Statul român, prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, va deține 20% din acțiunile societății care va administra Sistemului Garanție-Returnare (SGR), iar restul de 80% vor reveni asociațiilor reprezentative ale producătorilor și ale comercianților, potrivit prevederilor proiectului de HG pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr.1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile adoptat miercuri în sedința de Guvern.
„(5) În cadrul societăţii prevăzute la art.18 alin. (1), statul român, reprezentat de autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, deține 20% din acțiuni, iar restul de 80 % din acțiuni sunt deținute de structurile asociative reprezentative ale producătorilor și ale comercianților, cu respectarea următoarelor condiții cumulative :
a) structurile asociative reprezentative ale producătorilor deţin maximum 75% din acțiunile societății, și
b) structurile asociative reprezentative ale comercianților deţin maximum 25% din acțiunile societății”, se arată în textul documentului.
Societatea care doreşte să fie desemnată ca administrator SGR trebuie să depună documentaţia până la data de 4 martie 2022.
De asemenea, Consiliul de supraveghere va include cel puțin câte un membru nominalizat de fiecare categorie de acționari, respectiv de structurile asociative ale producătorilor,
de structurile asociative ale comercianților și de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Documentația necesară desemnării, care conţine cel puţin următoarele:
„a) planul de organizare a SGR, care cuprinde măsurile necesare pentru implementarea şi funcţionarea efectivă a sistemului, precum şi pentru îndeplinirea obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR prevăzute la art. 4 alin. (2);
b) planul financiar anual şi metoda de finanţare a sistemului de garanţie-returnare pe termen scurt, mediu şi lung, care să indice inclusiv tariful de administrare şi tariful de gestionare a returnării;
c) planul anual de atingere a obiectivelor de returnare prevăzute la art. 4 alin. (2);
d) planul de contractare cu operatorii economici care fac parte din sistemul de garanţie-returnare;
e) planul anual privind campaniile educaţionale şi publicitare de informare şi conştientizare a populaţiei cu privire la SGR;
f) certificatul constatator al societăţii pe acţiuni solicitante, eliberat de către registrul comerţului, valabil la data depunerii”, potrivit textului documentului.
Green Report organizează miercuri, 9 februarie, evenimentul “Sistemul Garanție-Returnare. Cum putem evita eșecul în implementare”, care deschide seria conferințelor Green Report în 2022.
Conferința va fi transmisă online atât pe site-ul Green Report, cât și pe pagina de facebook a publicației. Evenimentul este programat pentru miercuri, 9 februarie, în intervalul 10:00 – 12:00.