Coalitia Nationala pentru Arii Protejate este interesata de imbunatatirea conditiilor de administrare ale ariilor naturale protejate si in cele ce urmeaza am dori sa va supunem atentiei cele mai importante probleme cu care se confrunta administratorii de arii naturale protejate.
Astfel:
1. In urma adoptarii de catre Ministerul Mediului al Ordinului de Ministru nr. 1533/2008 privind aprobarea metodologiilor de acordare in administrare sau custodie a ariilor naturale protejate, situatia acelora care administreaza arii protejate a devenit incerta. Neclaritatea actului normativ de mai sus a dus la situatia in care, in unele judete ariile protejate au ajuns sa nu aiba administrator. In asemenea situatie posibilitatea aparitiei unor activitati de degradare a patrimoniului natural a crescut foarte mult. Pe langa acestea, exista sansa ca eforturile umane si investitiile financiare sustinute de administratorii acestor arii sa se piarda pentru intotdeauna. Ca solutie, propunem modificarea cat mai urgenta a Ordinului 1533/2008 in asa fel, incat sa se creeze o situatie clara in atribuirea dreptului de administrare a ariilor protejate.
2. Sistemul de stat privind administrarea ariilor protejate (Agentia Nationala pentru Arii Protejate) este nefunctionala, ceea ce duce la disfunctionalitati grave in administrarea ariilor protejate. Un exemplu in acest sens constituie situatia aprobarii planurilor de management ai ariilor protejate. Multe arii protejate au elaborate planurile de management de 2-3 ani fara sa fie legalizate. Aceasta situatie induce disfunctionalitati in administrarea ariilor protejate, dar si la nivelul autoritatilor publice locale, care nu au o situatie clara pentru planificarea teritoriala, precum si la nivelul investitorilor, care se confrunta cu o incertitudine in realizarea investitiilor.
3. Administrarea ariilor naturale protejate inseamna si angajarea unor cheltuieli constante din partea administratorilor, cheltuieli cu activitati recurente, care nu sunt eligibile in cadrul diferitelor programe de finantare. Astfel, asigurarea pazei, activitatii de reglementare si control in arii protejate induc cheltuieli nu foarte mari, dar constante si de aceste activitati depinde in cea mai mare masura asigurarea starii de conservare a valorilor naturale din arii protejate. Pentru a veni in intampinarea acestei probleme ar fi nevoie de o subventionare stabila din partea statului, cel putin pentru acele cheltuieli, care nu sunt finantabile prin proiecte. Un exemplu in acest sens este subventionarea, de catre stat, a ONG-urilor
sociale, care au preluat diferite atributii de protectie sociala de la stat. Situatia administratorilor de arii protejate, consideram noi, ca este similara organizatiilor sociale.
4. In cazul majoritatii ariilor naturale protejate terenurile se afla in proprietate privata, de multe ori in proprietatea populatiei rurale, care dupa cum se cunoaste este cel mai dezavantajat segment al populatiei din punct de vedere economico-social. Existenta unei arii protejate pe terenurile lor inseamna restrictii in folosirea terenului si de multe ori inseamna si scaderea valorii acelor proprietati. Pentru impacarea ideii de conservare a biodiversitatii cu dreptul la proprietate, garantat de Constitutie, ar fi nevoie de punerea in functiune a sistemului de compensatii, ceea ce oricum este stipulat in actualele acte normative privind regimul ariilor naturale protejate (OUG 57/2007 cu modificarile si completarile ulterioare).
Pentru orice alte detalii despre acest caz poate fi contactata Societatea Carpatina Ardeleana – Satu Mare, János MÁRK-NAGY, sau Secretariatul Coalitiei ONG Natura2000 Romania.
Stimate domn, Stimata doamna…
Coalitia ONG Natura2000 Romania revine cu o noua sesizare privind situatia ariilor naturale protejate. Din cauza amanarii repetate a punerii in functiune a Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate (ANAP), in urma cu cateva luni mai multe arii protejate si-au pierdut custozii, nemaifiind gestionate asa cum prevede legislatia, iar siturile propuse pentru reteaua Natura 2000 conform obligatiilor ce ne revin ca membru UE pot fi considerate doar ca si arii protejate declarate pe hartie, fara un management eficient. Aceasta situatie poate duce la distrugeri ireversibile ale capitalului natural, ceea ce ar fi o pierdere semnificativa pentru Romania si ar putea aduce in viitorul apropiat sanctiuni din partea UE.
