Supraîncărcarea este cel mai utilizat mod de operare prin care se plasează ilegal lemn pe piață, iar Inspectorul Pădurii nu poate să detecteze supraîncărcările, potrivit WWF România.
În acest moment, Inspectorul Pădurii el este doar un instrument de verificare a camioanelor și a documentelor, nu a lemnului. WWF a explicat încă de anul trecut de ce nu funcționează și ce putem face.
„Eu, ca cetățean, pot verifica doar dacă o anumită mașină are acte sau nu. Dar sunt foarte limitat când vreau să controlez dacă ce se declară în acte corespunde cu realitatea. Mai grav e că aceeași problemă aș avea-o și dacă aș fi specialist, mi-ar lua ore să identific o supraîncărcare”, a declarat Șerban Niculescu, expert forestier la WWF România.
Care este soluția?
Ca să oprească fenomenul supraîncărcării, România trebuie să implementeze amprenta grafică a lemnului, care funcționează ca un pașaport digital. Buna credință ar fi astfel ușor de demonstrat și verificat, eliminându-se concurența neloială a lemnului fără acte.
Aceasta este o aplicație telefonică prin care lemnul, odată încărcat pe mijlocul de transport, se fotografiază și se face apoi, automat, un cubaj tehnic. Acest cubaj, plus acel mod unic de dispunere a lemnelor pe mijlocul de transport, ar face practic din această declarație un pașaport electronic cu care pleacă lemnul din pădure.
„Bilanțul la 6 luni prezentat de Ministrul Mediului ne arată practic ineficiența Inspectorului Pădurii, care și-a demonstrat limitările. Societatea civilă și-a făcut datoria și a apelat 112 când a văzut un transport de lemn suspect. Cifrele prezentate de Ministru ne spun că doar 22% dintre apeluri au fost considerate suspiciuni rezonabile și verificate și, în final, numai 3,5% dintre sesizări chiar au identificat un transport ilegal. Mai mult, din totalul acelora care au efectuat transporturi ilegale, doar 20% au fost descurajați, iar restul s-au întors la treabă nestingheriți”, au mai spus reprezentanții WWF România.