Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a prezentat si dezbatut ieri, in sedinta publica, Planul de actiune privind zgomotul urban in Capitala, care cuprinde Strategia de diminuare a poluarii acustice.
Reprezentantul Directiei de Mediu din Primaria Capitalei, Sorin Nastasa, a explicat ca harta acustica a Capitalei a fost finalizata in aprilie 2007, iar Planul de actiune privind zgomotul urban a fost terminat in iunie 2008. Acesta prezinta o asemanare izbitoare cu Planul de reducere a poluarii fonice in Londra, realizat de edilii metropolei britanice in 2004, insa reprezentantii administratiei locale de la Bucuresti spun ca "masurile propuse prin Strategia de Zgomot Ambiental a Primariei Capitalei nu au fost copiate. "Sunt similare celor din Edinburgh, Londra, Paris, Madrid, intrucat atat sursele de zgomot, cat si modul de diminuare a acestuia sunt aceleasi in orice metropola europeana", au precizat oficialii Primariei.
Pentru reducerea zgomotului in Capitala, autoritatile locale propun extinderea suprafetelor acoperite cu materiale speciale care reduc zgomotul, pe toate drumurile unde aceasta masura s-ar dovedi eficienta, utilizarea masinilor silentioase sau imbunatatirea calitatii caii de rulare pentru tramvaie. Pentru acestea, Primaria Generala are in vedere introducerea unei taxe de aglomerare, in centrul Bucurestiului. Cu banii de pe taxa, Regia de Transport va putea achizitiona autobuze si tramvaie silentioase. De asemenea, primaria ii va incuraja pe soferi sa foloseasca in trafic mai putine demarari si franari, cauciucuri mai silentioase si combustibili alternativi. In paralel, bucurestenii sunt indemnati sa mearga mai mult cu bicicletele sau pe jos. In ceea ce priveste zgomotul produs de avioane, autoritatile locale considera ca aviatia ar trebui sa plateasca pentru poluarea fonica a orasului. Primaria crede ca cel mai bine fi ca, in timpul noptii, zborurile deasupra Capitalei sa fie interzise. De asemenea, se doreste instalarea de bariere de zgomot foto-voltaice pentru a ecrana drumurile si caile ferate producatoare de zgomot. Potrivit lui Nastasa, bucurestenii vor interzicerea circulatiei motocicletelor tunate si a ATV-urilor, din cauza zgomotului produs de acestea. Nu in ultimul rand, autoritatile propun o izolare a fonica a locuintelor din Capitala mai buna, prin metode si materiale mai eficiente, atat pentru protejarea cladirilor noi, dar si a celor deja existente.
Dupa punerea de acord asupra propunerilor de mai sus si aprobarea lor de catre CGMB, acestea vor fi implementate treptat de Primaria Capitalei, primariile de sector, dar si de alte institutii sau societati publice (cele care administreaza respectiva sursa de zgomot), iar o parte, chiar de catre de poluatorul fonic.
Zgomot de gara
Si CFR a intocmit primele harti strategice de zgomot pentru caile ferate cu mai mult de 60.000 de treceri de trenuri/pe an. Acestea au fost realizate, conform directivelor europene, pentru tronsoanele de cale ferata Bucuresti Nord-Chitila si Saligny-Palas (pe linia Bucuresti-Constanta) si pentru statiile de cale ferata Arad, Simeria si Ploiesti Sud. Potrivit reglementarilor europene, sunt necesare harti de zgomot pentru orasele cu peste 250.000 de locuitori, drumurile principale cu mai mult de 6 milioane de treceri de vehicule pe an, cai ferate principale cu mai mult de 60.000 de treceri de trenuri pe an si aeroporturi cu mai mult de 50.000 de miscari pe an.
Magheru, polul decibelilor
Masuratorile au identificat ca media de zgomot a Bucurestiului este de circa 70 de decibeli, cu mult mai mare decat cea admisa, de 55 de decibeli. Cele mai zgomotoase zone ale Capitalei raman centrul orasului (Bd. Magheru) si cartierul Ghencea, unde valorile medii masurate depasesc 75 de decibeli (cu maxime de 81 decibeli).
Cea mai "linistita" zona a orasului este cartierul Drumul Taberei, unde au fost inregistrate valori medii de 53 de decibeli. In cartierul Militari – zona Valea Cascadelor-Preciziei – media pe timpul zilei este de aproximativ 70 decibeli, la fel ca si in zona Mircea Voda-Matei Basarab, pe BD. Regina Elisabeta (in fata Primariei Generale) si la Sura Mare. Pe Bd. Magheru, in zona Teatrului Nottara, s-au masurat, in cursul zilei, intre 73 si 80 decibeli, cu o medie de 76 de decibeli, in timp ce pe Bd. Ghencea valorile sunt curpinse intre 71 si 81 decibeli, cu o medie de 75 decibeli. In Berceni, pe strada Sergent Nitu Vasile, media de zgomot este de 68 de decibeli, la fel ca si in zona Dristor – Camil Ressu; in zona Nicolae Titulescu – Calea Grivitei media este de 72 de decibeli; in zona Ferdinand – Mihai Bravu sunt, in medie 71 de decibeli, la fel ca si in zona Mihai Eminescu – Viitorului.
Nivelul admis de decibeli, ziua, in exterior, este de 50, iar noaptea de 40.
Politia n-are lege anti-tuning
Politia Rutiera precizeaza ca a fost ridicata de mai multe ori problema poluarii fonice in Bucuresti produsa de motocicletele si masinile tunate, care se deplaseaza cu precadere pe timpul noptii, dar precizeaza ca in momentul de fata nu exista un cadru legal care sa permita sanctionare in astfel de cazuri.
"Eu am mai deschis acest subiect si cu alte ocazii. Se fac demersuri, dar este nevoie de modificarea legislatiei si de solutii tehnice clare. Ca politist, conform prevederilor legale, eu trebuie si pot sa iau masuri numai in momentul in care am, de la o institutie specializata, un document care-mi atesta o defectiune. Registrul Auto Roman (RAR), cel cu care lucram, sau inspectorii de la Primarie, in momentul de fata nu pot sa faca masuratori privind nivelul de zgomot. Nu au astfel de dispozitive omologate si astfel, eu nu pot sa iau masuri din punctul acesta de vedere", a declarat seful Politiei Rutiere din Capitala, comisarul-sef Marian Motoc. Acesta a mai spus ca in demersurile Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei, care au fost facute de-a lungul timpului, au fost achizitionate doua sonometre omologate, dar nu exista un cadru legal care sa permita folosirea lor. "Pentru masurarea nivelului de noxe cei de la RAR au posibilitatea sa faca masuratori si in baza acestora politistii pot sa aplice legea si sa retina certificatele de inmatriculare. Se poate scoate din circuit autovehiculul pana la indepartarea cauzelor care au generat aceasta masura luata de Politie. Dar la poluare fonica, Politia nu are aceasta posibilitate.