Romanii care vor sa-si schimbe masinile vechi cu altele nou-noute au la dispozitie 23 de marci de autoturisme din care sa aleaga. Autoritatile au pus la punct toate detaliile pentru accesarea Programului de stimulare a innoirii parcului auto national. In 2008, vor primi prima de casare 40.000 de romani, statul punand la dispozitie 120 milioane de lei din Fondul pentru Mediu.
Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a stabilit, la sfarsitul saptamanii trecute, lista cu producatorii, importatorii si distribuitorii validati, precum si cotele de masini de care dispun fiecare dintre acestia. Cum si numarul de masini ce pot fi incluse in program este destul de generos, si oferta de autoturisme noi este extrem de larga.
Romanii care vor sa-si schimbe rablele pe masini noi, au la dispozitie 23 de marci: Dacia (3199 de masini), Daewoo (3199 de masini), Citroen (325 de masini), Fiat (3199 de masini), Ford (2010 de masini), Hyundai (3199 de masini), Volkswagen (2159 de masini), Seat (840 de masini), Kia (1045 de masini), Opel (3199 de masini), Chevrolet (3199 de masini), Peugeot (2529 de masini), Renault/Nissan (3199 de masini), Honda (40 de masini), Lada (6 masini), Mazda (199 de masini), Suzuki (3199 de masini), Audi (8 masini), Toyota (1999 de masini), Mitsubishi (432 de masini), Subaru (17 masini) si Skoda (2879 de masini).
De regula, marii producatori si importatori solicita toata cota de masini. In aceste conditii, AFM a decis diminuarea cotelor prin aplicarea unui coeficient de proportionalitate obtinut din raportul dintre suma alocata si suma totala solicitata, se arata intr-un comunicat de presa al AFM.
Prin stabilirea acestor cote, Programul Rabla poate fi demarat de catre producatorii validati. Pentru acest an, Programul se va desfasura in doua etape: prima pana la 25 septembrie si cea de-a doua, incepand cu 1 octombrie pana la 12 decembrie 2008. Daca la sfarsitul primei etape un producator validat nu epuizeaza cel putin 80% din cota atribuita, suma ramasa este distribuita celorlalti producatori. De altfel, cea de a doua etapa a programului este destinata redistribuirii sumelor si cotelor neutilizate.
Pentru 2008, autoritatile au decis ca prima de casare sa ramana tot de 3000 de lei, dar de ea vor beneficia 40.000 de cetateni. De fapt, aceasta prima este un avans pentru plata noii masini pe care proprietarul este obligat sa o cumpere in cazul in care vrea sa beneficieze de banii de stat. In schimb, el trebuie sa caseze vechiul autoturism, astfel ca acesta sa nu mai fie folosit si, in concluzie, sa nu mai polueze. De fapt, acest program are ca principal scop reducerea poluarii rezultate din traficul rutier, stiut fiind faptul ca masinile vechi prezinta cu grad ridicat de poluare.
De acest program pot beneficia doar persoanele fizice, proprietari sau mostenitori ai unui autovehicul functional, inmatriculat in Romania si a carui vechime depaseste 12 ani de la data fabricatiei. Totusi, prima inmatriculare in Romania trebuie sa se fi produs pana la 31.12.2006. Pentru a intra in program, "rabla" trebuie sa fie functionala la momentul casarii.
Pe langa masina veche ce trebuie sa raspunda acestor criterii, cea mai importanta cerinta, pentru beneficiar, este de a se inscrie pe listele unui producator validat.
Fara aceasta nota de acceptare, beneficiarul nu poate primi banii de la stat. De la primirea notei de acceptare, beneficiarul are la dispozitie 30 de zile pentru radierea si casarea masinii vechi (n.r. – casarea se face numai la societati autorizate).
Pentru mai multe informatii viziteaza Ziua