Un studiu efectuat de ASAP România, care a implicat elevi din 10 licee, a scos în evidență viziunea liceenilor asupra viitorului. Tinerii aspiră la o lume mai sustenabilă, susținută de un sistem educațional adaptat nevoilor lor, care să le ofere oportunități de dezvoltare personală.
„Cum va fi lumea ta peste 10 ani?” Aceasta este întrebarea provocatoare lansată liceenilor din România de Armata Selectării Atente a Plasticului (ASAP), un exercițiu de imaginație ce a avut scopul de a explora viziunile tinerilor privind sustenabilitatea, educația și viitorul lor.
Cercetarea, desfășurată în iunie 2024, a implicat focus grupuri cu elevi din 10 licee situate în 5 orașe.
Fiecare oraș a avut două grupuri distincte: unul format din elevi implicați în programele de educație pentru sustenabilitate și altul din elevi care nu au avut această experiență.
Această abordare a permis analiza nu doar a diferențelor, ci și a similarităților în gândirea tinerilor.
Rezultatele au subliniat că elevii care au participat la aceste programe au demonstrat o conștientizare mai mare a problemelor de mediu și a impactului acestora asupra planetei.
Prin intermediul discuțiilor, aceștia și-au dezvoltat abilități de analiză a problemelor din perspective diverse, propunând soluții creative și durabile.
„Punem pe primul loc educația pentru sustenabilitate și ne bucurăm să vedem un interes semnificativ din partea elevilor pentru acțiunile noastre. Vom ține cu siguranță cont de rezultatele studiului în ce privește ce avem noi, ca program, de făcut pe mai departe, cum ar fi că elevii au nevoie de recompense concrete pentru a se implica activ în acțiunile pe care le organizăm pentru ei. Ne dorim, de asemenea, ca toți partenerii noștri să se implice pe atât pe cât își doresc tinerii; ei consideră, de exemplu, că implicarea școlii e esențială pentru succesul implementării acțiunilor noastre în instituțiile de învățământ de care ei aparțin”, a precizat Mihaela Tutunaru, coordonator program ASAP.
Ce au spus elevii
Răspunsurile liceenilor la întrebarea despre cum își imaginează lumea peste 10 ani au variat, dar multe dintre ele au evidențiat dorința de a avea cariere flexibile care să le permită explorarea lumii.
Meserii precum IT-ist, scenograf, istoric de artă, psiholog și avocat sunt doar câteva dintre opțiunile menționate.
Unii elevi și-au exprimat dorința de a se întoarce în școli pentru a contribui la educația viitoarelor generații. – „Vreau să am o casă a mea, un job care să-mi facă plăcere, poate în istoria artei sau ca profesor.”
Un alt licean a afirmat: „Eu vreau să devin informatician ca să am program flexibil să continui cu echitația și să călătoresc”, subliniind importanța echilibrului între carieră și pasiuni personale.”
În plus, elevii au demonstrat o conștientizare profundă a necesității unui mediu mai curat, exprimându-și disponibilitatea de a se implica activ în acțiuni de reciclare și protejare a mediului. – „Vom fi generațiile care vor lua decizii informate”, a spus unul dintre elevi.
Aceștia au propus și o serie de acțiuni care ar trebui implementate de administrațiile și comunitățile locale pentru ca orașele să fie mai sustenabile.
Printre propuneri, se numără:
- participarea activă la consultări publice.
- informări în relație cu consiliile locale.
- educație pentru reciclare în școli, în familie sau comunitate.
- extinderea spațiilor verzi.
- existența traseelor dedicate bicicliștilor, coșuri de gunoi în toate cartierele, chiar și în cele de la periferie.
- mai multe posibilități de reciclare.
- sancțiuni pentru aruncatul gunoiului în locuri neamenajate.
Schimbări Necesare în Educație
Studiul a relevat o gamă variată de opinii cu privire la viitorul educației, unele dintre acestea fiind optimiste, altele pesimiste.
Cei mai optimiști elevi speră la transformări semnificative în sistemul de învățământ, inclusiv în ceea ce privește atitudinea profesorilor și dotările școlare.
Unii liceeni și-au exprimat dorința pentru o predare mai adaptată nevoilor lor, inspirată din modele educaționale avansate din alte țări europene.
Principalele nemulțumiri ale elevilor legate de școală se concentrează pe programul lung, lipsa timpului liber, a materiilor relevante și dotările deficitare.
Deși recunosc plusurile, cum ar fi activitățile extracurriculare și atmosfera prietenoasă, aceștia cer un sistem educațional care să se adapteze mai bine la nevoile lor actuale.
Informațiile colectate în cadrul acestei cercetări oferă un ghid esențial pentru instituțiile de învățământ și factorii de decizie, subliniind nevoile și așteptările elevilor pentru următorii 10 ani.
- Sustenabilitate: Tinerii sunt conștienți de problemele de mediu, precum poluarea, schimbările climatice și defrișările, și doresc să contribuie la crearea unui viitor mai verde prin reciclare, economisirea energiei și implicarea în proiecte ecologice.
- Educație: Elevii își doresc o școală mai modernă, cu programe flexibile, profesori inspiraționali și o atmosferă prietenoasă. Critică programele lungi, lipsa de timp liber și relevanța unor materii.
- Cariere: Tinerii aspiră la meserii care le permit să călătorească, să exploreze și să aibă un impact pozitiv asupra societății. Domenii de care sunt interesați sunt tehnologia, științele naturale, artele și serviciile sociale.
Elevii doresc să se implice activ în acțiuni pentru un viitor mai bun și așteaptă sprijin din partea școlilor și comunităților pentru a-și realiza aspirațiile.
Această cercetare nu doar că reflectă preocupările actuale ale tinerilor, dar și dorința lor profundă de a construi un viitor mai sustenabil și echilibrat, în care educația și responsabilitatea socială joacă un rol crucial.
Rezultatele studiului pot fi accesate aici, după completarea formularului de pe site-ul ASAP.
#viitorsustenabil #educatieresponsabila #aspiratiitineri #viitorverde #mediucurat #cercetareeducatie #schimbarepozitiva #youthvoice #teenaspirations #positivechange