele: inexistenta emisiilor de carbon; reciclarea totala a gunoiului; transport nepoluant; utilizarea de materiale locale si care nu reprezinta resurse critice; asigurarea necesarului de hrana din plan local; asigurarea necesarului de resurse de apa; protejarea naturii si a biodoversitatii; dezvoltarea culturii si pastrarea traditiei; comert echitabil si corect; asigurarea sanatatii populatiei si a unei calitati ridicate a vietii.
Daca va indeplini toate aceste cerinte, conform proiectului, Masdar va primi titlul de „One Planet Living Community", pe care prestigioasele organizatii din Marea Britanie, WWF si BioRegional le acorda „oraselor de nota 10" la dezvoltare durabila.
Performante constructive
Tehnologiile, materialele, arhitectura si transporturile din orasul Masdar vor deveni modele de performanta care vor fi comercializate in intreaga lume.
Acesta este unul dintre cele mai importante obiective comerciale ale proiectului Masdar, prin care Abu Dhabi se situeaza in capul listei celor mai importanti competitori de pe piata marilor producatori de solutii pentru problemele globale.
Arhitectura eficienta energetic
Printre proiectele arhitecturale de top din Masdar se afla cel al sediului Companiei Masdar, unica cladire din Abu Dhabi „pozitiv energetic", ceea ce inseamna ca isi va autogenera energia intr-o cantitate mai mare decat necesarul de consum. Cladirea va avea cel mai scazut pret la energie electrica pe metru patrat, dintre cladirile de categorie A, in conditii de desert si va fi gata in 2010.
Autorii proiectului sunt doi arhitecti din Chicago, Adrian Smith si Gordon Gill, castigatori ai unui concurs organizat la nivel mondial special pentru aceasta cladire.
Ei au participat si la construirea turnului televiziunii din Guangzhou, din China, primul „Zero energetic" din lume, care isi genereaza energia in cantitate perfect egala cu nivelul sau de consum.
Transport nepoluant
In Masdar, se va circula doar cu vehicule alimentate de baterii solare, dotate cu sase locuri, care pot fi oprite oriunde si care vor transporta calatorii la destinatie pe cel mai scurt drum posibil.Acest proiect de transport urban, denumit „Personal Rapid Transit System" (PRT), este conceput ca un transport electric pe sine si va fi conectat cu reteaua din Abu Dhabi, ajungand pana in centrul capitalei.
Scepticii afirma ca obiectivul nivelului 0 al emisiilor de CO2 nu poate fi atins.
Argumentul principal al contestatarilor este apropierea Masdarului de Abu Dhabi, ale carui emisii il vor polua.
In replica, scepticilor li se cere sa contribuie cu solutii, pentru ca nicio investitie nu va fi precupetita la Masdar pentru ca imposibilul sa devina posibil.
Fiind cunoscut faptul ca, pentru prima data in istorie, omenirea consuma si polueaza cu 30% mai mult decat poate suporta Pamantul, existenta orasului Masdar este total justificata, in opinia realizatorilor proiectului, tocmai prin faptul ca va deveni o sursa (in limba araba, „masdar" inseamna sursa sau resursa) de solutii eficiente la problemele planetei.