Sorin Oprescu: Capitala respira greu

Intr-un studiu facut public anul acesta, capitala Romaniei a obtinut neonorantul titlu de cel mai poluat oras din Uniunea Europeana. Bucurestiul e sufocat de traficul infernal, de constructiile care iau locul spatiilor verzi si de lipsa educatiei civice a unora. Zoli Toth, prezentatorul emisiunii "Green Report", a stat de vorba cu proaspatul primar Sorin Oprescu despre proiectele sale menite sa le ofere o gura de oxigen bucurestenilor.

"Green Report": Care e starea de sanatate a Bucurestiului din punctul de vedere al mediului?

Sorin Oprescu: Respira greu. A fost violentat de tot felul de constructii, s-au taiat pomi, s-au ocupat spatii. Rapacitatea retrocedarilor si a imobiliarelor e atat de mare, incat o sa ajungem sa avem un singur fir de iarba in tot orasul, o sa-l ingrijim si o sa-l mangaiem ca japonezii. Vor fi pancarde, "Aici a existat un parc, acum avem un mall". Si mall-urile-s bune, dar sa pastram totusi ce avem.

Care sunt solutiile?

Solutiile sunt simple. In primul rand, sa nu mai faca mizerie astia cu constructiile. Am dat multe dispozitii sa-si spele camioanele, rotile de la masini, sa nu mai aduca mizeria in oras. Apoi, din cauza traficului infernal, masinile sunt parcate pe partea dreapta, niciodata nu se poate face curatenie totala pe marile bulevarde. Incerc sa dau alternative prin construirea parcarilor usoare – zic usoare ca mod de construire – si sa invit cetatenii sa-si parcheze masinile acolo.

V-ati gandit vreodata ca ar fi nevoie de o Politie Verde pentru cei care arunca din masina caserole cu mancare, gunoaie pe iarba si asa mai departe?

Da. Am fost unul dintre oamenii care au militat pentru asa ceva, inca militez si o si obtin pana la urma. Cand am vorbit despre Politia Parcurilor, nu m-am gandit la pazit aleile si la amenzi, astea sunt lucruri de rutina politieneasca, ci la cei care distrug pentru ca-s ei smecheri si ocupa suprafete de teren fara autorizatie. Vrem, nu vrem, orasul tot se dezvolta, e adevarat, dar noi la Primarie incercam sa cream un echilibru intre dezvoltarea diferitelor sectoare. Sigur, trebuie sa oferim si alternative, parcarile cat mai ecologice despre care am vorbit, iar centrul orasului, sau macar centrul istoric, sa-l transformam in zona pedestriana.

Mai credeti in asta?

Noi am ajuns la un nivel la care am fi in stare sa venim si voluntar ca sa facem ceva pentru zona aceea. In Romania voluntariatul a cam disparut… Am tot perorat pentru lucrul asta, incerc sa determin niste structuri de voluntariat, pornite inca din scoli. Am fost uimit sa vad ca la americani a ajuns un adevarat fetis voluntariatul, sa-i ajute pe cei batrani sau dupa dezastre naturale… Apoi, sunt fel de fel de organizatii, Copiii Muntelui, se duc si strang dupa turisti… Sunt formidabile.

In Occident, oamenilor le e frica sa incalce reglementarile cum o fac aici. Educatia se face cu legea. Cate amenzi s-au dat pentru incalcarea masurilor de civilizatie elementara?

Romanul e obisnuit cu lasa, ma, ca merge si asa. Mi-a placut mult un proverb din vremea tineretii si nu cred ca era o chestie comunista: "Nu stii? Te invatam. Nu poti? Te ajutam. Nu vrei? Te fortam!". Trebuie sa respecti legile comunitatii, vorbim despre educatie civica. Dar exista oameni care au trait toata viata lor in
nesimtire.

In Vitan, in fiecare weekend este targul de masini. Se aduna mii de masini, sute claxoneaza, mii sunt parcate aiurea. Care ar fi solutia acestei probleme?

Fiecare vrea sa nu plateasca taxa de intrare in targ. E adeva rat ca targul a devenit neincapator si e adevarat si ca n-avem ce sa le facem pentru ca nu poti amenda masinile. Asa e legislatia. Daca o masina e parcata aiurea, n-ai cum s-o amendezi, trebuie sa astepti pana vine proprietarul. Problema principala e ca Politia Comunitara ar trebui sa-si faca datoria si sa devina ce e Politia Comunitara din alte tari de larga respiratie democratica, asta ca sa ma exprim elegant.

O problema majora pe care ati mostenit-o este groapa de la Glina.

Acolo sunt doua probleme. Groapa trebuie s-o inchid si s-o ecologizez, pentru ca in 2013 se termina oricum cu gropile astea de gunoi. Trebuie sa pot crea mari incineratoare, ca in toate tarile, care sa genereze energie si sa creasca eficienta. Alta problema e statia de epurare, stam acolo cu ea de 20 si ceva de ani. Modernizarea a inceput de pe vremea lui Ceausescu. Acum lucreaza o firma greceasca si merge destul de incet, dar pana acum si interesul primariei a fost destul de mic. Am incercat sa rezolv acest mecanism, dar sincer,
deocamdata doar l-am carpit.

In zona aceea este un hotel de 4 stele, cel mai mare din Europa. Imi imaginez cum e mirosul pentru turisti…

Acolo e Protanul, mirosul e bestial, te scoate din minti. Nu stiu cat au cheltuit baietii pe filtre, cat n-au cheltuit…Nu sunt in miezul problemei. Asta nu tine de primarie. Eu sunt pe o pozitie de mijloc. Ei au probleme legate de canalizare, au si ei dreptatea lor.

Se va largi reteaua de metrou a Bucurestiului?

S-a largit, chinuit, cu cativa kilometri. Metroul a urmat blestemul autostrazilor. Eu am cerut primului ministru ca metroul sa fie in subordinea primariei, si finantarea sa fie tot a primariei. Mi s-a spus: haideti, domnule Oprescu, n-aveti dumneavoastra bani pentru asa ceva. Noi avem bani sa dezvoltam segmente ale metroului, dar asa m-a enervat sa aud asta, ca le-am spus, daca or sa continue asa, eu ma ocup de metroul usor, de aeroporturi, de ale mele, nu mai sap asa, aiurea.

In ce situatie e soseaua de centura?

E alt proiect care mi-a tot fost refuzat. Cum arata, te iei cu mainile de cap! Si inca acum tot e mai bine ca inainte, cand erau niste gropi din care trebuia sa semnalizezi cu fanionul.

Sunteti de acord ca indicatorul "Nu calcati iarba" trebuie sa dispara din parcuri?

Sigur, iarba e facuta sa fie tunsa si lumea sa se odihneasca acolo. Dar astept sa vad momentul cand oamenii or sa fie civilizati si or sa stranga dupa ei resturile pe care le lasa in iarba, ca sa le duca la gunoi. Parcurile sunt singura modalitate a bucu restenilor de a se proteja, dupa ce inghit toata ziua gaze de la masini. Bucurestiul are de la un cap la altul vreo 19 km, dar ii parcurgi intr-o atmosfera infernala.

 

spot_img

Ultimele știri