Comisarul european pentru transport, Jacques Barrot, a anuntat in Parlamentul European ca fondurile Uniunii pentru finantarea infrastructurii de transport vor fi alocate sectoarelor frontaliere strategice si mijloacelor de transport eco-friendly, maritime si ferate. Comisia Europeana a primit 221 de proiecte de la statele membre, cu cereri in valoare de 11,5 miliarde de euro.
Totusi, cu un buget comunitar limitat la 5,1 miliarde, comisarul a explicat ca se prefera ca Uniunea sa concentreze aceste fonduri pe proiectele foarte importante. Subliniind dedicarea UE pentru dezvoltarea durabila, Barrot a anuntat ca transportul maritim va primi aproximativ 11,5% din fonduri, transportul feroviar – 74,2%, iar drumurile – 2,7%.
Comisia Europeana va finanta si doua proiecte de management al traficului. Vor fi alocati 350 de milioane de euro pentru proiectul SESAR, care isi propune crearea unui "cer european unic" prin masuri de reducere a consumului de combustibil si a nivelului emisiilor. Alte 100 de milioane de euro vor fi directionate catre imbunatatirea retelelor rutiere. Comunitatea Cailor Ferate Europene (CER) sustine proiectele UE, dar considera ca bugetul alocat transporturilor nu poate face fata nevoilor.
"Fondurile UE sunt doar o mica parte din ce trebuie sa investeasca Europa in infrastructura de transport pentru a face fata traficului si problemelor de pe continent", a declarat Johannes Ludweig, directorul executiv al CER.
El considera ca, pana in 2020, vor fi necesari 14,5 miliarde de euro pentru a pune bazele infrastructurii feroviare.