Schimbarea modului de a conduce autoturismul poate duce la reducerea sensibila a consumului de combustibil si la micsorarea gradului de poluare a atmosferei
Se cauta solutii practice pentru reducerea poluarii. Alaturi de masina cu emisii zero, sa-ti iei colegii din drum e una dintre cele mai eficiente solutii „verzi".
Conceptul de „sofer verde" nu se refera la acei soferi care si-au cumparat masini cu poluare zero sau care isi vand masina si merg cu metroul. E vorba de conducatorii auto care au masini obisnuite, dar isi pot manifesta dragostea fata de natura reducand poluarea si consumul de combustibil, precizeaza un articol din cotidianul britanic „The Times".
Solutia este adoptarea unui stil responsabil de a conduce, intretinerea masinii intr-o stare tehnica buna si crearea unor asociatii cu prietenii de la serviciu, astfel incat intr-o masina sa mearga nu una, ci trei-patru persoane.
Cat consuma masina?
Regula generala e ca nu ne putem baza pe cifrele oferite de producatori atunci cand vine vorba de consumul real al autovehiculului. Nu pentru ca inginerii care au proiectat masina ar minti, ci doar pentru ca testele lor se fac in laboratoare, cand motorul e nou si pneurile sunt umflate impecabil.
Prin urmare, daca un sofer doreste sa stie cat ii consuma autoturismul el trebuie sa-si faca singur determinarile. Drumul prost nu strica doar planetarele, dar provoaca si consum mare de combustibil. Mai conteaza stilul de conducere si starea tehnica a masinii.
Consumul se poate reduce cu 35%!
Cu o masina cumparata de cel putin doi ani, un sofer european poate economisi cel putin 35 la suta din consumul uzual daca isi intretine bine masina si isi schimba un pic obiceiurile la volan, spun cercetatorii.
Prima conditie este reducerea consumului prin echilibrarea pneurilor. Daca rotile sunt perfect umflate si bine echilibrate, consumul de benzina se reduce si se obtine, de obicei, o diminuare cu 8% a consumului de combustibil.
Inca cel putin 10% din cantitatea de benzina se poate economisi prin reglarea motorului si verificarea starii tehnice a masinii macar o data pe an.
Restul, de 17% din consum, se va economisi prin reducerea vitezei in oras si rularea pe autostrada cu o viteza cat mai constanta si cat mai apropiata de viteza de croaziera a masinii, recomandata de producatori.
„Nu trebuie sa ne cautam scuze, dar suntem datori sa luam masuri pentru eficientizarea consumului energetic"
Stavros Dimas,
comisar european de mediu
Verde la volan
– Nu accelera in oras! Viteza medie de 64 de km/h e ideala pentru aglomeratie
– Nu merge incet pe autostrada! Viteza „economica" a masinii e de obicei in jurul valorii de 120 Km/h
– Nu pune frane bruste! Schimbarea treptata reduce poluarea cu 6%
– Mergi la service de doua ori pe an! Un motor bine reglat te ajuta sa economisesti combustibil
– Ai grija la presiunea din roti! Rotile moi se freaca mai tare si se consuma mai multa benzina
– Ia cu tine colegii care stau in drumul tau spre locul de munca! Ei nu vor mai polua suplimentar mergand cu alte masini
– Cumpara o alta masina, mai putin poluanta!
Aparatele de bord pentru navigatie ofera traseul cel mai scurt pana la destinatie
Cibernetizare
O multime de aparate de bord pot ajuta un sofer sa-si „inverzeasca" modul de a conduce. Unul dintre cele mai utile este cel care arata cat consuma masina. Ori de cate ori poate, soferul e dator sa aleaga regimul de viteza care duce la un consum minim. Cel mai bun este insa computerul de bord, care calculeaza consumul si propune viteza ideala in functie de drum.
Viteza mai mica sau mai mare?
In interiorul oraselor, viteza medie recomandata de experti este de minimum 50 si maximum 64 de kilometri pe ora. Un calcul efectuat luand in considerare 20 de modele de autoturisme diferite arata ca, daca 5.000 de soferi ar merge cu o viteza medie de 64 de kilometri pe ora, in loc de 67 de kilometri pe ora (aceasta e viteza medie reala a soferilor din Londra, calculata cu ajutorul radarelor), s-ar emite in atmosfera 100 de mii de tone de dioxid de carbon mai putin in fiecare an.
Pe autostrada, unde vitezele mari sunt permise, se recomanda o viteza apropiata de 120 km/h, la care motoarele au cel mai mic consum. In cartea tehnica a fiecarei masini este notata viteza economica, numita de cele mai multe ori „viteza de croaziera".
Accelerarile sau franele bruste nu influenteaza decat prea putin consumul de combustibil, dar strica ritmicitatea functionarii angrenajelor si, desigur, a motorului, fapt care poate duce la arderi de ulei ce maresc foarte mult poluarea.
Nervozitatea la volan, ambalarea motorului cand masina sta la stop sau conducerea neglijenta, care ii obliga pe alti soferi sa faca manevre bruste, sunt foarte daunatoare mediului. Cercetatorii britanici spun ca poluarea creste cu aproximativ 8% daca soferii sunt stresati!
O masina ecologica te poate scuti de probleme
Sa-ti cumperi o masina care consuma putin si polueaza si mai putin este singura solutie inteligenta in contextul crizei carburantilor.
Cum efectul de sera produce un lant intreg de dezastre la scara planetara, e limpede ca statele vor restrictiona din ce in ce mai mult masinile poluante, astfel incat soferii sa nu fie incurajati sa le foloseasca. Prin urmare, schimbarea masinii trebuie facuta cu precautie maxima.
Pentru viitorii ani, britanicii recomanda masinile electrice sau pe cele cu celule de combustie si hidrogen, care au poluare zero. Acestea se descurca bine in trafic, au demaraj acceptabil si, in plus, in tot mai multe state s-au instalat pompe de hidrogen sau statii de alimentare pentru acumulatori.
Ca solutie imediata, pragul de 120 mg de dioxid de carbon pe kilometru este solutia unanim acceptata de statele membre UE.
Masinile care polueaza mai mult trebuie sa fie neaparat imbunatatite cu filtre, pentru ca, incepand din 2012, nu vor mai putea circula in multe state europene. Directiva care ar fi putut impune aceasta limitare a fost la un pas de a fi votata, la inceputul acestui an.
Motoare diesel cu biocombustibil
Masinile cu motor diesel pot functiona cu amestecuri „verzi" de combustibil, realizat de obicei din motorina si etanol sau uleiuri vegetale. Acestea, prin ardere, produc mai putin dioxid de carbon si sunt considerate mai putin poluante.
Utilizarea biocombustibililor este, deocamdata, o solutie verde, chiar daca din cauza lor s-a declansat criza alimentelor. Din moment ce au fost produsi, in mod cert ei pot fi utilizati. Etanolul si uleiurile vor fi solutii „verzi" inca un deceniu.
Pentru mai multe informatii viziteaza Adevarul