Visul japonezilor de la Toyota

text de Alexandra Kartman

"Zero emissions!" Acesta este telul declarat al producatorilor Toyota, care spera sa ajunga la acest obiectiv printr-un efort permanent de inovare a tehnologiei in productie, cu scopul prevenirii poluarii atmosferei. Va fi aceasta o promisiune implinita sau doar un slogan publicitar? Numai timpul o va spune. Insa, pana la acel moment, ne putem cultiva asteptarile inalte observand progresele facute in industria auto la capitolul reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera.

Fiindca vorbeam despre "zero emisii" si despre cat de tangibil este acest obiectiv, sa aruncam o privire "in curtea" celor de la Toyota, care, incepand cu luna octombrie 2006, au adus in Romania modelul Toyota Prius, despre care reprezentantii companiei spun ca incorporeaza cel mai avansat sistem hibrid la nivel mondial, la ora actuala. In limbaj tehnic, este vorba despre un sistem electric de 500 V, un sistem electronic si electric de siguanta activa, bazat pe tehnologia Sistemului de Control al Stabilitatii Automobilului Plus (model aflat la a doua generatie) si un sistem inovativ de franare electronica, unic la nivel mondial.

Pe langa acestea, Toyota Prius vine cu un sistem inteligent de acces si pornire, oferind optiunea de aplicare a unui pachet de navigatie "full-map" si optiunea de conectivitate Bluetooth, insa acestea doua din urma nu sunt, deocamdata, disponibile pentru tara noastra.

Desi nu este tocmai o noutate pe piata, fiind lansata in 1997, Toyota Prius este lider mondial pe sectorul auto cu propulsie hibrida. A fost primul automobil de gen fabricat in serie si a reusit ca, pana in prezent, sa vanda 110.000 unitati.

"In Romania, acest model a inceput sa fie comercializat la sfarsitul anului trecut, fapt care s-a datorat, pe de-o parte, politicii comerciale a Toyota Romania si, pe de alta parte, conditiilor speciale de functionare a acestui automobil, faptul ca necesita reglementari legale speciale, instruirea tuturor factorilor implicati, astfel incat tot procesul de la importul masinii si pana la vanzare sa decurga fara incidente", ne-a spus Ioana Marinescu, Junior Brand Manager Toyota.

La sase luni de la lansarea pe piata romaneasca, 12 Toyota Prius si-au gasit cumparatori de la noi din tara. Perspectiva de vanzari pentru anul 2007, asa cum ne-a declarat Ioana Marinescu, "depaseste cu putin 20 de unitati, avand in vedere ca vorbim despre un model de nisa". Cui se adreseaza aceasta serie de autoturisme? "Publicul tinta pentru modelul Toyota Prius", ne-a raspuns Ioana Marinescu, "are o varsta de aproximativ 40 de ani sau mai mare, este interesat de tehnologie si este dispus sa plateasca un pret initial mai mare pentru un automobil cu un consum mic. Pentru acesti clienti, performantele ecologice ale modelului Toyota Prius sunt un beneficiu suplimentar".

Reprezentantii Toyota mai spun ca modelul Prius este cel mai ecologic automobil disponibil in prezent in Europa si ca are un consum urban situat la aproximativ jumatate din consumul unui automobil cu gabarit, motorizare si transmisie comparabile, adica motor pe benzina, de 1.8 l si cutie de viteze automata.

Astfel, spre deosebire de sistemele hibride conventionale, in care un motor cu putere mica asigura o crestere temporara a puterii, sistemul Hybrid Synergy Drive permite obtinerea unei sinergii intre motorul electric si cel pe benzina, optimizand modul de utilizare a ambelor motoare si selectand cea mai potrivita sursa de energie necesara propulsiei, in functie de conditiile de drum si de solicitari.

De asemenea, consumul de carburant, in regim mixt, scade pana la 4.3 l/100 km, nivelul emisiilor de CO2 este comparabil cu cel al automobilelor diesel din clasa B, nivelul emisiilor de particule este redus la zero, iar emisiile de oxizi de azot (NO) sunt mai mici decat la majoritatea automobilelor cu motoare pe benzina. Totalizand o emisie de 104 g de gaze cu efect de sera la kilometru, Toyota Prius emite o cantitate mai redusa cu o tona fata de automobilele obisnuite, la fiecare 20.000 km parcursi intr-un an. Toyota Prius se poate lauda si ca atinge 100 km/h in mai putin 11 secunde, performanta datorata puternicului motor electric si tehnologiei WT-i de care dispune motorul pe benzina.

Pretul unui astfel de autoturism variaza in functie de dotarile modelului ales: in cazul Toyotei Prius Luna, pretul poate ajunge fie pana la aproximativ 27.500 euro, in timp ce pentru modelul Elegance trebuie sa fiti pregatiti pentru o suma de aproximativ 29.000 euro. Producatorii Toyota rezuma avantajul modelului hibrid propus de ei, spunand ca "alegerea unei automobil putin poluant nu ar trebui sa-i oblige pe consumatori sa aleaga intre un consum si un nivel de emisii poluante scazute si performanta.

Gratie noilor tehnologii hibride, coeficientului aerodinamic exceptional si utilizarii intensive a componentelor din aluminiu, modelul Toyota Prius ofera performanta fara a face compromisuri".

spot_img

Ultimele știri