Parlamentul European (PE) a votat ieri, 11 septembrie, pentru limitarea cotei de participatie a biocarburantilor de prima generatie (din culturi agricole) la atingerea tintei de 10% energie regenerabila din totalul energiei utilizate in sectorul de transporturi pana in 2020.
Cu toate acestea, europarlamentarii au decis sa nu se ia in considerare emisiile provenite din schimbarea indirecta a destinatiei terenurilor (ILUC) pentru producerea de biocombustibili pana in 2020.
ILUC are loc atunci cand terenurile folosite initial pentru productia de hrana sunt convertite pentru productia de biocombustibili. In consecinta, culturile destinate alimentatiei sunt ”mutate” pe terenuri non-agricole ce stocheaza dioxidul de carbon (paduri, zone umede), provocand astfel cresterea emisiilor de gaze cu efect de sera.
PE a decis totusi includerea emisiilor ILUC in Directiva pentru calitatea carburantilor dupa 2020, fara a impune tinte de cantitate sau de emisii pentru biocarburanti.
Votul ridica problema disponibilitatii Parlamentului European de a aduce pe calea cea buna politica Uniunii Europene in domeniul biocarburantilor. Pana cand un acord nu va fi stabilit, este incert care va fi viitorul biocarburantilor atat pentru investitori cat si pentru mediu. In schimb, exista siguranta faptului ca cetatenii europeni vor trebui sa plateasca in continuare in urmatorii sapte ani pentru biocarburanti care polueaza mai mult decat combus tibilii fosili pe care ar trebui sa-i inlocuiasca”, a declarat Nusa Urbancic, managerul pentru combustibili sustenabili in cadrul Federatiei Transport and Environment din Bruxelles.
Mai putina presiune pe terenurile agricole
Europarlamentarii au votat și pentru stabilirea unei limite de 6% a biocombustibililor din culturi agricole care pot participa la tinta UE pentru combustibili regenerabili in transporturi. Aceasta decizie slabeste propunerea Comisiei, care a inaintat o tinta apropiata de nivelul actual de consum de 5%.
Aceasta tinta a fost conceputa pentru a reduce presiunea pe care biocarburantii o pun asupra noilor suprafete de terenutilizate la nivel global, conducand la defrisari si emisii de gaze cu efect de sera. Indonezia este un astfel de exemplu, unde defrisarile masive pentru plantarea noilor culturi de palmieri, din care se produce ulei vegetal pentru export catre industria de biocarburanti din Europa, au provocat conflicte la nivelul populatiei locale, crize alimentare, cresterea emisiilor de gaze cu efect de sera si pierderea biodiversitatii.
Facem un apel catre guvernele și parlamentarii statelor membre pentru a sustine contabilizarea completa a emisiilor provenite din utilizarea biocarburantilor. Ne dorim acest lucru pentru a repara o data pentru totdeauna aceasta politica europeana ineficienta in domeniul biocarburantilor. Numai asa ne putem asigura ca cetatenii UE nu sunt obligati sa-si alimenteze masinile cu biocarburanti care conduc la defrisari si la cresterea emisiilor”, a concluzionat Nusa Urbanci.