Taxa auto, in presa de azi

Gardianul: Tariceanu nu renunta!Taxa auto se modifica din nou, dar ramane valabila

Premierul Calin Popescu Tariceanu a lansat noi acuzatii la adresa partidelor care au sustinut motiunea pentru taxa auto, afirmand ca acestea promoveaza un mesaj populist si le-a atras atentia ca Romania nu trebuie sa devina cimitirul masinilor uzate al Europei. In ciuda obstinatiei de care dau dovada Tariceanu si Guvernul, colegul nostru, redactorul-sef adjunct Andi Topala, continua procesul pe care l-a intentat statului pentru constatarea ilegalitatii si neconstitutionalitatii taxei auto. Primul termen al acestui proces va avea loc in data de 21 martie.

Calin Popescu Tariceanu si-a exprimat regretul ca unele partide, in incercarea de a castiga electorat, promoveaza mesaje cu caracter populist fara a tine seama de necesitatea ca Romania sa evolueze. "Imi pare rau ca sunt inca partide politice care cred ca vocatia Romaniei este de a deveni cimitirul sau depozitul de masini uzate al Europei", a declarat premierul Tariceanu. Cu toate acestea, premierul a reafirmat ca va lua in considerare motiunea simpla privind taxa pe poluare auto, adoptata de Camera Deputatilor, conform reglement arilor legale.

Promovarea unei taxe pe poluare auto destinate protectiei mediului este justificata de considerente de ordin ecologic, economic si social, a mai spus seful Executivului, la inceputul sedintei de Guvern. El a afirmat ca protejarea mediului de emisiile autovehiculelor poluante este o politica adoptata de toata tarile europene, iar in conditiile in care la nivelul UE se discuta restrictionarea, incepand cu 2011, a circulatiei masinilor non-Euro, este normal ca si Romania sa ia masuri similare. In context, Tariceanu a mai sustinut ca Romania poate deveni o forta in domeniul industriei auto in Europa Centrala si de Sud-Est, iar prezenta unor importanti investitori din domeniul auto va influenta si numarul locurilor de munca in Romania.

Guvernul a aprobat, in sedinta de ieri, memorandumul referitor la taxa auto, prin care ministrii responsabili sunt mandatati sa prezinte Comisiei Europene noua forma a taxei, sa o supuna dezbaterii publice si sa reglementeze modificarile "cat mai repede", printr-o ordonanta de urgenta. "Memorandumul inaintat Guvernului, cu privire la taxa de prima inmatriculare, va contine recomandarile ONG-urilor cu privire la emisiile de dioxid de carbon, dar si recomandarile Parlamentului", a precizat Korodi. Ministrul a subliniat ca noua formula a taxei auto va contine principii noi de calcul, respectand principiul "poluatorul plateste".

Ministrul mediului a precizat ca aceasta noua propunere de taxa va fi inaintata Comisiei Europene pentru analiza, in functie de recomandarile de la Bruxelles, Guvernul urmand a inainta proiectul de lege pe taxa de prima inmatriculare Parlamentului.

Sume majorate pentru alte masini decat Euro 4

Taxa auto va fi calculata diferentiat, in functie de emisiile CO2 pentru masinile Euro 4, iar pentru celelalte autovehicule va fi aplicata actuala formula – conform normei de poluare, data de emisiile de noxe si cilindree -, insa sumele vor creste sensibil fata de propunerea aflata in dezbatere. De asemenea, noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei proportional cu deprecierea reala a autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale in cazul revanzarii intr-un alt stat membru sau al exportului si va asigura o procedura de contestare a taxei percepute.

In acelasi timp, Guvernul va indica clar ca sumele incasate vor constitui venituri ale Fondului pentru mediu si vor fi utilizate pentru finantarea unor programe si proiecte pentru protectia mediului. Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei incasate pana in prezent, intrucat Guvernul considera ca sumele au fost colectate in baza Codului Fiscal aprobat de Parlament si necontestat de Curtea Constitutionala.

21 martie, primul termen al jurnalistului de la "Gardianul" contra taxei auto

Dupa cum am anuntat si in editia noastra anterioara, procesul "antitaxa auto" intentat Ministerului Finantelor Publice de catre colegul nostru, Andi Topala, isi urmeaza cursul. Asa cum am promis, aducem la cunostinta cititorilor ziarului interesati de acest demers orice element care sa ii ajute sa se alature redactorului-sef adjunct de la "Gardianul", care a cerut instantei atat returnarea sumei percepute de catre stat cu titlu de taxa de prima inmaticulare, cat si renuntarea totala la aceasta, ca fiind nelegala si neconstitutionala.

Cititorii interesati sa intre in proces ca intervenienti pot face acest lucru printr-o cerere depusa, atentie, in prima instanta, pana la incheierea dezbaterilor. Intervenientii vor trebui sa depuna la dosar, pe langa cerere, dovada efectuarii platii taxei de prima inmatriculare, precum si a taxei de timbru aferente. Maestrul Gheorghe Piperea, avocatul care il reprezinta pe Andi Topala, va reprezenta si interesele cititorilor ziarului "Gardianul", fara a le percepe vreun onorariu. Dosarul "antitaxa" este deschis la Judecatoria Sectorului 5, Bucuresti si are numarul 1219/302/2008. Primul termen de judecata va fi in data de 21 martie 2008, ora 9.00, la Completul III.

