Statele membre UE cer adoptarea rapida a standardelor pentru biocombustibili

Statele membre ale Uniunii Europene colaboreaza cu membrii Parlamentului European (MEP) pentru a exercita presiune asupra Comisiei ca sa includa criterii sustenabile in revizuirea specificatiilor UE pentru combustibili, informeaza EurActiv.

Reprezentantii guvernelor UE au fost de acord, pe 22 februarie, ca standardele biocombustibililor sustenabili ar trebui incluse in versiunea refacuta a Directivei pentru Calitatea Combustibilor a UE din 1998, care se refera la folosirea petrolului, motorinei si gazului pentru automobile, vapoare, trenuri si alte masinarii.

Punctul cheie al propunerii este sa determine furnizorii sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera din tot ciclul de viata a combustibililor fosili (de la producere, transport pana la folosire) cu 10% intre 2011 si 2020, fie prin eficientizare energetica, fie prin cresterea proportiei de biocombustibil din carburantii fosili.

Planul a fost bine primit de catre tarile membre si de Parlament, dar ambele parti cer Comisiei sa introduca criterii sustenabile in directiva. Acestia considera ca este necesar sa se evite situatia in care furnizorii de biocombustibili s-ar concentra pe reducerea emisiilor la cel mai mic pret fara sa ia in considerare si alte aspecte negative care s-ar putea rasfrange asupra mediului – referitor la producerea la scara mare a biocombustibililor din culturi agricole, inclusiv despaduriri, cresterea preturilor pentru alimente, dar si lipsa apei.

Totusi, Comisia a dat asigurari ca asemenea criterii sunt deja propuse intr-o directiva separata pentru energii regenerabile, prezentata pe 23 ianuarie, care cere ca 10% din consumul de combustibil din UE sa fie inlocuit de biocombustibil pana in 2020.

Comisia Europeana prevede, in proiect, ca biocombustibilii care nu reduc emisiile de dioxid de carbon de-a lungul intregului ciclu de viata cu 35% fata de cobustibilii fosili si biocombustibilii produsi din plante cultivate in zone protejate sa nu se puna la socoteala obiectului de 10%.

MEP si statele membre argumenteaza ca asemenea criterii sunt dificil de pus in aplicare suficient de repede incat sa-i impiedice pe producatorii de combustibil sa investeasca in biocombustibil murfdar si ieftin. Acestia doresc ca standardele sa fie incluse in ambele directive.

” Directiva va asigura un imens sprijin biocombustibililor. Deoarece Comisia nu are stabilite deocamdata propriile criterii de sustenabilitate, Parlamentului European nu ii ramane alta varianta decat sa ofere propriile indicatii „, a declarat Dorrete Corbey, reprezentantul german in Parlamentul European.

Indiferent de ce se va intampla, definitia criteriilor de sustenabilitate va fi, cel mai probabil, una extrem de controversata, avand in vedere ca MEP cere reguli mult mai stricte decat cele specificate de Directia Generala a Comisiei pentru Energie.

Spre exemplu, Parlamentul a cerut o ca biocombustibilii care conteaza pentru obiectivul de 10% sa reduca emisiile de CO2 cu 50% fata de combustibilii conventionali, spre deosebire de procentul de 35% propus de CE.

Reprezentantii statelor membre au decis sa formeze un grup care sa fie responsabil cu includerea criteriilor de sustenabilitate pentru biocombustibil in ambele directive. Recomandarile grupului de studiu sunt asteptate in iunie.

spot_img

Ultimele știri