Legislatia privind ariile naturale protejate prevedea inca din anul 2006 infiintarea unei agentii care sa isi concentreze eforturile pentru a asigura un management eficient al parcurilor nationale si naturale, a rezervatiilor si a retelei Natura 2000. Legea 345/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice si ulterior OUG 57 din 20 iunie 2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice prevad transferarea responsabilitatii pentru ariile naturale protejate catre o agentie pentru arii naturale protejate.
Faptul ca ANAP nu este inca functionala are un efect major asupra aspectelor legate de ariile naturale protejate, afectand negativ si activitatea custozilor rezervatiilor naturale mai mici, dar la fel de importante ca si parcurile nationale si naturale. Dupa cum reiese din scrisoarea Coalitiei Nationale pentru Arii Protejate, cele mai mari probleme sunt cauzate de legislatia neclara si de lipsa unei structuri de coordonare. Astfel, in unele judete rezervatiile naturale nu mai au administratori/ custozi, investitiile si eforturile depuse in anii anteriori de catre acestia, vor fi irosite, iar capitalul natural deosebit de valoros din aceste zone este deja afectat de lipsa unei responsabilitati clare pentru protejarea lui.
ANAP urma sa coordoneze activitatile legate de managementul ariilor protejate, inclusiv a siturilor Natura 2000, avand rol important, printre altele, in elaborarea si implementarea unei strategii nationale, atribuirea in administrare sau custodie a ariilor protejate (inclusiv a siturilor Natura 2000 propuse) coordonarea si supravegherea administratiilor si a custozilor de arii protejate, avizarea planurilor de management ale ariilor naturale protejate.
In noiembrie 2008, prin Hotararea Guvernului nr.1320/2008 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate (MO nr.728/28.10.2008) se decide infiintarea ANAP, dar actualul guvern blocheaza punerea in functiune.
Desi Ministerul Mediului ar fi avut posibilitatea sa solicite punerea in functiune a agentiei chiar daca posturile la toate institutiile si agentiile de stat au fost blocate, acest lucru nu s-a intamplat. Dar HG 1320/2008 a intrat partial in vigoare, intrucat parte din contractele de custodie ale ariilor protejate au fost reziliate in baza acestui act normativ.
Suntem constienti de situatia economica actuala, dar ariile naturale protejate sunt de o importanta vitala pentru Romania, iar distrugerea lor este ireversibila si iremediabila, indiferent de cate resurse si fonduri se vor aloca in viitor.
Faptul ca Ministerul Mediului nu a facut demersurile necesare catre Guvern pentru aprobarea angajarii de personal pentru ANAP, o agentie esentiala pentru pastrarea valorilor naturale nationale, duce la agravarea continua a situatiei ariilor naturale protejate din Romania.
Cele 51 de organizatii ale Coalitiei ONG Natura2000 Romania considera inacceptabil faptul ca nu se acorda nici o atentie capitalului natural al tarii, ca se ignora total problemele ariilor naturale protejate, inclusiv ale siturilor Natura 2000, ca urmare dorim sa atragem atentia autoritatilor nationale si europene asupra acestei situatii si solicitam masuri concrete pentru imbunatatirea situatiei.
Speram ca veti acorda atentia si sprijinul dumneavoastra in vederea initierii procesului de realizare a unui cadru bine structurat si eficient pentru managementul parcurilor nationale, al parcurilor naturale, rezervatiilor, monumentelor naturii si siturilor Natura 2000 in Romania.
Va multumim!
Cu deosebita stima,
Tamas Papp
Membru Consiliul Reprezentativ
Coalitia ONG Natura2000 Romania
Nota: Coalitia va continua sa identifice si sa sesizeze diferite situatii in care statutul siturilor Natura 2000 si a ariilor protejate de interes national este afectat, pana cand autoritatile responsabile vor lua masuri de solutionare a cazurilor sesizate cat si de imbunatatire a situatiei ariilor naturale protejate din Romania. Aceasta scrisoare este a treia din seria celor ce se vor trimite spre informare la diferite institutii / organizatii.