„Revoluția ciclismului este în desfășurare și va deveni din ce în ce mai puternică. Vă promit”, a spus Frans Timmermans, vice-președinte executiv al Comisiei Europene, în cadrul Velo-city, cel mai mare summit mondial anual de ciclism, care se desfășoară la Lisabona.
Velo-city are loc între 6 și 9 septembrie, în capitala Portugaliei. Evenimentul reunește personalități implicate în politici, promovare și prestare de servicii în domeniul ciclismului, a mobilității active și dezvoltării urbane durabile. Scopul conferinței este de a influența factorii de decizie în direcția unei mobilități mai active și durabile și de a inspira discuții vibrante între delegații conferinței.
Velo-city a jucat un rol valoros în promovarea ciclismului ca mijloc de transport durabil și sănătos pentru toți, de la începuturile sale, în 1980.
Tema politicilor climatice la nivelul Uniunii Europene a fost atinsă de Frans Timmermans, vice-președinte executiv al CE, care a menționat ciclismul ca „cel mai la îndemână mod de a decarboniza transportul”.
Subliniind proiectul Comisiei Europene de a ajunge la 100 de orașe neutre din punct de vedere climatic până în 2030, el a declarat că „un oraș neutru din punct de vedere climatic este un oraș al ciclismului” și a enumerat trei lucruri pe care le poate face UE pentru „a face ciclismul o cale europeană”:
a) utilizarea de fonduri de recuperare în domeniul ciclismului,
b) susținerea alianțelor dintre orașele și regiunile din Europa,
c) identificare politicilor care promovează ciclismul.
„Ciclismul este pentru toată lumea, indiferent de locul în care locuiți sau chiar de câți ani aveți. Este un mod foarte ușor de a reduce emisiile de dioxid de carbon și de a ajuta la lupta împotriva crizei climatice. Ciclismul este cel mai bun mod de a decarboniza transportul într-un mod care poate fi accesibil tuturor”, a scris ulterior pe Twitter, Timmermans, care a o pasiune pentru acest mijloc de deplasare.
Un instrument politic
„Am transformat bicicleta într-un instrument politic. Făcând asta, am adus un grup exclus în curentul mainstream, iar astăzi bicicliștii sunt văzuți ca cetățeni de primă clasă ai orașului”, a declarat, la rândul său, Manuel de Araújo, primarul orașului Quelimane, Mozambic, la Velo-city.
Potrivit organizatorilor, sesiunile de dezbateri au început cu un mesaj puternic: a permite oamenilor să experimenteze mersul pe bicicletă în orașe remodelate la prima mână, ca instrument de urbanism tactic. Trecerea de la infrastructura temporară la infrastructura permanentă pentru biciclete necesită mai întâi un dialog cu locuitorii orașului cu privire la nevoile acestora și apoi necesită încercarea unor soluții diferite.
„Nimeni nu trebuie să se simtă în pericol”
Organizatorii au discutat și despre siguranța rutieră, iar experta în domeniu Ana Tomaz a subliniat că „nimeni nu ar trebui să se simtă în pericol atunci când folosește infrastructura rutieră”.
În cadrul sistemului actual, majoritatea procedurilor se concentrează pe siguranța mașinilor, dar cercetările arată că 42% din decesele din accidentele în care sunt implicați bicicliști se întâmplă în zonele rurale fără infrastructură adecvată. În orașe, riscul este legat de limitele de viteză ale traficului. Pentru a atinge limite de viteză mai mici, politicienii trebuie să prețuiască viețile oamenilor mai mult decât prețuiesc viteza și timpul.
O altă chestiune ridicată în discuție la Velo-city a fost dezvoltarea ciclismului în timpul pandemiei de COVID-19. S-a remarcat că în Olanda și Belgia a existat o creștere semnificativă a ciclismului recreativ pentru a compensa scăderea navetelor, iar în Ungaria, pandemia a condus la crearea de noi subvenții și piste pentru bicicliști, în ciuda opoziției din partea partidului de guvernământ.
Legătura dintre dezvoltarea infrastructurii și asigurarea accesibilității sale pe scară largă a fost menționată în mod constant, rezumată cu grijă de José Viegas, profesor în domeniul transporturilor la Universitatea din Lisabona. „Construiți, faceți-i să se simtă în siguranță, faceți bicicletele accesibile și vor veni!”, a spus el, despre încurajarea utilizatorilor de biciclete în zonele urbane.
Citește și: Forumul Orașelor Verzi: Brașovul devine capitală verde europeană timp de o săptămână