Pentru mai multe informatii vizitati Gardianul

Romania Libera: Taxa auto ar putea fi redusa doar la Euro 4

Taxa de prima inmatriculare auto va fi calculata luandu-se in considerare cantitatea emisiilor de dioxid de carbon doar pentru masinile Euro 4. Pentru celelalte tipuri de autovehicule, in functie de motorizare, va fi aplicata actuala formula, care ia in calcul norma de poluare, emisiile de noxe si cilindree. Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei incasate pana in prezent, intrucat Guvernul considera ca sumele au fost colectate in baza Codului Fiscal aprobat de Parlament si necontestat de Curtea Constitutionala.

"Decizia finala asupra formei ce va fi promovata prin ordonanta de urgenta va fi luata intr-una din sedintele urmatoare de Guvern. A ramas oricum principiul: poluatorul plateste", a precizat purtatorul de cuvant al Executivului, Camelia Spataru. Aceasta este cea de-a doua varianta de modificare a taxei de prima inmatriculare prezentata de Guvern in cursul acestui an.

Varianta anterioara a fost prezentata public sub forma unui proiect de ordonanta de urgenta, avand acordul de principiu al Comisiei Europene. Noua propunere de formula de calcul va fi transmisa CE inainte de a fi aprobata de Guvern si va include un criteriu suplimentar pentru calculul taxei: cantitatea de dioxid de carbon emisa per kilometru.

Criterii de diferentiere a taxei

Prin memorandum vor fi stabilite criteriile de diferentiere a taxei, fiind preluate cerintele Comisiei Europene. "Introducerea taxarii pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele cu motorizare Euro 4 poate fi aplicata intrucat acestea sunt singurele masini care au inscrise in documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate in grame per kilometru", a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile.

Pentru celelalte masini, noua grila va utiliza formula actuala de calcul, dar cu sume mai mari, in functie de norma de poluare si taxa specifica pe centimetru cub, fata de valorile din propunerea anterioara de modificare a taxei. Noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei auto, proportional cu vechimea autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale in cazul revanzarii intr-un alt stat membru sau in cazul exportului.

Banii incasati din taxa de prima inmatriculare auto se vor constitui in venituri pentru Fondul de Mediu. "Propunerea ministerului nostru, ca sumele din taxa de poluare pe autovehicule sa fie directionate din bugetul de stat catre Fondul de Mediu, pentru programe si proiecte de mediu speciale, a fost deja acceptata si ea va intra in vigoare o data cu actul normativ care va stabili valorile taxei. Dat fiind faptul ca taxa auto este un instrument de protectie a mediului, am considerat ca este normal ca si sumele incasate de la populatie prin aceasta sa se intoarca tot la cetateni, prin proiecte menite sa optimizeze conditiile de viata din Romania. Cu alte cuvinte, vrem ca acest sume incasate sa fie investite in proiecte de protectie a mediului si sa aiba ca beneficiari atat persoane fizice, cat si operatori economici si autoritati locale", a precizat Korodi.

GRILA NOUA

Birul de cilindree

Ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi, apreciaza ca nivelul taxei de inmatriculare auto trebuie sa tina seama de capacitatea masinii, de cilindreea motorului: "Nu e inca stabilit precis cum se va calcula noua taxa, nu avem o grila fixa. Vom vedea ce accepta Comisia Europeana. Nu e normal insa ca posesorii unor vehicule de mic litraj sa plateasca la un nivel apropiat, ca suma, la fel ca detinatorii unor masini de teren, de aceea vom lua in considerare si introducerea in calculul taxei auto a cilindreei motorului". Prin noua grila, este posibila si o ajustare a grilei de reducere a taxei in raport cu vechimea masinii, de la 0-95%, cota inclusa in proiectul aflat deja in dezbatere, la 0-90% sau chiar mai putin.

Pentru mai multe informatii vizitati Romania Libera

Curentul: Varianta hibrid a taxei auto, in functie de emisii si vechime

Taxa auto va fi calculata diferentiat, in functie de emisiile CO2 pentru masinile Euro4, iar pentru celelalte autovehicule va fi aplicata actuala formula – conform normei de poluare, data de emisiile de noxe si cilindree -, insa sumele vor creste sensibil fata de propunerea aflata in dezbatere.

Guvernul a decis, in sedinta de ieri, sa trimita Comisiei Europene o noua scrisoare privind taxa de poluare auto, in care va fi prezentata o alta formula de calcul a taxei, corelata cu emisiile de carbon. "Va fi trimis un document continand noile principii de calcul a taxei auto", au afirmat surse din Guvern, citate de Mediafax. Totodata, Executivul a aprobat un memorandum prin care redefineste modalitatea de calcul a taxei de poluare auto.

Pentru mai multe informatii vizitati Curentul

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri