World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) si The World Conservation Unit (IUCN) au elaborat recent un studiu despre crearea de piete pentru serviciile de ecosistem. VEZI STUDIUL
"Piete pentru serviciile de ecosistem – Noi provocari si oportunitatie pentru afaceri si mediu" arata cum economia si mediul de afaceri depind de conservarea biodiversitatii si de o aprovizionare sustenabila in ce priveste serviciile de ecosistem. Lucrarea se adreseaza atat comunitatii de afaceri, cat si celei a conservationistilor, in scopul stabilirii unei viziuni comune in ce priveste abordarea economica a conservarii naturii.
Conservarea ecosistemelor si sustinerea serviciilor pe care le ofera sunt cerinte pentru prosperitate, se precizeaza in lucrare. Ecologistii sustin ideea de mult timp. Oamenii de afaceri, oamenii politici si opinia publica incep sa inteleaga acest lucru.
Studiul incearca sa demonstreze ca mecanismele pietei pot suplimenta strategiile pentru conservarea ecosistemelor. Cu ajutorul instrumentelor pietei se pot atinge obiectivele de mediu cu costuri mai mici decat prin abordarea conventionala, precum standardele uniforme de poluare sau tintele in domeniul tehnologiei. In lucrare sunt descrise trei mecanisme de piata (care pot fi voluntare sau obligatorii): plati directe, premise reciproce sau certificare.
Platile directe includ cumpararea sau vanzarea livrarea serviciilor de ecosistem sau plati pentru folosirea terenurilor care furnizeaza servicii de ecosisteme.
Permisele reciproce creeaza noi drepturi si obligatii pentru folosirea resurselor naturale si permit companiilor sa faca schimburi de drepturi di responsabilitati. Un exemplu cunoscut este cel al cresterii schimburilor pe piata certificatelor de carbon. Piata americana a certificatelor de carbon a valorat peste 30 de miliarde de dolari in 2006.
Schemele de certificare si etichetare ecologica fac diferenta intre produse si servicii in functie de performanta lor sociala si in domeniul protectiei mediului (consumatorii vor prefer sa cumpere si chiar sa plateasca mai mult pentru bunuri si servicii care sunt certificate).