Dupa ce la sfarsitul anului trecut fostul Guvern a triplat taxa pentru poluare la autoturisme, Comisia Europeana (CE) si-a manifestat dezacordul in privinta acesteia. CE a informat Guvernul ca aceasta schimbare incalca legislatia comunitara, autoritatile romane urmand sa analizeze situatia si sa gaseasca o solutie pentru a intra in legalitate.
Decizia de triplare a taxei a fost luata pentru a sprijini productia de autoturisme noi si pastrarea locurilor de munca. Se pare ca Guvernul Boc va dezbate, in prima sedinta, un memorandum continand varianta viitoare a taxei auto, asa cum va arata ea dupa discutiile dintre Ministerul Mediului si celelalte entitati interesate in aceasta problema – ministere sau reprezentanti ai companiilor din industrie.
Purtatorul de cuvant al CE pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou, a declarat ca Executivul UE a adresat autoritatilor romane, pe 22 decembrie 2008, o scrisoare in care se arata ca noua reglementare referitoare la taxa auto nu se conformeaza legislatiei UE. "In aceasta scrisoare se arata ca informatiile puse la dispozitia noastra sunt incomplete pentru a face o analiza finala a noii legislatii. Cu toate acestea, prima analiza, bazata pe informatiile puse la dispozitie, arata ca noile masuri nu se conformeaza legislatiei UE", spune Assimakopoulou, transmite Mediafax. In acelasi timp, fostul ministru al Mediului, Attila Korodi, a calificat, ieri, drept normala reactia CE. "Este normal ca CE sa aiba aceasta reactie, nu se poate sa triplezi o taxa fara sa analizezi diferentele dintre tipurile de motoare in functie de gradul de poluare si fara sa iei in considerare curbele de devalorizare", a apreciat acesta. El a mai spus ca se astepta la aceasta reactie din partea Comisiei, intrucat masura a fost luata in pripa si negandita suficient.
Proteste si disponibilizari
Discutiile prelungite pe tema taxei auto, importurile de masini vechi si alti factori, precum criza sectorului auto la nivel mondial, au condus la un blocaj al pietei, cumparatorii fiind in asteptare, a declarat presedintele APIA, Ernest Popovici. La sfarsitul anului trecut, noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizand ca o decizie va fi luata dupa ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului si dupa consultarea institutiilor europene. Practic, decizia urmeaza sa fie luata dupa 15 ianuarie.
Peste 6000 de persoane au participat, ieri, la un miting organizat de Sindicatul uzinei Dacia la Mioveni si au amenintat cu o serie de alte proteste. "Am ajuns sa importam tot felul de produse din lume, am ajuns sa importam chibrituri, iar toate aceste importuri in detrimentul produselor romanesti inseamna dizolvarea locurilor de munca. Asa este si cu autoturismele si daca Guvernul va permite o taxa care sa stimuleze importul de masini vom fi in pericol sa plecam acasa cu totii. Nu va lasati manipulati si fiti uniti", s-a adresat protestatarilor liderul sindical de la Dacia, Ion Iordache. Dacia a anuntat ca va intrerupe din nou productia productia, pentru doua saptamani, in intervalul 26 ianuarie – 8 februarie, ca urmare a scaderii dramatice si continue a pietelor auto, asta dupa ce angajatii si-au inceput munca la inceputul acestei saptamani. Productia a mai fost oprita in multe zile din ultimele 3 luni ale anului trecut.
Directorul general al companiei, Francois Fourmont, a anuntat ieri ca Dacia ar putea renunta, in primavara, la 3-4000 de angajati, care lucreaza intr-un schimb de productie, in cazul in care criza industriei de automobile nu se va diminua.
Comenzile pentru automobilele Dacia au scazut in luna ianuarie a acestui an de patru ori fata de aceeasi luna a anului trecut, de la 200 la 50 de unitati pe zi, potrivit estimarilor producatorului auto. Taxa auto a contat in proportie de 45% la scaderea pietei auto si a vanzarilor Dacia, fiind urmata de inasprirea conditiilor de creditare si scumpirea finantarilor, cu o pondere de 30%, a declarat vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe.