Text de Ecaterina Procopov
Tot mai multe companii romanesti isi indreapta atentia spre programe de responsabilitate sociala. Ursus este una dintre companiile care au investit in acest tip de proiecte benefice mediului, insa nu s-a multumit cu atat. Pe langa promovarea ideii ca oricare dintre noi poate face eforturi mici care sa contribuie la protejarea mediului, ursus aplica acest principiu prin educarea propriilor angajati. In plus, Andra Samson, corporate affairs manager in cadrul companiei, ne asigura ca tehnologiile lor sunt conforme cu cele mai inalte standarde de mediu, cu toate ca ar mai fi ceva de lucru la ecologizarea flotei de masini destinate transportului.
Educatie de mediu, de la angajat pana la consumator
Cand vine vorba despre mediu, Ursus Breweries vrea mai mult decat respectarea normelor de functionare impuse de legislatia europeana, ne spune Andra Samson. "Desi ne aflam intr-un moment in care sunt trambitate foarte multe probleme de mediu, oamenii n-au devenit inca destul de constienti cu privire la lucrurile mici pe care le pot face si prin care pot contribui, pe termen lung, la conservarea si protejarea mediului. De aceea, noi ne-am orientat catre programe bazate pe voluntariat si responsabilitate sociala. Oamenii nu trebuie decat sa inteleaga faptul ca, daca doneaza un pic din timpul lor pentru o actiune de acest fel, efectele pozitive nu vor inceta sa apara. Pentru mine, aceasta este cea mai mare provocare pe care o implica orice proiect de mediu: convingerea oamenilor ca, odata constientizate, problemele de mediu pot fi solutionate."
Ursus aplica principiul promovarii unei constiinte de mediu si in interiorul organizatiei sale, potrivit reprezentantului companiei. In Bucuresti, Ursus este partenera in cadrul programului "Copacul de Hartie", derulat de mediaORG. Acesta vizeaza refacerea mediului inconjurator prin plantarea de puieti din banii rezultati in urma predarii hartiei colectate la centre speciale. In plus, angajatii sunt educati sa consume cat mai putine resurse. "Am organizat o campanie de constientizare in randul angajatilor, prin care acestia sunt instruiti sa foloseasca lumina doar atunci cand este nevoie si sa eficientizeze cat mai mult consumul de apa si de hartie. Initiativa a fost primita cu foarte mare caldura", spune Andra Samson.
Pe partea de CSR, Ursus nu va veni anul acesta cu o campanie noua, ci va continua cele doua programe demarate pana acum, pentru a contribui la dezvoltarea durabila a acestora. Prin programul "Milioane de oameni, milioane de copaci", si prin cel care vrea sa "Puna capac mizeriei din Delta", compania, ajutata de voluntari, a reusit sa planteze anul trecut peste 1.000 de copaci si sa "recolteze" peste 12.000 de tone de PET-uri.
De la CSR la gestionarea propriilor deseuri
Andra Samson sustine ca URSUS este un membru activ al ECOROM si sprijina colectarea si reciclarea deseurilor rezultate din ambalajele introduse pe piata pe care aceasta organizatie le recupereaza. "De asemenea, in toate amplasamentele noastre derulam un program de colectare separata, pe tipuri de materiale. Exista contracte cu reciclatori precum SC UR BAN, Diren Exim sau Torex, ultimele doua la nivel local, pentru reciclarea deseurilor de hartie, carton si sticla", adauga ea.
Potrivit Andrei Samson, unul dintre obiectivele companiei este de a folosi materiale care sunt cat mai putin daunatoare mediului, mai ales ca acestea nu intra tot timpul integral in sistemul de reciclare: "Trebuie sa admitem ca aceasta este realitatea. Practic, intentia noastra este ca folosind aluminiu, sticla ori PET, sa folosim acele materiale care se reconditioneaza intr-un procent mult mai mare sau chiar total. Plasticul, din pacate, nu poate fi reconditionat total in Romania. Suntem constienti de faptul ca Romania nu are inca o infrastructura favorabila reciclarii, acest aspect devenind unul problematic".
De asemenea, in cadrul tuturor amplasamentelor Ursus Breweries exista o serie de proceduri privind eliminarea controlata a deseurilor generate in procesele de productie, inclusiv a deseurilor periculoase, a deseurilor de substante chimice, cioburilor, metalelor sau plasticului. "Importanta este si reducerea consumului de resurse – energie, apa etc. Astfel, o parte importanta a investitiilor companiei noastre este dedicata acestei gestionari controlate si echilibrate a resurselor, in concordanta cu strategia noastra de dezvoltare durabila. Un bun exemplu este investitia de 50 de milioane de euro in modernizarea fabricii de la Timisoara, care include si o statie de tratare a apelor uzate. Retehnologizand fabrica, sunt puse la dispozitie si niste statii mai bune de filtrare si de fermentare, lucru care genereaza un consum mai economic de apa, iar apa rezidua la este scoasa si folosita in conditii mult mai bune", precizeaza Andra Samson. Aceasta ne mai spune ca, de la intrarea sa in Romania, acum mai bine de 10 ani, si pana in prezent, SABMiller plc, grupul de care apartine Ursus Breweries, a investit aproximativ 250 de milioane de euro in extinderea si modernizarea fabricilor sale din Romania, in concordanta cu standardele internationale de calitate si de mediu.
Ursus va initia o serie de audituri la companiile de colectare si reciclare cu care are contracte de parteneriat, in vederea verificarii circuitului de reciclare a deseurilor. Andra Samson: "Ne-am dori, de asemenea, concretizarea planului de reciclare selectiva a ambalajelor (sticla, aluminiu, plastic) la nivelul intregii tari, pentru toata populatia, astfel incat tot ceea ce ajunge pe piata sa fie trimis spre reciclare. Noi am dovedit pana acum, in sediile noastre, cu ajutorul tuturor colegilor nostri, ca reciclarea selectiva este o solutie posibila. Nu reprezina un efort prea mare pentru fiecare dintre noi, dar rezultatul il vom putea simti cu totii in aerul pe care il respiram".
In ceea ce priveste transportul produselor Ursus Breweries, reprezentantul companiei ne marturiseste ca nu exista inca o intentie concreta de a inlocui vechile masini cu autovehicule de tip hibrid sau alimentate cu biodiesel. Important insa, ne spune Andra Samson, este faptul ca aceasta perspectiva va fi cu siguranta luata in considerare.