Taxa de poluare și politicile care au dus la forma actuală

România se pregătește să reintroducă o taxă auto pe poluare, măsură menită să reglementeze impactul vehiculelor asupra mediului. Această taxă vizează, în principal, autovehiculele care generează un nivel ridicat de emisii poluante, iar scopul principal este reducerea poluării și încurajarea utilizării unor vehicule mai puțin poluante precum cele electrice sau hibrid. Iată totul despre când revine noua taxă auto pe poluare, dar și valoarea acesteia și data la care se va implementa. 

Totul despre noua taxă auto pe poluare

Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a vorbit la finalul lunii februarie, la Digi24, despre taxa auto pentru mașini poluante. El a spus că va intra în vigoare din anul 2026 și că încă se lucrează la forma ei finală, luând în considerare inclusiv propunerile care vin din partea industriei auto. 

Printre variantele privind forma taxei de poluare se numără și cea în care șoferii cu mașini vechi și poluante ar putea plăti și până la 2.000 de lei, față de 100 de lei cât plătesc în prezent. 

Taxa de poluare vine în contextul eforturilor României privind angajamentul făcut prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) de taxare a mijloacelor de transport poluante.

„România a promis în 2021, prin PNRR, că va face o reformă şi în ceea ce priveşte […] taxarea acelor mijloace de transport care sunt poluante, care emit dioxid de carbon şi gaze cu efect de seră şi, proporţional, cele care emit mai puţin vor fi impozitate cu impozit mai mic, mai redus. […] Tot acest pachet vine în sprijinul celor care vor să aibă maşini mai puţin poluante. Cu siguranţă, această taxă nu va intra în vigoare în acest an, ci cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026. De atunci, am putea plăti taxe mai mari în funcţie de maşinile pe care le avem şi dacă poluează mai mult, sau mai mici, dacă avem maşini mai puţin poluante, depinde de modul în care se echilibrează acest lucru. Sigur, maşinile mai puţin poluante vor fi taxate mai puţin decât cele care sunt mai poluante”, a declarat, pentru Agerpres, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna.

Cine va fi obligat să o plătească

Noua taxă auto pe poluare va afecta în mod semnificativ proprietarii de vehicule mai vechi, în special pe cei care dețin mașini cu norme de poluare EURO 2 sau EURO 3. Conform declarațiilor lui Mihai Bordeanu, făcute în luna februarie a anului acesta, directorul general al Dacia, posesorii de autovehicule mai vechi de 20 de ani, care au o normă de poluare EURO 2, vor fi obligați să plătească o taxă cuprinsă între 350 și 400 de euro anual. 

Această taxă va fi calculată în funcție de vechimea mașinii și nivelul de poluare, iar în funcție de acest factor, taxa poate ajunge chiar și la sume mai mari pentru vehiculele care nu îndeplinesc standardele de poluare actuale.

„O mașină veche de 20 de ani, în normă de poluare EURO 2, va avea de plătit undeva între 350 și 400 de euro. Nu e definit 100%, am vorbit de achiziție. Nu numai că achiziționăm o mașină veche care poluează, dar vrem s-o ținem. După ce că ea are 15-20 de ani, vrem s-o mai ținem 10 ani. Noi nu vrem să interzicem lucrul ăsta actualmente, iau exemplu similar de 15 ani, pe care o deținem și la care urmează să plătim impozitul local de data asta. Astăzi suma e undeva la 160-170 de lei pe an. De mâine am dori să se ia în calcul norma de poluare, iar în funcție de asta, dacă automobilul e EURO 2 sau EURO 3, vorbim probabil de 1.800 – 1.900 de lei pe an”, a declarat directorul general automobile Dacia.

În prezent, în România există peste 750.000 de mașini mai vechi de 20 de ani, în timp ce alte 4 milioane au între 10 și 20 de ani. Doar în jur de 300.000 de autoturisme sunt noi, conform Economica.

Vârsta medie a parcului auto din România este de circa 12 ani, iar media în UE este de 8 ani.

Măsura ar viza 8 milioane de autovehicule, conform ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș.

În cadrul PNRR, România s-a angajat să taxeze utilajele grele și mijloacele de transport poluante și va trebui să prezinte modalitatea în care va face acest lucru până în luna iunie 2025, când trebuie depusă cererea de plată cu numărul 4, în valoare de 2,7 miliarde de euro.

„Cererea de plată 4 include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut. Tot în 4 avem legea taxării utililajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante. Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste 8 milioane de mijloace de transport.

