Transportul, responsabil pentru 1/4 din emisiile UE

Transportul este responsabil pentru un sfert din emisiile de gaze cu efect de sera ale Uniunii Europene (UE), potrivit ultimului raport al Agentiei Europene de Mediu (AEM).

Raportul AEM analizeaza impactul transporturilor asupra mediului in Europa si scoate in evidenta faptul ca au existat unele imbunatatiri insa acestea pot fi atribuite, partial, activitatii economice reduse din timpul recesiunii.

“Desi a scazut in ultimele 2 decenii, poluarea aerului reprezinta, inca, o problema majora in multe domenii. Standardele Euro pentru vehicule nu au reusit sa reduca emisiile reale de dioxid de azot (NO2) la nivelurile prevazute in legislatie, desi s-au realizat imbunatatiri semnificative in ceea ce priveste calitatea aerului in ansamblu”, se arata in raport.

“Una dintre cele mai mari provocari ale secolului XXI va fi aceea de a atenua efectele negative ale transporturilor, precum gazele cu efect de sera, poluarea aerului si zgomotul, pastrand in acelasi timp aspectele pozitive ale mobilitatii”, a spus Jacqueline McGlade, directorul executiv al AEM.

ANPM: “Solutia, spatiile verzi”

Oamenii care locuiesc in apropierea soselelor aglomerate din Europa sunt inca deosebit de expusi la niveluri excesive ale poluarii aerului. In 2010, s-au inregistrat niveluri nocive ale dioxidului de azot peste valorile limita legale, in cazul a 44% dintre statiile rutiere de monitorizare a traficului european. In plus, nivelurile particulelor (PM10) depaseau valorile limita la 33% dintre aceste statii. Acesti poluanti pot afecta sistemul cardiovascular, plamanii, ficatul, splina si sangele.

“In tara noastra s-au inregistrat, la statiile de monitorizare a traficului, depasiri ale nivelului de PM10, mai ales in intersectiile intens circulate din marile orase. In perioadele de varf, in aceleasi locuri, au fost inregistrate si depasiri la alte tipuri de emisii, cum ar fi, de exemplu, emisiile de CO2 , insa nu semnificative. Una dintre solutiile impotriva poluarii cu gaze de esapament ar fi construirea mai multor spatii verzi in mediul urban fie ele si gradini suspendate”, a declarat, pentru Green Report, Mihail Faca, presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului (ANPM).

Zgomotul din trafic este un alt element care poate cauza probleme grave de sanatate. Raportul AEM constata ca, in cele mai mari orase din Europa, 3 din 5 rezidenti sunt expusi la niveluri de zgomot nocive provocate de trafic. Chiar si in zonele rurale, 24 de milioane de europeni sunt expusi la zgomote nocive provocate de trafic pe timp de noapte. Acest lucru poate cauza atat probleme fizice, cat si psihice.

INS: Inmatricularile,
in Romania, cu 38% mai mari in 2012

In primele 9 luni ale anului in curs, in Romania, inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au inregistrat o crestere cu 38,4% fata de aceeasi perioada din 2011, iar inmatricularile noi de vehicule pentru transportul marfurilor au crescut cu 25,7%, potrivit Institutului National de Statistica (INS).

Comparativ cu trimestrul trei 2011, la categoria autobuze si microbuze s-a inregistrat o crestere a inmatricularilor de 56%, la 504 unitati. La categoria mopede si motociclete s-a inregistrat o crestere de 8,3%, pana la 1.981 unitati.

Tot INS arata ca fata de trimestrul II din 2012, inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 8,9% in trimestrul III, 2012, iar inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor au crescut cu 3%.

Mihaela Pavnutescu

spot_img

Ultimele știri