Activistii Greenpeace au protestat la Heathrow impotriva planurilor de extindere ale aeroportului

Patru activisti Greenpeace au reusit sa treaca de paza aeroportului londonez Heathrow, unul dintre cele mai bine pazite din lume, si sa arboreze un banner de protest impotriva planurilor de expansiune pe care le are aeroportul, informeaza Reuters.

"Urgenta climatica. Nu exista o a treia pista", este mesajul arborat pe coada unui avion de pasageri care tocmai aterizase dupa o cursa interna din Manchester. Cei patru activisti Greenpeace au fost arestati ulterior de politie.

Protestul,continuat pe parcursul zilei in fata Parlamentului, vine doar cu doua zile inainte de finalizarea consultarilor publice pe care guvernul le realizeaza pentru extinderea aeroportului, plan care a starnit ecologistii impotriva oamenilor de afaceri.

Planurile care vizeaza construirea celei de-a treia piste in cel mai aglomerat aeroport din lume a provocat proteste care vizeaza contradictia care exista intre planurile de lupta impotriva incalzirii globale si extinderea aviatica.

"Nu poti sa ai o expansiune masiva a aviatiei in aceasta tara, condusa de Heathrow, cand guvernul promite in acelasi timp sa reduca emisiile pentru a lupta impotriva schimbarilor climatice", a declarat Nic Ferriday, de la Federatia Aviatica de Mediu.

Heathrow gestioneaza in fiecare an 471.000 de zboruri si 67.3 milioane de pasageri, cifre care se vor dubla in urmatorii 30 de ani daca planurile de extindere se vor realiza.

Oamenii de afaceri sustin ca acest aeroport asigura legaturi vitale cu SUA, Europa, India si China.
Proteste vin si partea celor doua milioane de oameni care se afla sub noile rute de zbor, dar si din partea proprietarilor celor cateva sute de case care vor trebui darmate.

Expertii avertizeaza ca temperatura medie globala va creste cu 1.8 pana la 4 grade Celsius pe parcursul acestui secol din cauza emisiilor de carbon produse de arderea combustibililor fosili pentru transport si energie, emisiile de la o altitudine mai mare fiind de doua ori mai daunatoare decat cele de la nivelul solului.

"Aviatia este responsabila pentru 13% din impactul climatic al Marii Britanii. Acest procent va creste repede pe masuri ce numarul de zboruri de dubleaza si se fac eforturi pentru reducerea emisiilor din alte parti", a declarat Pete Lockley, reprezentant WWF.

Guvernul afirma ca extinderea aviatiei este vitala pentru economie, un argument pe care Pete Lockley nu-l considera viabil in cazul in care ar fi luate in calcul adevaratul cost climatic. Protestatarii spun ca doar un sfert din zboruri se fac din motive de afaceri.

"La rata stabilita a extinderii, aviatia va fi responsabila pentru toata tinta de emisii a Marii Britanii pana la jumatatea secolului", a declarat Patrick Gillet de la Plane Stupid.

Producatorii de avioane le-au imbunatatit eficienta combustibililor si se fac probe pentru zboruri pe baza de biocombustibil. Cu toate acestea, cele mai multe linii aviatice se bazeaza pe certificatele de emisii pentru a-si contrabalansa impactul.

O propunere legislativa, care cel mai probabil va fi votata de Parlament in urmatoarele trei luni, obliga guvernul sa-si reduca emisiile de dioxid de carbon cu cel putin 60% sub nivelul din 1990 pana in 2050 si cu 26-32% pana in 2020.

Secretarul de Mediu, Hillary Benn, a promis ca va lua in calcul cresterea tintei de reducere la 80%.

Foto: reuters.com

spot_img

Ultimele știri