Alimentele bio romanesti se intorc in tara de doua ori mai scumpe

Produsele ecologice romanesti, desi mult mai ieftine intr-o prima faza, ajung sa fie procesate in vestul Europei si readuse in tara la pret dublu sau chiar triplu. Lipsa posibilitatii de prelucrare, a subventiilor pentru producatori si lipsa educatiei consumatorilor in legatura cu diferentele dintre produsele conventionale si cele bio mentin piata produselor alimentare ecologice la doar 1% in Romania, a explicat pentru Green Report, presedintele asociatiei Bio Romania, Marian Cioceanu.

“Am observat o tendinta crescatoare de la an la an in vanzarile produselor ecologice, insa raman la 1% din piata produselor alimentare in Romania”, a declarat Marian Cioceanu.

Una dintre principalele piedici cu care se confrunta piata alimentelor ecologice este lipsa subventiilor pentru producatori, carora le este mai la indemana agricultura conventionala, in care se folosesc pesticide si ingrasaminte chimice. De asemenea, lipsa de informare determina o oarecare confuzie in randul romanilor, care nu stiu sa faca diferenta intre un produs ecologic si unul conventional si care, de multe ori, cumpara produse care sunt bio doar pe eticheta, considera Cioceanu.

Faptul ca rosiile ecologice, painea 100% naturala si laptele bio sunt mai scumpe decat “surorile” lor cu aditivi este cauzat de lipsa posibilitatilor de procesare la nivel local. In conditiile in care salariul mediu in Romania este de 325 de euro, pentru o buna parte dintre romani, aceste produse sunt greu accesibile.

“Painea bio ar putea fi chiar mai ieftina decat cea conventionala. O fabrica de paine obisnuita nu trebuie sa faca o linie de productie speciala si nici nu are nevoie de o alta tehnologie pentru a face paine ecologica. Dupa ce isi curata utilajele, pot dedica o zi pe saptamana productiei painii bio, care nu este altceva decat o paine din grau crescut fara pesticide si careia nu i se mai adauga afanatori, conservanti sau alte chimicale”, a adaugat Marian Ciocean.

Parintii atenti si informati, persoane care sufera sau au suferit de diferite boli si se feresc de aditivi si persoane educate, care si-au facut din bio un stil de viata – acestia formeaza clientela producatorilor de alimente ecologice, explica presedintele asociatiei Bio Romania.

In ciuda crizei economice, marile magazine se mandresc cu vanzari din ce in ce mai mari la raioanele de produse ecologice. Vanzarile de produse bio in 21 de magazine Carrefour in Romania au crescut de 15-20 de ori in primul semestru al anului 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, a declarat directoarea de marketing a grupului din Bucuresti, Andreea Mihai, citata de Mediafax.

Europa de Est, pe drumul cel bun

Consumul acestui tip de alimente este in crestere in Europa de Est, insa piata din domeniu este in continuare putin dezvoltata: o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro in 2007, respectiv 0,3 la suta din piata europeana evaluata atunci la 20 de miliarde de euro, potrivit ultimului studiu realizat de Organic monitor, citat de AFP.

In Polonia, "de un an, numarul clientilor nostri a crescut cu 200-300 la suta", a declarat Beata Mioduszewska, reprezentant al magazinului ecologic Ecolive.pl, citata de AFP. "Ramura noastra de activitate nu a resimtit deloc criza, chiar daca preturile mai ridicate ale produselor bio raman o bariera importanta pentru cetatenii polonezi", a adaugat ea.

Anul 2009 le-a adus romanilor o oferta mai mare de magazine cu produse bio, atat in piete, cat si pe internet. De asemenea, in Cluj a fost infiintat un restaurant 100 la suta bio, iar la Sofia o cafenea.

In Ungaria, asociatia Biokultura sprijina crearea de piete bio, furnizand pe site-ul propriu pana si pretul legumelor. Organizatia Bio-Romania desfasoara o campanie similara ca statul roman sa aprovizioneze cantinele institutiilor publice cu produse bio.

Text de Carmen Albisteanu
Foto: Green Report

spot_img

Ultimele știri