Jalonul este la Ministerul Transporturilor și are o sensibilitate destul de ridicată ca aplicare. Este un jalon foarte important pentru ce înseamnă reformele asumate prin PNRR și de mare complexitate. Afectează mulți posesori de mijloace de transport și are impact asupra bugetelor autorităților locale”, a spus ministrul Marcel Boloș.

Conform informațiilor, taxa ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. 

Potrivit datelor centralizate de APIA, înmatriculările de autoturisme rulate au înregistrat o creștere semnificativă în perioada ianuarie – octombrie 2024, avansând cu 10,73% și atingând 282.352 de unități. Asta înseamnă 69% din totalul pieței auto din România. 

Mai mult, 65% dintre vehiculele înmatriculate au o vechime de peste 10 ani.

Istoria taxei auto în România – o lege controversată

În 2006, România a mai impus o astfel de taxă de poluare. Inițial s-a numit taxă specială de primă înmatriculare, apoi a trecut la denumirea de taxă de poluare și s-a numit inclusiv taxă de timbru

Totul a început spre finalul anului 2006, când România se apropia de intrarea în UE. Oamenii se așteptau ca mașinile second-hand să poată intra liber în țară după 1 ianuarie 2007.

În septembrie 2006, Comisia Europeană a cerut României să renunțe la planurile privind taxa auto, însă Guvernul a ignorat cererea. Înmatricularea unei mașini second-hand în România putea să ajungă la zeci de mii de euro!

Taxa a fost majorată, prin amendamente în Parlament, de mai multe ori, pe motivul că mașinile vechi poluează mai mult.

Biroul de taxe al Comisiei Europene a decis deschiderea unei proceduri de infringement împotriva României, motivând că taxa este discriminatorie și contravine principiului european al liberei circulații.

Tot atunci, premierul Călin Popescu Tăriceanu a fost acuzat că a pus taxa pentru a își vinde mașinile Citroen, având în vedere că una dintre firmele sale era importator exclusiv.

În decembrie, Comisia European a trecut la a doua etapă a procedurii de infringement, după care a acționat România la Curtea Europeană de Justiție.

Parlamentarii au vrut să mai modifice taxa, însă propunerile au rămas la stadiul de proiecte, iar în aprilie 2008, guvernul a aprobat o nouă variantă în care taxa era mai mare pentru mașinile noi și mai mică pentru cele second-hand.

La 1 iulie 2008, a intrat în vigoare taxa de poluare, care lua în calcul și emisiile de dioxid de carbon. 

Această taxă ridica probleme mari de legalitate, motiv pentru care cei care au plătit-o după 1 iulie 2008 puteau să își ceară diferența de bani înapoi.

Lucrurile s-au liniștit după ce președintele Traian Băsescu a făcut o vizită la Dacia în noiembrie 2008 și a promis că mașinile vor fi scutite de taxa auto. 

În aceeași lună, Guvernul a aprobat exceptarea de la plata taxei a mașinilor noi Euro 4 cu motor de sub 2.000 de cm cubi, însă doar până la finalul anului 2009.

O lună mai târziu, guvernul a decis triplarea taxei de poluare la cumpărarea mașinilor second-hand, lucru care a dus la proteste în toată țara, conform economica.ro

Românii au găsit alternative pentru a nu plăti taxa: înmatriculau mașini în Bulgaria, iar întreaga chestiune a devenit rapid o afacere.

În februarie 2009, a intrat în vigoare o nouă variantă a taxei, după cea triplată, care scădea cu o treime cuantumul pentru mașinile second-hand. 

În ianuarie, Comisia Europeană a acuzat guvernul român de protecționism și s-a reintrodus taxa pentru mașinile noi cu euro 4 de sub 2.000 de cm cubi, adică pentru Dacia! 

În decembrie, guvernul a aprobat o nouă creștere a taxei pentru mașinile vechi.

În 2011, Curtea de Justiție a UE a decis că taxa auto este discriminatorie, obligând Guvernul să o modifice. Autoritățile spun că se vor conforma, dar introduc obligativitatea ca mașinile înscrise în România înainte de 2007 să plătească taxa la revânzare.

Taxa auto a fost redusă la 1 ianuarie 2012, conform prevederilor CEJ, iar statul român a fost obligat să restituie șoferilor eventualele diferențe dintre valorile taxei. Statul român a plătit restituiri în valoare de  6,5 miliarde de lei.

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri