Numărul ambalajelor SGR colectate de la consumatori va depăşi 100 de milioane în decursul lunii aprilie, spune Anca Marinescu, corporate affairs and communication manager la RetuRo.
„S-a vorbit despre milestone-ul acesta de 100 de milioane de ambalaje care s-a atins. Eu sper că, săptămâna viitoare, când vom publica cifrele oficiale, să avem o surpriză şi să fie peste 100 de milioane, pentru că în momentul acesta lucrăm pe estimări, dar există şi o parte de colectare manuală pe care o vom avea săptămâna viitoare. Atunci, sper ca luna aceasta să fim la peste 100 de milioane. Dar cifrele acestea, până la urmă, nu înseamnă mare lucru dacă doar le spui singure. Mă uitam în weekend la o ştire la un post de televiziune, cum că în fiecare zi apele Dunării sunt poluate cu 150 de kg de PET-uri. Cred că ar trebui ca toate cifrele acestea să le punem într-un context, în contextul în care sistemul a început şi poate contribui enorm la binele nostru, al tuturor. Nu vrem să ne mai gândim ce o să se întâmple peste un an, când probabil vor fi recuperate, aşa cum s-a întâmplat şi în alte pieţe, peste 70-80% dintre ambalajele puse în piaţă şi vom vorbi de miliarde”, a afirmat Marinescu.
Dintre cei peste 80.000 de retaileri înscrişi în SGR, mai mult de jumătate au capabilităţi de a prelua ambalajele direct de la consumatori.
„În ceea ce priveşte dezvoltarea infrastructurii, dintotdeauna a fost angajamentul RetuRo de a dezvolta infrastructura de prelucrare a ambalajelor, pe măsură ce intră în piaţă noi şi noi ambalaje, cu siglă de ambalaj, cu garanţie şi pe măsură ce acestea sunt colectate de la consumatori. În momentul acesta, operăm trei centre, iar ultimul deschis este în judeţul Braşov. În perioada următoare, deschidem alte patru centre, la: Bacău, lângă Bucureşti, în Otopeni, în Prahova şi în Craiova. Avem preocupare şi pentru sezonul estival, să rezolvăm această problemă. Se caută soluţii în acest moment. În ceea ce priveşte operatorii care s-au înscris în sistem, cifrele au crescut un pic. Avem aproape 80.000 de retaileri înscrişi, din care peste 44.000 pot prelua ambalajele de la consumatori, pentru că au semnat contractele cu RetuRo şi sunt pregătiţi”, a mai spus Anca Marinescu.
De asemenea, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet, a spus că prelungirea perioadei de tranziţie de trecere la ambalaje cu sigla SGR poate conduce la situaţii în care sistemul să fie fraudat şi deja încep să circule filmuleţe în mediul online cu ambalaje falsificate.
„În legătură cu modificările legislative ce urmează a fi puse pe masa Guvernului, suntem într-un dialog constant atât cu compania RetuRo, cât şi cu asociaţiile de producători de băuturi. Una dintre modificările propuse se referă la prelungirea perioadei în care să fie epuizate stocurile comercianţilor. (…) Sunt state unde această perioadă de tranziţie nu a existat deloc. Pur şi simplu s-a comercializat doar marfă cu sigla SGR. La fel cum sunt state precum România, unde perioada de tranziţie, cum o numim noi, a fost de şapte luni de zile. Şi astăzi există voci care spun că ea nu este suficientă. Încep deja să circule filmuleţe în mediul online cu ambalaje falsificate, iar asta e o consecinţă nefastă a unei perioade lungi de tranziţie. Trebuie să înţelegem că, în măsura în care o lungim foarte mult, unul dintre riscuri este acela de a ne trezi că sistemul este fraudat. Din acest motiv trag încă un semnal de alarmă către compania RetuRo şi mă aştept ca toate elementele de securitate, toate elementele de identificare ale ambalajului, fie că se referă acestea la codul de bare, la greutatea ambalajului sau la forma acestuia, să fie bine definite în fiecare RVM, pentru a nu avea situaţii în care plătim garanţii pentru anumite ambalaje neconforme sau care nu fac parte din Sistemul Garanţie-Returnare”, a menţionat Fechet.
Ministrul consideră că în viziunea ministrului de resort, strategia de comunicare pentru SGR trebuie adaptată la fiecare categorie de populaţie.
„Cred că putem adapta strategia de comunicare a Sistemului de Garanţie-Returnare, pentru că fiecare categorie de populaţie are probabil un anumit tip de mesaj cu care rezonează şi nu pot decât să sper că, aşa cum am mai spus-o, sistemul va ţine pasul cu viteza ameţitoare cu care se mişcă. Astăzi, sunt sute sau poate mii de comercianţi, mai mici sau mai mari, din mediul rural sau din mediul urban, care aşteaptă să vină camionul cu „Hora reciclării” desenată pe el şi să debaraseze respectivele ambalaje. Ştiu că vine vara, ceea ce complică şi mai mult situaţia. Vine sezonul turistic şi, slavă Domnului, în România avem câteva zone unde avem un turism foarte bine dezvoltat şi va trebui să ne focusăm pe acele zone, să nu le transformăm în munţi de ambalaje. Am spus încă de la început că acest proiect de economie circulară este cel mai mare sau cel mai succes parteneriat public-privat, dincolo de toate beneficiile de mediu, locuri de muncă, de investiţii”, a mai spus Fechet.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare SA este o companie ce funcţionează pe principiul „not for profit”, ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.
Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).
RetuRO, administratorul SGR, funcţionează cu finanţare exclusiv privată şi are rolul de a asigura transparenţa asupra cantităţilor de ambalaje pentru băuturi puse pe piaţă şi returnate de consumatori, contribuind la dezvoltarea durabilă a României, prin gestionarea responsabilă a deşeurilor de ambalaje, în vederea atingerii ţintelor de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană.