Mama, ce tam‑tam s‑a mai facut cu motorina ecologica! Toata lumea si‑a dat cu presupusul, ecologistii s‑au declarat in extaz, autoritatile asijderea, iar taranii au crezut ca l‑au prins pe Dumnezeu de un picior. Se si vedeau noii petrolisti ai globului. Ei bine, stimati cititori, pana la urma totul s‑a dovedit doar un mare fas. Evolutia lucrurilor a dus productia de motorina vegetala in derizoriu, iar "marea afacere a mileniului" pare sortita sa rugineasca in fundul curtii. Asta daca nu cumva arabii vor duce barilul de petrol la 200 de dolari sau vor anunta ca nu mai vand niciun gram.
Candva parea rentabil…
La inceputul anului 2005, oamenii de afaceri au dat navala sa investeasca in fabrici de biodiesel (combustibil din uleiuri vegetale: rapita, floarea‑soarelui etc.). Apropo, stiti cat costa o fabrica de biodiesel la cheie (mai putin terenul)? 50.000 de euro, pe o capacitate de 10.000 de litri pe zi. Fie si numai cu un profit de doi centi pe litru (750 lei vechi) si tot inseamna ca investitia se amortizeaza in maximum noua luni!
Parea o afacere extrem de rentabila, din mai multe considerente: noul carburant nu purta accize, materia prima necesara se gasea din belsug (si la pret bun), directivele europene impuneau cresterea graduala a cantitatii de motorina ecologica aflata in stocul benzinariilor. "Vom produce in jurul a 70.000 de tone de carburant pe an", anunta la acea vreme omul de afaceri Andrei Lisinschi, patronul celei mai importante fabrici de biodiesel din tara, realizata la Galati.
Calculele indicau un profit frumusel din biodiesel, pretul de cost al combustibilului fiind cu circa 30 la suta sub pretul motorinei la poarta rafinariei. Insa minunea n‑a durat prea mult…
Primul soc ‑ subventia
Prima inechitate din piata s‑a produs in 2006, atunci cand autoritatile au refuzat sa plateasca subventie pentru biodieselul folosit in agricultura. Gurile rele au vorbit atunci despre sforarii politico‑petroliste menite sa elimine concurenta motorinei "verzi".
Practic, aceasta decizie i‑a determinat sa treaca pe motorina clasica pe multi dintre cei care pana atunci foloseau biodiesel. Agricultorii au socotit simplu: 30.000 lei vechi pe litrul de motorina, minus 7000 lei subventie, egal 23.000 lei. Iar biodieselul era 25.000 lei litrul si nesubventionat. Mai putea cumpara cineva motorina ecologica in astfel de conditii? Cu siguranta ca nu! In 2007, si motorina ecologica a intrat in subventie, dar era cam tarziu. Deja se creasera turbulente in piata.
Al doilea soc ‑ acciza
Insa lovitura de gratie pentru tanara industrie a venit din partea Ministerului Economiei si Finantelor, in data de 1 ianuarie 2008: motorina ecologica a fost accizata la fel ca motorina din petrol. Respectiv cu 325 euro pe tona. Iar ministrul Varujan Vosganian a agitat si mai mult spiritele: "Pana la 1 ianuarie 2010, vom ajunge cu nivelul accizei la minim 347 de euro pe tona". Ca o informatie colaterala, 31 la suta din pretul final al motorinei este dat de acciza…
Degeaba au protestat investitorii si fermierii. Statul a ramas implacabil. Urmarea: fabricile de motorina ecologica au intrat una cate una in conservare, iar producatorii agricoli s‑au pomenit ca toate sperantele lor ca vor scapa de saracie pe baza rapitei si florii‑soarelui sunt desarte. In schimb, petrolistii au jubilat (prin scumpirea motorinei), caci scapasera de concurenta. Iar gurile rele au vorbit din nou de "intersectia penala" dintre politic si economic.
Iata ce ne‑a declarat inginerul Nicolae Manaila, unul dintre investitorii in domeniul biodieselului: "Am facut toate calculele si mi‑am dat seama ca, in actualele conditii, e mai rentabil sa vand uleiul ca atare, decat sa‑l fac motorina (N.R.: firma are si fabrica de ulei si fabrica de biodiesel). Acciza cantareste cel mai mult in toata povestea asta, dar a contat si explozia pretului uleiului. In acest moment uleiul de floarea‑soarelui este destul de scump, iar costul de transformare si acciza fac biodieselul ceva mai scump decat motorina din petrol. Trebuie sa fii nebun sa lucrezi in pierdere".
Este sau nu ecologic biodieselul?
Ca si cum toate aceste framantari n‑ar fi fost suficiente, de cateva saptamani piata este bruiata de noi probleme. Recent, dinspre comisarul pentru Mediu de la Comisia Europeana a parvenit opiniei publice un comunicat in care se afirma ca motorina ecologica polueaza de fapt mai mult decat cea din petrol. Din cate spun analistii, acest din urma soc ar putea sa fie fatal pentru tanara industrie a combustibililor verzi. Desigur, daca se va confirma ca declaratia are suport real si n‑a fost inspirata de vreun grup de lobby interesat ca petrolul sa ramana o marfa vitala pentru economia europeana.
Probabil ca in urmatoarele luni lucrurile se vor lamuri, insa, pana atunci, un lucru e cert: cei care si‑au construit fabrici de motorina ecologica traiesc cu sentimentul ca sunt victimele unei mari pacaleli.
Pentru mai multe informatii viziteaza Viata Libera Galati